به روز رسانی: 07 آبان 1399 ساعت 13:49:58
تاریخ ثبت: 06 آبان 1399 ساعت 11:30:45
هر ساله
ترند های طراحی وب سایت به طور ویژه ای مورد توجه قرار می گیرد. این روند طراحی نیز مانند مسائل دیگر دارای ترند هایی می باشد. در سال 2020 برای غنی بودن محتوا و نوشته ها و واضح بودن آن ها، ترند هایی مطرح شده اند که در ادامه آن ها را با هم بررسی می نماییم.
ترند های طراحی وب سایت در سال جاری:
- بزرگ نمایی نوشته و عناصر
- تقسیم محتوای صفحه
- بلوک های رنگی
- فضای خالی بیشتر
- اثر های هنری دیجیتال فلورسنت سه بعدی
- لایه های روی هم
- حرکت و تعامل
- تمام صفحه بودن
- عکس های متناسب
بزرگ نمایی نوشته و عناصر
ترند های طراحی وب سایت با هدف برقراری ارتباط آسان و سریع با مخاطبان تشخیص داده می شوند. در حالت کلی، پلتفرم های دارای عنصر های بزرگ و واضح دارای مخاطبان بیشتری می باشند. منظور ما از بزرگ نمایی، بزرگ بودن بخش هایی همچون تایپوگرافی، تمام صفحه بودن عکس و فیلم ها و حتی آیکون های منوی سایت می باشد.
این گزینه به کاربران سایت کمک می کند تا محتوای صفحات را در نگاه اول درک نموده و به مفهوم آن پی ببرند. عنصر های بزرگ در تمامی پلتفرم ها، به خوبی قابل مشاهده می باشند. به خاطر داشته باشید که برای بهتر ظاهر شدن این فاکتور، بهتر است از عنصر های کمتری در صفحه با تکرار محدود استفاده نمایید.
برای مثال اکثر وب سایت های موجود در دنیا، از تصویر یا ویدیو یا حتی اسلاید شوی تمام صفحه در صفحه اصلی خود استفاده می کنند که با تایپوگرافی بزرگ عنوان شروع می شود. به این شکل می توان پیغام اصلی سایت را به صورت واضح و کارآمد به بازدید کنندگان سایت نمایش داد. این بخش از ترند های طراحی وب سایت باعث در معرض دید کامل قرار گرفتن اطلاعات مهم وب سایت شما می شود.
تقسیم محتوای صفحه
با استفاده از این ترند می توانید به صفحات خود ظاهری مرتب و مناسب ببخشید. برای مثال می توانید صفحه خود را به قسمت های مساوی تقسیم نمایید. برای جلوه بخشیدن به این نوع طراحی وب سایت، می توانید از خلاقیت های ظاهری متفاوتی استفاده کنید. برای مثال، جلوه های حرکتی متفاوتی را با هم ترکیب کرده و با سرعت های مختلف روی بخش های وب سایت خود اعمال کنید.
برای اینکه سلسله مراتب بصری در صفحات شما رعایت شود، می توانید از یک عنصر خاص مانند لوگوی شما، یا دگمه CTA، و یا منوی اصلی خود در مرکز صفحه که دو نیمه کنار هم قرار می گیرند، استفاده کنید. با این عمل، یک نقطه کانونی به طرح خود اضافه کرده و تعادل را میان عناصر وب سایتتان برقرار می کنید.
بلوک های رنگی
در بعضی از وب سایت ها محتوا به بخش های بیشتری تقسیم شده و چیدمانی از مربع ها و مستطیل ها با اندازه و رنگ های متفاوتی نمایش داده می شوند. این روش چندین پیغام را به صورت هم زمان به کاربر انتقال می دهد. بهتر است برای نمایش بهتر اطلاعات، از عکس ها و متن های مرتبط با آن ها استفاده کرده و آن ها را تشویق به دنبال کردن وب سایت خود کنید.
برای اینکه این ترکیب جذاب تر شود، از مربع های رنگی مختلف با رنگ های مجزا، استفاده کنید. برای اینکه انسجام موجود در طراحی وب سایت از بین نرود، بلوک های رنگی باید با قرار گرفتن کنار هم باعث ایجاد یک طرح منظم و قابل درک باشند. برای اطمینان از مرتب بودن این بلوک ها بهتر است از گرید ها و تصاویر مختلف مکمل استفاده کنید.
فضای خالی
این بخش از ترند های طراحی وب سایت اشاره به مفهوم فضا دارد. مفهوم فضا با توجه به فاصله ها و ابعاد اجزای مختلف یک اثر تعیین شده و شامل شکل ها و روابط میان عناصر به وجود آورنده اثر می باشد. به موضوع اصلی تصویر فضای مثبت و به فضای خالی اطراف آن، فضای منفی می گویند. فضای خالی باعث به وجود آمدن حس وسیع و متعادل بودن در انواع صفحات نمایش می شود.
این فضای خالی با رنگ های مختلفی نمایش داده می شود و شامل فضای بین خطوط یا ستون های متن، اطراف صفحه نمایش و یا حاشیه اطراف صفحه می باشد فضای سفید بر خلاف تصور، باعث به وجود آمدن بخشی برای استراحت چشم کاربران می باشد و سطح خوانایی آن ها را بالاتر می برد. عناصر مهم می توانند به عنوان CTA ها استفاده شوند و یا به صورت بخش های مستقل، طراحی وب سایت را جذاب تر و مطلوب تر کنند.
