آیا می دانید که به طور میانگین میزان بازدید آگهی و تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ تنها ۵۷.۳ درصد است؟ این یعنی ۴۲.۷ درصد باقی مانده اصلا چشمشان به آگهی مورد نظر نمی خورد و هیچ واکنشی به آن نشان نمی دهند.
بنابراین قرار دادن تبلیغات در یک وب سایت لزوما به معنای آن نیست که قرار است همه کاربران سایت تبلیغ شما را ببینند. این حقیقت تلخی است اما باید بگوییم که متاسفانه در هر وب سایتی محتواهای جذاب تری از تبلیغات وجود دارند که می توانند توجه کاربران را به طور کامل جلب کنند و باعث شوند که هیچ توجهی به تبلیغ شما نشود.
اما خبر خوب این است که شما می توانید اقداماتی را انجام دهید که باعث افزایش جذابیت تبلیغ و آگهی شما شود. در نتیجه میزان بازدید آگهی شما تا حد قابل قبولی افزایش می یابد و شاهد تاثیر آن بر کسب و کار خود خواهید بود.
افزایش بازدید آگهی یکی از موضوعات بحث برانگیز در دیجیتال مارکتینگ بوده است و راهکار های متنوعی برای آن پیشنهاد شده است. با این حال اما بسیاری از فعالان این حوزه توجه کافی را به این موضوع ندارند و بدون توجه به معیار هایی که باعث افزایش بازدید آگهی می شوند اقدام به تبلیغ می کنند.
طبیعتا این رویکرد نتیجه مطلوب را نخواهد داشت و باعث می شود هزینه ای که برای تبلیغات انجام می دهید در واقع هدر برود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب، راهکار هایی که منجر می شوند تبلیغ شما بیشتر و بیشتر دیده شوند را معرفی کرده ایم.
منظور از قابل رویت بودن یک آگهی این است که آیا آگهی مورد نظر شانس دیده شدن توسط اکثر کاربران وب سایت را دارد یا نه. به عنوان مثال وقتی یک تبلیغ در بخشی پایینی و انتهایی سایت قرار می گیرد، کاربر حتما باید تا انتهای سایت اسکرول کند تا چشمش به تبلیغ بخورد.
اگر کاربر در همان قسمت بالایی سایت به محتوای مورد نظر خودش دسترسی داشته باشد طبیعتا هرگز تبلیغ شما را نخواهد دید. به همین دلیل قیمت درج تبلیغ در قسمت های مختلف هر صفحه از هر وب سایتی متفاوت است.
محل هایی که بیشتر در معرض دید هستند طبیعتا گران تر هستند و البته شانس بیشتری برای دیده شدن تبلیغ شما ایجاد می کنند. اما چگونه می توانیم میزان قابل رویت بودن آگهی در یک جای مشخص از یک سایت را اندازه گیری کنیم؟
برای اندازه گیری میزان قابل رویت بودن انواع تبلیغات از معیار های گوگل در این زمینه استفاده می کنیم. طبق معیار های گوگل، اگر در پنجاه درصد موارد بازدید از سایت یک تبلیغ تصویری برای حداقل یک ثانیه دیده شود، امتیاز قابل رویت بودن را دریافت می کند.
برای تبلیغات ویدیویی، این مدت به حداقل دو ثانیه افزایش می یابد. همچنین گوگل بازدید هایی که روی تبلیغ مورد نظر کلیک می کنند را تحت عنوان Active View یا بازدید فعال معرفی می کند.
همه ما از خود این سوال را می پرسیم که آیا تبلیغات ما دیده می شود یا نه؟ دادن جواب دقیق به این سوال کار راحتی نیست. تبلیغات و آگهی رسانی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها با هدف خاصی طراحی می شوند.
عواملی که باعث می شوند یک تبلیغ دیده شود و یا از نگاه ها دور بماند بسیار پر شمار هستند و کنترل همه آن ها ممکن نیست. ضمن آن که هنوز تکنولوژی آنالیز و ردگیری آن قدر پیشرفته نشده که بشود همه بازخورد هایی که یک تبلیغ دریافت می کند را به طور دقیق اندازه گرفت.
بنا بر این تنها کاری که می شود کرد، این است که با توجه به تحقیقاتی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ انجام شده، اقداماتی را انجام دهید که منجر به افزایش شانس بازدید آگهی شما می شوند.
