بازاریابی محتوایی یک استراتژی بازاریابی مدرن و کارآمد است که روی تولید مداوم محتوای با ارزش، مرتبط با موضوع مورد نظر و هدفمند تمرکز دارد.
این استراتژی جامعه هدف مشخص و واضحی دارد و برای جلب توجه آن ها تلاش می کند.
هدف نهایی از این استراتژی این است که مشتری را به سمت خرید و یا هر رفتار سودمند دیگری هدایت نماید.
اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، حتما تا کنون متوجه شده اید که راه های سنتی بازاریابی روز به روز کم اثر تر می شوند و دیگر کارایی گذشته را ندارند.
پس حتما باید یک راه جایگزین وجود داشته باشد که این راه همان بازاریابی محتوایی است که یکی از پر بازده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ به حساب می رود.
به احتمال زیاد اولین چیزی که با شنیدن نام بازاریابی محتوایی یاد آن می افتید وبلاگ های مختلف، توییتر، فیسبوک و ویدیو های وایرال در یوتیوب و اینستاگرام هستند.
اما جالب است بدانید که بازاریابی و جلب توجه به وسیله محتوا سابقه ای بسیار بیشتری از اختراع اینترنت دارد و در واقع به وقتی برمی گردد که بشر توانایی تکلم و صحبت کردن را پیدا کرد.
شاید بپرسید که چطور ممکن است؟! در پاسخ باید بگوییم که بازاریابی و جلب توجه مخاطب به وسیله محتوا تفاوت چندانی با قصه گویی ندارد.
بشر هم از وقتی که توانای صحبت کردن را پیدا کرد شروع به قصه گویی و داستان سرایی کرده است تا توجه دیگران را جلب کند.
حال شما به عنوان یکی از مخاطبین این قصه گویی ها، بیشتر به چه کسی توجه می کردید؟ دقیقا! به کسی که داستان جذاب تر و گیرا تری را تعریف می کند.
می بینید که این ساز و کار چقدر شبیه به ساز و کار بازار امروزی است و چگونه محتوا همان نقش قصه را برای مردم بازی می کند. پس برای جلب توجه مردم و مشتریان بالقوه خود، باید داستان (محتوا) خوب و جذابی داشته باشید و به طور مداوم محتوا ها و داستان های جدید را برای مخاطبان خود تولید کنید.
در این مطلب بررسی می کنیم که چرا بازاریابی محتوایی یکی از پر بازده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ و همچنین ارزان ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است و چگونه می تواند باعث رشد بیزینس شما شود.
تحقیقات انجام شده روی شرکت های بزرگ و معتبر جهانی نشان می دهد که بخش اعظم بازاریابی شرکت های معتبر و شناخته شده مربوط به بازاریابی محتوایی و انواع دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ می شود.
شرکت های نام آشنا و بزرگی مانند پی اند جی، ماکروسافت و سیسکو سیستمز از شرکت های پیشگام در زمینه ی بازاریابی محتوایی هستند و تمرکز ویژه ای بر این نوع از دیجیتال مارکتینگ دارند.
استفاده از بازاریابی محتوایی به دلیل آن که یکی از ارزان ترین روش های دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود بین کسب و کار های کوچک و یک نفره نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و به طور روز افزون بر تعداد استفاده کنندگان آن اضافه می شود.
دلیل این امر این است که این روش نه تنها روشی ارزان و کم هزینه است، بلکه یکی از پر بازده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ نیز به شمار می رود و چه در کسب و کار های عظیم و چند میلیون دلاری و چه در کسب و کار های کوچک و محلی کارآمدی خود را ثابت کرده است و باعث رشد این کسب و کار ها شده است.
پس غافل شدن از این نوع بازاریابی کار عاقلانه ای نیست و باعث جا ماندن شما از بازار خواهد شد.
اولین فایده بازاریابی محتوایی، جلب اعتماد مخاطب است.