در سال 2020 فضای خالی به همراه تصاویر و موارد مشابه تصویر، بیشتر در معرض نمایش قرار داده می شوند. در واقع انتظار ما این است که در آینده شاهد طرح های واضح و هماهنگ با تایپوگرافی تمیز و تصاویری باشیم که آزادانه در فضا قرار گرفته اند.
آثار هنری دیجیتال فلورسنت سه بعدی
یکی دیگر از ترند های طراحی وب سایت که در سال 2020 وجود دارد، استفاده از آثار هنری دیجیتال فلورسنت سه بعدی می باشد. این تصاویر می توانند برای تزیین وب سایت شما با سایه های نئونی استفاده شوند. این طراحی ها می توانند برای مخاطبان شما جذاب تر و جالب توجه تر باشند.
این طرح ها در حال حاضر بیش تر از قبل مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع می توان اذعان کرد که برنامه های مدل سازی سه بعدی هم اکنون قابل دسترس تر می باشند. بهتر است این نکته را نیز در نظر بگیریم که اگر این طرح ها با رنگ های فلورسنت ادغام شوند، بیشتر می توانند مورد توجه کاربران وب سایت شما قرار بگیرند.
توجه کنید که از این ترند نیز همانند مورد اولی که در مقاله ذکر شد در حد اعتدال استفاده کنید و رنگ های فلورسنت را به عنوان رنگ مکمل در پالت رنگی خود قرار دهید. برای برقراری تعادل می توانید از مواردی مثل سایه های خنثی، یعنی برای مثال رنگ های اصلی، سفید، سیاه یا خاکستری استفاده نمایید.
لایه های روی هم
برای اضافه کردن عمق به عناصر صفحه های نمایش دو بعدی می توانید از لایه بندی عناصر در
طراحی سایت خود استفاده نمایید. در واقع شما می توانید از این کار برای ایجاد جذابیت و تنوع بیشتر در صفحه استفاده کنید. با قرار دادن لایه ها روی هم دیگر، می توانید عنصر نشان داده شده را مبهم نموده و یا باعث تشویق کاربر به کلیک کردن روی صفحات خود و نمایش محتوای جدید شوید.
در صورت اعمال صحیح این فاکتور از ترند های طراحی وب سایت، باعث ترکیب بهتر و منظم تر تصاویر می شوید. این عملیات با استفاده از فضای خالی اطراف عناصر می تواند اجرا شود. با استفاده از این ایده، می توانید لایت باکس ها را ایجاد نموده و یا به صورت خلاقانه تصاویر و متن ها را روی هم قرار داده یا در جهت های مختلف حرکت دهید.
حرکت و تعامل
امروزه استفاده از عناصر متحرک در طراحی وب سایت جذابیت خاصی به ظاهر یک وب سایت می دهد. توجه کاربران یک سایت بیشتر با دیدن تصاویر متحرک، گیف ها و یا فیلم و انیمیشن ها، به یک وب سایت جلب می شود. در طی یک تحقیق بیولوژیکی، ثابت شده است که چشمان انسان ها به طور غریزی گرایش خاصی به سمت عناصر در حال حرکت دارند.
در حال حاضر طراحان وب سایت در راستای ترند های طراحی وب سایت، از طراحی های متحرک مختلفی همانند انیمیشن های میکرو هنگام کلیک و یا استفاده از عناصر موجود در صفحه، تایپوگرافی اجرا شده بر روی صفحه نمایش، هدرهای ویدیویی تمام صفحه یا انیمیشن ها در پروژه های خود استفاده می کنند. سعی کنید از موشن در محل های کاربردی وب سایت که بیشتر مورد توجه کاربران می باشد و به هدف سایت شما نزدیک تر است استفاده نمایید.
فرم های تمام صفحه
امروزه فرم های آنلاین نقش بسیار مهمی در تعاملات وب سایت های ما دارند. این فرم ها می توانند شامل فرم ثبت نام در یک سرویس، اطلاعات خرید در یک فروشگاه آنلاین، ثبت نام در خبر نامه ها و... باشند. باید توجه داشته باشید که ممکن است پر کردن این فرم ها برای کاربر خسته کننده باشد. بنابر این پیشنهاد ما این است که از فرم های تمام صفحه استفاده نمایید.
همچنین می توان با افزایش تعاملات کوچک در صفحه وب، احتمال پر کردن فرم و ارسال آن را بالاتر برد. برای مثال شما می توانید از طراحی های خاص، ظریف و جذاب برای پر کردن فیلد های یک جدول، راهنمایی ها و یا خطاهای مربوطه و حتی ارسال موفقیت آمیز آن استفاده نمایید.
تصاویر متناسب با موضوع سایت
در آخرین مورد اشاره شده در ترند های طراحی وب سایت، باید به طور هدف دار از عکس های مرتبط استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که تصاویر باید بصورت بهینه در طراحی های شما استفاده شوند. در این صورت، پیام و هویت برند شما ایجاد شده و ترویج پیدا می کند. سعی کنید از عکس های خاص و با کیفیت بالا برای بهتر جلوه دادن وب سایت خود استفاده نمایید.
با توجه بیشتر به ترند های طراحی وب سایت در سال جاری، می توانید کاربر های بیشتری را جذب وب سایت خود کنید و محبوبیت خود را در میان رقبا بالاتر ببرید.