در ادامه پنج مورد از مهم ترین این اقدامات را توضیح می دهیم. فرقی ندارد که چه چیزی را تبلیغ می کنید و جامعه هدف شما کیست، در هر صورت رعایت این پنج مورد می تواند افزایش بازدید آگهی شما را به همراه داشته باشد. چیزی که هدف نهایی هر تبلیغی است.
در بخش قبلی اشاره کردیم که قرار دادن تبلیغ در بخش های انتهایی باعث می شود تا تعداد بسیار زیادی از کاربران سایت اصلا چشمشان به تبلیغ شما نخورد.
اما این به آن معنا نیست که بهترین جا برای قرار دادن تبلیغ و آگهی در بالا ترین نقطه ممکن در صفحه سایت است. یکی از سایت هایی که امکان ارسال آگهی رایگان را برای شما فراهم می کند موتور سرچ است، از قضا این سایت به شما امکان ویژه کردن و نمایش آگهی خود در بالای سایت را نیز خواهد داد.
بازاریابان دیجیتال برای آن که متوجه شوند تبلیغات در کدام قسمت از سایت بیشترین بازدید را دارند و راحت تر در خاطر کاربران ماندگار می شوند تحقیقات زیادی را انجام داده اند.
نتیجه این تحقیقات نشان داد که بهترین و جذاب ترین مکان برای درج آگهی، کمی بالا تر از قسمت میانی یک صفحه اینترنتی است. در واقع اگر یک صفحه از یک سایت را از وسط به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم کنیم، بهترین جا برای تبلیغ کمی بالا تر از خط تقسیم است.
آمار نشان می دهد که تبلیغاتی که در این قسمت قرار می گیرند از شانس بازدید ۶۸ درصدی برخوردار هستند. یعنی ۶۸ درصد از کاربران سایت قطعا این آگهی را می بینند که آمار بسیار خوبی است.
مورد بعدی که در افزایش بازدید آگهی شما بسیار تاثیر گذار است، سایز و ابعاد آگهی است. امروزه برای انواع مختلف آگهی ها سایز های مشخصی پیشنهاد می شود که میزان قابل رویت بودن آن ها اثبات شده است. این سایز ها برای تبلیغات افقی عبارت هستند از:
و برای تبلیغات عمودی این ابعاد پیشنهاد می شود:
جالب است بدانید که اصولا توصیه می شود تا از تبلیغات عمودی بیشتر از تبلیغات افقی استفاده کنید. دلیل این امر این است که تبلیغات عمودی به دلیل دراز بودنشان، وقتی کاربر اسکرول می کند همچنان در معرض دید هستند.
در حالی که تبلیغات افقی هنگام اسکرول کردن زود تر از میدان دید خارج می شوند. فرمت و نحوه نمایش آگهی نیز در میزان دیده شدن آن موثر است. آگهی های استیکی یا Sticky ads از شانس دیده شدن بالا تری برخوردار هستند.
این آگهی ها در واقع به قسمتی از صفحه کاربر می چسبند و حتی اگر کاربر صفحه را اسکرول کند همچنان در معرض دید خواهند بود. البته استیکی ادز تنها در دسکتاپ قابل استفاده هستند.
در نهایت لازم است بگوییم که حتما نباید خود را به این نکات ذکر شده محدود کنید. با استفاده از خلاقیت خود و با توجه به نوع محصول و یا خدماتی که تبلیغ می کنید، از طرح ها و سایز های مختلف استفاده کنید.
اما حواستان باشد که بیش از حد دیده شدن تبلیغ هم چیز خوبی نیست. یک تبلیغ درشت و بد قواره که بخش بزرگی از صفحه سایت را بپوشاند باعث افزایش مشتریان شما نمی شود.
سرعت لود پایین صفحه وب سایت یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود میزان بازدید آگهی کاهش یابد و به نتیجه مطلوب از تبلیغات نرسید. اگر سرعت بالا آمدن یک سایت پایین باشد و صفحات آن در کمتر از سه ثانیه لود نشوند، اکثر کاربران قبل از دیدن محتوای صفحه آن را می بندند و به دیگر سایت های سریع تر مراجعه می کنند.