وقتی شما به طور تخصصی و در چارچوب های مشخص در یک زمینه به خصوص که در آن فعالیت می کنید اقدام به تولید محتوا کنید، مخاطب به این باور می رسد که با یک فرد یا شرکت تخصصی و سطح بالا مواجه است که درباره جنبه های مختلف بیزینس خود آگاهی کامل دارد. بنابراین به راحتی به شما اعتماد خواهد کرد.
فایده بعدی بازاریابی محتوایی این است که به تدریج برند شما شناخته می شود و افراد بیشتری با کسب و کار و خدمات شما آشنا خواهند شد.
طبیعی است که همه این افراد جدید در نهایت تبدیل به خریدار و مشتری نخواهند شد. اما شک نداشته باشید که بسیاری از بین آن ها مشتری های جدید شما هستند که برای استفاده از خدمات و محصولات شما پول پرداخت خواهند کرد. این همان هدف نهایی بازاریابی است.
شاید با خود فکر کنید که آیا بهتر نیست برای معروف شدن برند خود از تبلیغات مستقیم استفاده کنید؟
برای پاسخ به این سوال به این موضوع فکر کنید که اکثر ما در هر بیزینسی تنها نام چند شرکت و برند معروف را می شناسیم و از بسیاری از شرکت ها و بیزینس های مشابه حتی خبر نداریم.
این که سعی کنید تنها با تبلیغ مستقیم با این برند های نام آشنا و پر سابقه رقابت کنید نیاز به بودجه ای بسیار بزرگ دارد. توجه داشته باشید که حتی در آن صورت هم استفاده از تبلیغات به اندازه تولید محتوا موثر و پر بازده نخواهد بود.
دلیل این امر این است که با بازاریابی با استفاده از تولید محتوا شما با صرف کمترین هزینه ممکن برند خود را به مخاطبین جدید معرفی خواهید کرد.
اگر محتوای شما محتوایی جذاب و کاربردی باشد، خود این مخاطبین جدید تبدیل به بازاریابانی می شوند که به طور رایگان برای شما تبلیغ می کنند!
وقتی شما محتوایی داشته باشید که راه حل مشکلات رایج در زمینه کاری شما را معرفی می کند، افراد با اشتیاق فراوان این راه حل را در گروه هایی که عضو آن هستند به اشتراک می گذارند.
اگر توجه کرده باشید در تعریف بازاریابی محتوایی گفتیم که در این استراتژی، تمرکز بر تولید محتوایی است که هم با موضوع مورد نظر تناسب داشته باشد و مرتبط باشد و هم ارزشمند باشد.
منظور از ارزشمند بودن این است که محتوای مورد نظر برای مشتری یا مخاطب کاربرد داشته باشد و ارزش بررسی و حتی به اشتراک گذاری را داشته باشد.
توجه داشته باشید که محتوایی که فاقد این دو فاکتور باشد محتوایی نیست که بتواند باعث رشد کسب و کار شما شود. این اشتباهی است که کمپانی ها و کسب و کارهایی که هنوز از روش های سنتی دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند مرتکب آن می شوند.
در روش های سنتی مخاطب و مشتری تنها با محتوایی مواجه می شود که تنها اطلاعات خام را در اختیار او می گذارند و جذابیتی برای اکثر مردم ندارد. حتی بسیاری از ما اینگونه محتوا ها را تحت عنوان «اسپم» می شناسیم و آن ها را نخوانده پاک می کنیم!
در حالی که در مدرن ترین روش های دیجیتال مارکتینگ، هدف نهایی این است که مشتری یا مخاطب کاملا به محتوا وابسته شود و ترغیب شود که از خدماتی که توسط کسب و کار مربوطه ارائه می شود استفاده کند و برای آن هزینه کند.
این وابستگی تنها وقتی شکل می گیرد که محتوای شما کاربرد داشته باشد و مطابق با کسب و کار شما باشد. بازاریابی محتوایی باید به شکلی باشد که مخاطب به طور فعال به دنبال محتوایی که در وبسایت شما قرار دارد بگردد.
