به روز رسانی: 10 آبان 1399 ساعت 15:03:30
تاریخ ثبت: 15 مهر 1399 ساعت 14:48:35
امروزه
دیجیتال مارکتینگ ، عضو جدایی ناپذیر کسب و کار و تجارت است. در هر ثانیه ، میلیارد ها دلار از طریق ابزار های مختلف دیجیتال مارکتینگ در حال جابجایی است.
بازاریابی دیجیتال ، در واقع راه نجات کسب و کار ها و بها دادن به تمایلات و نیاز های مخاطبان ؛ در همه ابعاد و جنبه ها است. در ادامه با ضرورت ورود به دیجیتال مارکتینگ و دلایل رونق گرفتن آن در دوران کرونا آشنا خواهیم شد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ مفهوم و مدل کاری جدیدی نیست. در واقع اولین
بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا ، حدود ۱۰۰ سال پیش انجام شد. امروزه دیجیتال مارکتینگ ، زیر مجموعه مدیریت تبلیغات و همچنین مدیریت بازاریابی قرار میگیرد.
دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفتن بازاریابی دیجیتال ، مردم هستند. امروزه شاهد صرف ساعت های متعدد مردم در
شبکات مجازی هستیم. همین حمایت مردم ؛ در واقع ساعات آنلاین بودن آن ها ، مدل اصلی کسب و کار را عوض کرد. امروزه کمتر کسی از اهمیت دیجیتال مارکتینگ و برتری آن از بازار سنتی ناآگاه است. در ادامه با انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ آشنا میشویم.
انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ
- بهینه سازی موتور های جستجو: وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال به میان میاید ، طرف حساب افراد با موتور های جستجو است. موتور های جستجو بخش اعظمی از دستیابی به پاسخ های مردم است. از انواع معروف این ابزار ، میتوانیم به گوگل ، بینگ ، یاهو و ... اشاره کنیم.
- شبکات اجتماعی: شبکه های اجتماعی در واقع شلوغ ترین مکان تجمع افراد است. کمتر کسی پیدا میشود که با انواع آن و نحوه کارکرد آن ها آشنا نباشد.
- تبلیغات در شبکات مجازی: تبلیغات ؛ که خود رکن جدایی ناپذیر هر کسب و کار آنلاینی است ، امروزه نقش مهمی را در دیجیتال مارکتینگ ایفا میکند. در واقع ، بازاریابی دیجیتال علاوه بر بقا ، به دیدن شدن نیز نیاز دارد. تبلیغات شبکات اجتماعی راه بهتر و بیشتر دیده شدن است.
- تبلیغات کلیکی: تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات است که در موتور های جستجو ؛ مثل گوگل ، انجام میشود. در واقع اصل تبلیغات ، همه جانبه بودن در عین انسجام و برنامه ریزی آن در همه ابعاد مانند شبکات اجتماعی و گوگل است.
- ایمیل مارکتینگ: سال هاست که ایمیل به عنوان یک ارتباط بیزینسی ، جایگاه خود را حفظ کرده است. امروزه ، ایمیل اصلی ترین و بهترین راه ارتباطی برای پیشرفت کسب و کار آنلاین است.
- ریپوتاژ آگهی: ریپوتاژ آگهی یکی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ است. هدف این ابزار تبلیغات متنی با جذب بالا است. در واقع افراد در این روش سعی میکنند با ارائه راهکار وحل مشکلات افراد ، برند سازی کرده و خود را نشان دهند.
دلایل برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازار سنتی چیست؟
- اعتبار بخشی به برند: دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یعنی احترام به نظر مردم. این احترام برای برند شما پرستیژ و اعتبار بالایی را به همراه دارد.
- همه جا حضور دارید: این روز ها کمتر کسی وجود دارد که در شبکات مجازی و اجتماعی حضور نداشته باشد. وقتی فردی کسب و کارش را مجازی میکند ، یعنی توانایی کار کردن در همه جا و همه زمان را دارد. همچنین شما جایی حضور دارید که مردم حضور فعال دارند و میخواهند.
