به روز رسانی: 10 آذر 1399 ساعت 16:42:53
تاریخ ثبت: 06 آبان 1399 ساعت 11:07:15
بازاریابی موتورهای جست و جو توسط دنی سالیوان در سال ۲۰۰۱ عنوان شد. او یک کارآفرین آمریکایی است. سالیوان در یکی از مقالات خود به بررسی سئو، تبلیغات کلیکی و موتورهای جست و جو پرداخت. این سه دسته در قالب بازاریابی موتورهای جست و جو مورد استقاده قرار می گیرند.
در اواسط دهه ۱۹۹۰ تعداد وب سایت ها رشد چشمگیری پیدا کرد. از همین رو موتورهای جست و جو الگوریتمی برای نمایش وب سایت ها به کاربران در نظر گرفتند. در سال ۱۹۹۶ موتورهای جست و جو برای رواج کسب و کار خود تبلیغات کلیکی را معرفی کردند. در سال ۲۰۰۰ گوگل اد وردز google adwords توسط گوگل مطرح گشت.
دهه نود میلادی زمان انقلاب اینترنت و گسترش کسب و کار آنلاین بود. در این زمان بسیاری از مشاغل شروع به راه اندازی وب سایتی برای کسب و کار خود نمودند. در نتیجه موتورهای جست و جو درصدد توسعه خود برآمدند. موتورهای جست و جو به مردم کمک کردند که بتوانند در کمترین زمان و به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
بازاریابی موتورهای جست و جو چیست؟
نوعی بازاریابی است که در آن از موتورهای جست و جو و تبلیغات پولی و سایر ابزارها برای بهبود رتبه وب سایت و در نتیجه افزایش بازدید استفاده می شود. آنچه مسلم است با افزایش رتبه وب سایت و بازدید آن میزان فروش و در پی آن سود حاصل از فروش نیز افزایش می یابد. تمام کسب و کارها به دنبال کسب رتبه نخست در میان صفحات موتورهای جست و جو هستند.
بنابراین وب مسترها باید بر روی SEM توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا وقتی صفحات در صفحه اول نتایح قرار بگیرند بالتبع مورد بازدید مخاطبین بیشتری قرار خواهند گرفت.
در بازاریابی موتورهای جست و جو وب مسترها بررسی می کنند که مخاطب قرار است با چه کلماتی وارد صفحه مورد نظر شود. تفاوت بازاریابی موتورهای جست و جو و تبلیغات کلیکی در نوع مخاطبینی است که قرار است تبلیغ به آن ها نمایش داده شود. در تبلیغات کلیکی تبلیغات بدون توجه به نیاز و تمایل کاربر به او نمایش داده می شود.
در SEM محصول و خدماتی را به مخاطب نمایش می دهند که به دنبال آن است. در واقع مخاطبین هدف شاهد تبلیغات شما خواهند بود. از طرف دیگر در تبلیغات کلیکی یا PPC شما در هر صورت باید هزینه تبلیغات را پرداخت کنید. اما در SEM شما در ازای کلیک بر روی تبلیغ به تبلیغ کننده هزینه پرداخت خواهید کرد.
اصطلاحات متداول در بازاریابی موتور جست و جوی گوگل
در این قسمت برخی از اصطلاحات پر استفاده در زمینه بازاریابی موتورهای جست و جو را معرفی خواهیم کرد:
Search Engine Marketing ,SEM: بازاریابی با موتورهای جست و جو
Search Engine Optimization, SEO: بهینه سازی موتورهای جست و جو
Social Media Marketing, SMM: بازاریابی از طریق تشکیل کمپین و تبلیغات توسط شبکه های اجتماعی
عملکرد SEM چگونه است؟
بازاریابی موتورهای جست و جو یا همان SEM مانند مزایده عمل می کند. در این مزایده افرادی برنده می شوند که نسبت به رقبا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. این عملکرد شامل حداکثر قیمت و مرتبط بودن تبلیغات با آنچه کاربر به دنبالش است، می باشد.