در نتیجه تبلیغ شما در این صفحه نیز هرگز دیده نخواهد شد. اما خبر خوب این است که امروزه امکانات زیادی برای تنظیم نحوه لود یک صفحه و محتوا های موجود در آن وجود دارد که باعث می شود شانس دیده شدن تبلیغات افزایش یابد. در ادامه این راه ها را بررسی می کنیم:
لیزی لودینگ در واقع یک لودینگ هوشمندانه برای صفحات وب سایت است. این نوع لودینگ به این صورت عمل می کند که تنها روی نقطه دید کاربر سایت تمرکز دارد.
یعنی تنها بخشی از محتوا و تبلیغات را نشان می دهد که در آن لحظه در میدان دید کاربر قرار دارند. به این شکل لازم نیست کل صفحه و تمام محتویات و تبلیغات آن یک جا به شکل کامل لود شوند. در نتیجه سرعت بالا آمدن پیج بیشتر خواهد بود.
استفاده از تگ های پابلیشر گوگل (GPT) و تگ های ادسنس (AdSense) باعث می شود تا تبلیغات و آگهی های شما به شکل مستقل از منابع یک صفحه لود شوند. این امر باعث می شود تا به منابع پیج فشار وارد نشود. در این روش محتوا های پیج و تبلیغات مستقل از هم بارگذاری می شوند و وجود انواع تبلیغات باعث کند شدن صفحه نخواهد شد.
منظور از به حداقل رساندن پس بک ها این است که تعداد دفعاتی که یک تبلیغ بین سرور ها جا به جا می شود به حداقل رسانده شوند. کاهش پس بک ها باعث لودینگ سریعتر پیج و در نتیجه افزایش بازدید آگهی می شود.
کانال های انتشار متفاوت و دستگاه هایی که از این کانال ها برای بازدید از یک سایت استفاده می کنند قابل آنالیز و بررسی هستند. برای آن که پی ببرید کاربران با استفاده از چه دستگاه هایی و با استفاده از کدام مسیر ها تبلیغ شما را دیده اند، به این فاکتور ها توجه کنید:
به عنوان مثال، ممکن است با بررسی این موارد پی ببرید که تبلیغات عکس محور روی دستگاه های موبایل بیشتری میزان بازدید را داشته اند. در عین حال، تبلیغات ویدیویی مانند تبلیغاتی که در یوتیوب مشاهده می کنیم روی دسکتاپ بیشتر از موبایل دیده شده اند.
اما این آمار چه استفاده ای برای شما دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که شما می توانید طراحی تبلیغ خود را با تمرکز روی دستگاه و مسیری بگذارید که بیشتر دیده می شوند.
یعنی اگر یک وبسایت یا اپ آمار قابل توجهی برای کاربران موبایلی دارد، شما می توانید با توجه به ابعاد صفحه موبایل تبلیغات جذابی را طراحی کنید که نظر مخاطب را جلب کند. همچنین برای مسیر ها و وب سایت هایی که بیشتر از کامپیوتر به آن متصل می شوند، می توانید از تبلیغات بزرگ تر و امکاناتی مانند استیکی ادز (Sticky Ads) استفاده نمایید.
با توجه به شیب تند استفاده از موبایل برای وب گردی در جهان، حجم بزرگی از ترافیک بسیاری از وب سایت ها مربوط به کاربران موبایل می شود. این یعنی امروزه بیشتر از هر وقت دیگری باید روی تبلیغات مخصوص موبایل تمرکز داشته باشید. برای شروع، سه عامل مهم که باعث افزایش بازدید آگهی در موبایل ها می شوند را بررسی می کنیم:
این سایز یک سایز بزرگ و در عین حال جذاب برای استفاده در دستگاه های موبایلی است. مانند تبلیغات دسکتاپی، بهترین جا برای این گونه تبلیغات نیز درست کمی بالاتر از خط میانی صفحات وب است.
علاوه بر این، شما می توانید برای ابعاد مختلف صفحات موبایل، تبلیغاتی با سایز های مختلف بسازید. ثابت شده است که این کار باعث افزایش بازدید آگهی می شود. در نهایت شما می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس ببینید که کاربران بیشتر با استفاده از چه دستگاه هایی از وب سایت شما بازدید کرده اند.
این سایز تقریبا برای تمام مدل های موبایل کارایی دارد و به خوبی دیده می شود. بهترین محل برای قرار دادن تبلیغی با این ابعاد، کمی پایین تر از خط میانی یک صفحه وب در نسخه موبایلی است. جالب است بدانید که در بازار دیجیتال مارکتینگ، این ابعاد از تبلیغات موبایلی بیشترین طرفدار را دارد.
