به روز رسانی: 27 مرداد 1398 ساعت 09:10:28
تاریخ ثبت: 25 مرداد 1398 ساعت 20:07:10
بدون شک این پرسش برای هر فردی که قصد راهاندازی یک کسب و کار الکترونیکی از جله فروشگاه اینترنتی را دارد، پیش خواهد آمد. این پرسش همین حالا که شما در حال خواندن این مطلب هستید ممکن است که ذهن شما را به شدت درگیر کرده باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که با در نظر گرفتن جنبههای مختلف کسب و کار الکترونیکی، پاسخ مناسب و درستی به این پرسش دهیم. پس از پاسخ دادن به این پرسش مروری نیز خواهیم داشت بر مجوزهای لازم برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی، تا کلمه آخر این مقاله با ما همراه باشید تا شاید از این دغدغه رهایی یابید.
آیا فروشگاه اینترنتی به مجوز نیاز دارد
پاسخ به این پرسش که آیا راهاندازی فروشگاه اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارد یا خیر، به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و هم میتوان به آن پاسخ خیر داد و هم بله. شاید الآن تعجب کردهاید و با خود میگویید که مگر میشود که بدون مجوز فروشگاه اینترنتی راهاندازی کرد؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است، بله بدون مجوز هم میتوان یک سایت فروشگاه اینترنتی راهاندازی کرد و موفق هم شد. خب وقتی میتوان بدون مجوز کسبو کاری اینترنتی مانند یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کرد، چه لزومی دارد که خود را درگیر فرایند پر پیچ و خم انواع و اقسام مجوزهای لازم کنیم؟ بگذارید ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم.
اصلاً چرا به مجوز نیاز داریم؟
در سال ۱۳۸۸ از سوی وزارت بازرگانی آییننامه اخذ مجوز فعالیت در محیط مجازی صادر و ابلاغ شد. این آییننامه تا به امروز به عنوان مرجع مورد استناد قرار گرفته است.
دریافت مجوز به ویژه در سایتهای فروشگاه اینترنتی که رابطه برقرار شده با کاربر بر پایه اعتماد و اطمینان بنا نهاده میشود از اهمیت ویژهای برخوردار است. در سایتهای فروشگاه اینترنتی گاهی مبالغ تراکنشهای مالی یک فرد به بیش از دهها میلیون تومان میرسد و لازمه روی آوردن چنین کاربرهایی به سایت شما برقراری حس اطمینان و اعتماد سایت شما است.
یکی از مهمترین اصول اعتماد شما و کسب و کار شما برخورداری از مجوزهای لازم از نهادهای ذیصلاح و قرار دادن این مجوزها در جلوی دید کاربر است. اگر چه داشتن مجوز از همان لحظه ابتدایی شروع فعالیت تأثیر مثبتی بر اعتبار کسب و کار شما شما خواهد گذاشت اما در هر صورت شما میتوانید که چند وقتی را بدون مجوز فعالیت داشته باشید، اما اگر واقعاً خواهان پیشرفت هستید باید حتماً پیگیر گرفتن همه مجوزهای لازم باشید.
شایان ذکر است که نداشتن مجوز در فروشگاههای آنلاین از نظر قوانین جدید ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی غیر مجاز و غیر قانونی است و تمامی فروشگاههای اینترنتی ملزم به داشتن مجوزهای لازم هستند. پس اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید یا در حال راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید، بهتر است از همین حالا به فکر همه مجوزهای ممکن چه الزامی چه اختیاری باشید، هر چه بیشتر، بهتر.
مجوزهای لازم برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی
به طور کلی مجوزهای لازم برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی از جمله یک فروشگاه اینترنتی را میتوان در دو دسته مجوزهای عمومی و مجوزهای اختصاصی قرار داد
مجوزهای عمومی فروشگاه اینترنتی
نماد اعتماد الکترونیکی
این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت راهاندازی شده است. صاحبان فروشگاههای اینترنتی میتوانند با ارائه مدارک لازم به این نهاد در خصوص کسب این نماد اعتماد اقدام کنند. این نماد در واقع تائید کننده اعتبار و صحت فروشگاه اینترنتی شما است.
از همین رو در شروع کسب و کار خود باید سعی کنید که داشتن این نماد را به کاربران خود نشان دهید. نماد اعتماد الکترونیکی موقت که از سوی این نهاد صادر میشود در واقع نشان دهنده ثبت نام فروشگاه مربوطه برای گرفتن نماد و بررسی فروشگاه است. نماد اعتماد الکترونیکی دائم یک ستاره با بررسی صحت و درستی مدارک ارائه شده توسط مالک کسب و کار از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر میشود و نشان دهنده داشتن شرایط و الزامات لازم است. نماد اعتماد الکترونیکی دائم دو ستاره نیز کسب و کارها را ملزم به داشتن گواهینامه SSL میکند.
دریافت نماد اعتماد به اینگونه است که با مراجعه به سایت ای نماد و پس از بارگذاری اطلاعات و مدارک مورد نیاز، کد رهگیری به آدرسی که در سایت و در مرحله اطلاعات شخصی وارد کردهاید ارسال میشود. با وارد کردن این کد رهگیری در پنل کاربری خود و در بخش مربوطه، مجوز فروشگاه اینترنتی برای شما صادر خواهد شد.
شایان ذکر است که نماد اعتماد الکترونیکی به متقاضیان حقیقی، متقاضیان حقوقی و متقاضیان دولتی داده میشود. مدارک مورد نیاز برای هر یک از این متقاضیان در زیر آمده است:
متقاضیان حقیقی
1- ارائه تصویر پروانه یا مجوز فعالیت در صورت نیاز و لزوم
2- ارائه اسناد و مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
متقاضیان حقوقی
1- تصویر آگهی روزنامه رسمی
2- تصویر اصل اساسنامه
3- آگهی آخرین تغییرات آدرس در صورت وجود
4- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره در صورت وجود
5- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت در صورت وجود
6- ارائه تصویر پروانه یا مجوز فعالیت در صورت لزوم
متقاضیان دولتی
1- تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وبسایت به دستگاه دولتی مربوطه و معرفی یک نماینده در پرونده نماد در متن نامه.
مجوزهای اختصاصی فروشگاه اینترنتی
مجوزهای اختصاصی یک کسب و کار در واقع مجوزهایی است که از سوی صنف مربوطه صادر میشود. به عنوان مثال برای محصولات صوتی و تصویری یا فرهنگی مانند کتاب به مجوز وزارت ارشاد و برای محصولات حوزه بهداشت و سلامت به مجوز وزارت بهداشت و درمان نیاز است.
پروانه کسب و کار
سایتهای فروشگاه اینترنتی که از شرایط لازم برای برخورداری از نماد اعتماد دائم ۲ ستاره برخوردار باشند میتوانند بعد از دریافت این نماد یا به طور همزمان نسبت به درخواست پروانه کسب فروشگاه اینترنتی از اتحادیه فناوران رایانه اقدام کنند. توجه داشته باشید که با گرفتن نماد اعتماد و پروانه خواهید توانست که نسبت به گرفتن درگاه پرداخت مستقیم و همچنین بستن قرارداد با اداره پست اقدام کنید.