یک محتوای خوب و پر بازده محتوایی است که نیاز های رایج کاربران مربوط با کسب و کار شما را برطرف کند. با استفاده از این تکنیک مخاطب نه تنها به شما اعتماد می کند، بلکه با به اشتراک گذاشتن محتوایی که شما تولیده کرده اید باعث رشد چشمگیر برند شما می شود.
همه این ها در حالی است که هزینه ای که برای بازاریابی محتوایی پرداخت می کنید نسبت به دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی، بسیار کمتر است.
به همین دلیل است که این روش را از پربازده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ می شناسند چرا که با صرف هزینه های بسیار پایین سود زیادی نصیب شما خواهد شد و در دراز مدت تاثیر چشمگیر آن کاملا واضح خواهد بود.
فرقی ندارد که از کدام استراتژی و کدام تکنیک بازاریابی برای کسب و کار خود استفاده می کنید. در هر حال از پتانسیل های بازاریابی محتوایی نباید غافل شوید و حتما در فرایند بازاریابی خود باید به تکنیک بازاریابی محتوایی توجه داشته باشید.
این تکنیک را به عنوان بخشی از سیاست های کلی بازاریابی خود در نظر داشته باشید نه به عنوان یک بخش جدا و مستقل از دیگر تکنیک ها و برنامه های بازاریابی که برای کسب و کار خود در نظر دارید.
به عبارت دیگر یک محتوای با کیفیت در واقع بخشی مهم از همه ی انواع بازاریابی می باشد:
تا اینجا متوجه شده ایم که بازاریابی با استفاده از محتوا چقدر می تواند مفید و قدرتمند و موثر باشد. اما دانستن این نکات به تنهایی کافی نیست و اگر نتوانید این استراتژی رو به درستی پیاده کنید، سودی برای شما به همراه نخواهد داشت و وقت و هزینه شما هدر خواهد رفت.
دنیای دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا دنیای پهناوری است و هر روز می توانید چیز جدیدی درباره آن یاد بگیرید و برای افزایش بازده بازاریابی خود از آن استفاده کنید.
در این بخش دو نکته اساسی و مهم را در خصوص استراتژی بازاریابی محتوایی بررسی می کنیم که هر بیزینس و کسب و کاری باید به آن ها توجه داشته باشد تا موفقیت استراتژی خود را تضمین کند.
اگر ندانید که محتوایی که تا کنون تولید و منتشر کرده اید چگونه عمل کرده است و تا چه حد موفق بوده و نقاط ضعف و قوت آن چه بوده اند، نمی توانید محتوا های بعدی خود را ارتقا دهید.
در این صورت بازاریابی شما در بهترین حالت اگر نگوییم عقب گرد می کند، در جا خواهد زد و هیچ پیشرفتی در آن حاصل نمی شود.
یکی از کاربردی ترین ابزار ها برای بررسی و آنالیز بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ استفاده از گوگل آنالیتیکس است. این ابزار تمام اطلاعات ضروری و کاربردی را در خصوص دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار می دهد و کار با آن نیز نسبتا راحت است.
حتی اگر سر رشته ای از کار با گوگل آنالیتیکس ندارید می توانید با استفاده از آموزش هایی که در اینترنت موجود است مفاهیم ابتدایی و اساسی را در خصوص این ابزار ارزشمند یاد بگیرید.
همان طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، علاوه بر کیفیت و دقت محتوایی که تولید می کنید، مورد دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که محتوا به شکل مداوم و منظم در اختیار مخاطبین قرار داده شود.
بازاریابان محتوایی و تولید کنندگان محتوا به وقت نشناس بودن معروف هستند بنا بر این باید برنامه مشخصی برای تولید محتوای خود داشته باشید تا آن ها را مجبور کنید که طبق برنامه شما عمل کنند.
چرا که وقتی محتوای شما دارای تداوم نباشد، در جلب نظر مخاطبین با مشکل مواجه خواهید شد و در درازمدت نتیجه ی مطلوب را از بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نخواهید گرفت.