دقت داشته باشید که حتما بین محتوایی که کاربر برای دیدن آن به صفحه مورد نظر آمده و تبلیغات شما باید فاصله مشخصی وجود داشته باشد. کلیک کردن نا خواسته روی تبلیغات و پرت شدن به یک صفحه دیگر، تجربه بسیار ناخوشایندی برای کاربر است و بازخورد مثبتی به شما نخواهد رساند.
علاوه بر آن، وجود فاصله بین محتوا و تبلیغ باعث بهتر دیده شدن تبلیغ شما نیز خواهد شد. فاصله ایده آل بین تبلیغ و محتوا برای کاربران موبایلی، ۱۵۰ پیکسل در نظر گرفته شده است.
آمار تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل انجام شده اند نشان می دهد که ۵۶ درصد از بنر ها و تصاویر تبلیغاتی هرگز دیده نمی شوند. این در حالی است که آمار ویدیو ها و کلیپ های تبلیغاتی که دیده نمی شوند تنها ۴۶ درصد است.
یعنی اختلافی ده درصدی که در دیجیتال مارکتینگ بسیار قابل توجه و مهم است. اگر چه دیدن کلیپ و ویدیو در صفحات بزرگ لپ تاپ و کامپیوتر راحت تر است، اما این امر باعث نشده تا کاربران موبایلی کمتر از کاربران دسکتاپ کلیپ های تبلیغاتی را مشاهده کنند.
جالب است بدانید که طبق همان تحقیقات گوگل که در ابتدا اشاره شد، ۸۳ درصد از کلیپ های تبلیغاتی تنها برای موبایل طراحی شده اند و روی دسکتاپ قابل نمایش نخواهند بود.
دلیل این امر افزایش کاربران موبایل در نقاط مختلف جهان است. بنابراین توصیه می شود از اهمیت کلیپ ها و ویدیو ها چه برای دسکتاپ و چه برای موبایل غافل نشوید.
برای همه ما یک کلیپ تبلیغاتی کوتاه که قبل از محتوای مورد نظرمان پخش می شود جذاب تر از یک بنر ساده و چند پیکسلی در گوشه صفحات وب است.
حالا که با نکات اساسی که باعث افزایش بازدید آگهی می شوند آشنا شده اید، ممکن است بخواهید تبلیغات خود را اصلاح کنید و یا آن ها را از اول طراحی نمایید.
همان طور که اشاره شد، طراحی اصولی و استاندارد تبلیغات و قرار دادن آن ها در جای مناسب و با فرمت مناسب، تاثیر مهمی در تعداد بازدیدکنندگان دارند. وقتی هم که بازدید کنندگان یک تبلیغ زیاد شوند، تعداد مشتریان بالقوه شما نیز بالا تر می رود و در نهایت می تواند باعث رشد کسب و کار شما شود.
از طرف دیگر استفاده از تبلیغاتی که برای کاربر خوش آیند نیستند و مزاحم او می شوند، اثر منفی می گذارد و حتی می تواند باعث ریزش مخاطبان و مشتریان شما شود.
بنابراین اصلا اهمیت ساخت تبلیغات استاندارد و با کیفیت را دست کم نگیرید و همین امروز برای اصلاح و یا ساخت تبلیغات خود اقدام کنید. به طور کلی راه اندازی یک سیستم تبلیغاتی جدید را می شود در سه مرحله خلاصه کرد که آن ها را بررسی می کنیم:
در یک بازه زمانی مشخص، تعداد بازدیدکنندگان فعالی که دارید را بررسی کنید. این عدد را با تعداد تعاملی که با تبلیغات موجود در صفحات وب سایت شما انجام می شود مقایسه نمایید.
با توجه به آمار بازدید کنندگان صفحات و محتوا های مختلف در وب سایت، طرحی بچینید که مشخص باشد برای هر بخش از وب سایت چه تبلیغی مناسب تر است. همچنین مراحل طراحی هر کدام از تبلیغات را مشخص نمایید.
وقتی طرح و برنامه مشخصی را در اختیار داشتید، می توانید کار اجرای تبلیغات را شروع کنید. البته کار در این جا تمام نمی شود. شما باید آمار بازدید های تبلیغات جدید را نیز پس از مدتی آنالیز کنید. با این کار می توانید قدم های بعدی را مفید تر و موثر تر بردارید.