- همسو شدن با نیاز مردم: میانگین استفاده مردم از شبکات مجازی کاملا قابل تامل است. وقتی فردی کسب و کارش را آنلاین میکند ، در واقع خود با نیاز مردم همسو کرده است. اگر تغییر نیاز و تمایلات ، در جامعه بیشتر از درون یک کسب و کار باشد ، مرگ آن کسب و کار حتمی است. به همین دلیل است که کسب و کار های آنلاین جایگاه ویژه ای را کسب کرده اند.
- حذف کامل همه محدودیت ها: محدودیت های اصلی کسب و کار ، زمان و تایم کاری و همچنین مکان و جایی مناسب برای کار کردن است. بازاریابی دیجیتال این مشکل را کامل حل کرده است. شما در هر زمانی قادر به فروش خواهید بود. تنها مکان مورد نیاز برای شروع هم پیج اینستاگرام شماست.
- تاثیر بیشتر روی مخاطب: مردم همیشه فیلم دیدن را بیشتر از بقیه تفریحات دوست دارند. در واقع شما در شبکات مجازی به دنبال جذب بیشتر هستید. این جذب زمانی اتفاق میفتد که بتوانید مقابل مخاطبان و مشتریانتان به چشم بیایید. ابزار های بصری متعددی وجود دارند که این مشکل را برای شما حل کرده اند.
- سرمایه کم: یکی از اصلی ترین ویژگی های کسب و کار های آنلاین و دیجیتال مارکتینگ ، سرمایه اندک برای شروع است. دیگر نیازی به هزینه های زیاد برای رهن و اجاره مغازه ، پول برق و آب و گاز نیست. تنها با یک پیج اینستاگرام میتوانید یک فروشگاه لوکس و دو نبش ، آن هم در بهترین جای شهر داشته باشید.
- مدیریت راحت کسب و کار: مدیریت کردن یک پیج یا سایت ، به مراتب راحت تر از مدیریت کردن یک مغازه یا فروشگاه است. همچنین ابزار های مختلفی در این کار به شما کمک خواهند کرد و اطلاعات دقیقی را به شما خواهند داد.
- شناخت بهتر جامعه هدف: قابلیتی در اینستاگرام وجود دارد که میتوانید توسط آن سن ، جنسیت و شهر و محل سکونت مخاطبان خود را مشاهده کنید. شناخت جامعه هدف ، نقش بسیار مهمی در پیشرفت یک کسب و کار دارد. هر چقدر بیشتر مخاطبان خود را بشناسید ، میتوانید خدمات ارزنده تری را نیز ارائه دهید.
- تحلیل آمار های مربوط به کسب و کار: شما میتوانید ببینید که چند نفر محصول شما را مشاهده کردند. چند نفر آن را ذخیره کردند و پسندیدند. در واقع با استفاده و تحلیل این آمار و داده ها ، میتوانید به راحتی برای کسب و کار آنلاین خود برنامه ریزی کنید و استراتژی بچینید.
- نرخ تبدیل بالا: نرخ تبدیل ، یعنی اینکه چند نفر از افرادی که پست شما را دیدند ، از شما خرید کردند. نرخ تبدیل ، در اینستاگرام و دیجیتال مارکتینگ به دلیل حضور فعال و گسترده مردم بسیار قابل قبول و بالاست.
- بقا در هر شرایطی: کرونا به همه فهماند که کسب و کار های سنتی با کوچک ترین تلنگری از هم خواهند پاشید. در این دوران کسب و کار های بسیاری تعطیل و ورشکسته شدند. خانواده های زیادی کسب و کار خود را از دست دادند. با این حال کسب و کار های مجازی پرقدرت تر از پیش به کار خود ادامه دادند. در واقع ، بازاریابی دیجیتال در هر شرایطی باعث بقا و ثبات فروش شما خواهد شد.