چگونه بازاریابی از طریق SEM را بهبود ببخشیم؟
تمام گروه های دیجیتال مارکتینگ به دنبال کسب جایگاه نخست در نتایج جست و جوی هستند. اما برای رسیدن به این هدف می بایست با تکنیک های SEM و نحوه استفاده از آن آشنا باشید. شما در ازای این کار هزینه پرداخت می کنید. قاعدتا انتظار دارید به اندازه پولی که هزینه می کنید بازخورد داشته باشید.
فرض کنید شما برای هر کلیک ۵۰۰۰ تومان پرداخت می کنید. اگر هر کلیک به طور میانگین برای شما ارزشی برابر ۵۰۰۰۰ تومان داشته باشد شما توانسته اید به نتیجه مناسب دست یابید.
راهکارهای بهبود بازاریابی در گوگل
۱-کلید واژه ای با کیفیت مناسب را انتخاب کنید. اگر می خواهید کمپینی راه اندازی کنید و یا وب سایت خود را بهبود بخشید باید کلمات کلیدی با کیفیتی را انتخاب نمایید. برای این کار می توانید رقبای خود را بررسی کنید. ابزارهای زیادی وجود دارند که از طریق آن می توانید به نتیجه لازم دست یابید. شما باید در مرحله اول بدانید که مخاطبینتان چگونه و با چه کلماتی می بایست به وب سایت شما وارد شوند.
شما باید نیاز او و چگونگی پاسخ وب سایت به بازدید کننده را بررسی کنید. دقت کنید که کلمات انتخابی شما با محصولات و خدمات شما مرتبط است. آیا به خوبی گویا و معرف محصول شما هست یا خیر.
در مرحله بعدی باید ترافیکی که هر کلمه کلیدی به وب سایت هدایت می کند را در نظر بگیرید. ممکن است شما لیستی متشکل از ۱۰۰ کلمه کلیدی داشته باشید که کاربران هیچ کدام را جست و جو نمی کنند. پس باید به جای مخاطب فکر کنید. در مرحله آخر رقابت بین کلمات را بررسی نمایید. رقبای شما به احتمال زیاد کلمات مناسب را انتخاب کرده اند.
۲-در بازاریابی موتورهای جست و جو،تبلیغاتی که توسط گوگل ارائه می شود زیاد است. بنابراین این احتمال وجود دارد که تبلیغ شما میان دیگر تبلیغات گم شود. باید تبلیغی را انتخاب کنید که خاص باشد. تیتری که برای آن استفاده می کنید چشمگیر باشد. به طور مثال برای حراجی ها بنری بزرگ با تخفیف در نظر گرفته شده بزنید. باید تیتر شما به گونه ای باشد که بیننده را ترغیب کند.
واضح صحبت کنید. تحقیقات نشان داده است که مستقیم از مردم بخواهید تا به نتیجه بهتری دست یابید.
۳-با استفاده از گوگل ادوردز می توانید به دسته بندی و گروه بندی سلسله مراتبی کلید واژه ها دست پیدا کنید. در این حالت می توانید با قیمت کلیک کمتر به نرخ کلیک بیشتری دست پیدا کنید.
۴-صفحات فرود خود را به درستی انتخاب کنید. این صفحات از صفحه اصلی مستقل هستند. بازاریابان برای فروش از طریق لینک های تبلیغاتی آنها را در نظر گرفته اند.
نکات مهم در رابطه با Search Engine Marketing
استفاده ابزارهایی که توسط گوگل برای پیشبرد اهداف در این زمینه ارائه شده اند، در ایران دشوارتر است. در بسیاری موارد باید از پروکسی استفاده کنید. قیمت تبلیغات بازاریابی موتورهای جست و جو بیش از انتظار کاربران ایرانی است. بنابراین اگر بتواند با بهینه سازی در نتایج اولیه جست و جو ظاهر شوید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه های بالای SEM را ندارید.
از طرفی ممکن است برخی کاربران با مشاهده کلمه AD در کنار نتایج حاصل از SEM به سراغ نتایجی واقعی موتور جست و جو بروند. بنابراین بهتر حالت این است که در حال حاضر با بهینه سازی در رتبه نخست قرار بگیرید.