به روز رسانی: 25 خرداد 1399 ساعت 08:51:24
تاریخ ثبت: 02 خرداد 1399 ساعت 15:44:05
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون از تلفن های همراه می توان یکی از بهترین و مهمترین استراتژی های مربوط به تبلیغات دیجیتالی را تبلیغات در موبایل دانست.
به شیوه ای از تبلیغات که از طریق صفحات موبایل و تبلت ها و همچنین از طریق تمام دستگاه های ارتباط بی سیم انجام می گیرد تبلیغات موبایلی گفته می شود. با توجه به این که موبایل ها جزو شخصی ترین ابزار مورد استفاده هر کسی است می توان با انتخاب درست بازار هدف و استفاده از صحیح ترین کانال ارتباطی یکی از دقیق ترین استراتژی های تبلیغاتی را برای کسب و کار خود را انجام دهیم.
شاید جالب باشد بدانیم که حدود 64 درصد از مردم سراسر جهان بر اساس آمارهای موجود از اینترنت استفاده می کنند. در حدود 80 درصد از این کاربران اینترنت دارای گوشی های هوشمند می باشند.
امروزه تبلیغات موبایلی بیشتر از طریق انواع سایت ها و همچنین اپلیکیشن های موبایلی انجام می گیرد.
مدل های گوناگون تبلیغات موبایلی
در تبلیغات موبایلی به طور کلی استفاده از استراتژی های: 1.تبلیغات ویدیویی همراه با پاداش 2.تبلیغات بینابینی 3.تبلیغات پیش نمایشی 4.تبلیغات هم نما متداول است.
تبلیغات ویدیوی همراه با پاداش:
استفاده از این شیوه تبلیغات بیشتر در انواع اپلیکیشن های دارای پرداخت درون برنامه ای انجام می گیرد. در دواقع هنگام اجرای این شیوه از تبلیغات، کاربر در ازای مشاهده یک فیلم تبلیغاتی مشخص مقدار مشخصی از پاداش را دریافت می کند. در این شیوه از تبلیغات با توجه به این که به انتخاب خود و برای دریافت جایزه اقدام به مشاهده فیلم می کند، دارای نرخ نمایش ویدیویی کامل بالایی می باشد.
این نوع از تبلیغات بدون انتخاب کاربر هنگام استفاده از اپلیکیشن ها به نمایش در می آید و امکان اجرای آن به دو شیوه است.
- بنر تمام صفحه
- ویدیو گذر پذیر: در این شیوه از تبلیغات، ویدیوی مد نظر تبلیغ دهنده در زمان مشخص شده و طبق تنظیمات انجام شده به کاربر اپلیکیشن نمایش داده می شود. کاربر می تواند در صورت علاقه نداشتن به دیدن ویدیو بعد از 5 ثانیه اقدام به لغو ویدیو کند. با توجه به این که این نوع از تبلیغات بر اساس سفارش ناشران انجام میگیرد نرخ درگیری تبلیغات در آن بالا بوده، اما نرخ مشاهده کامل ویدیو پایینی دارد.
از این شیوه تبلیغات در اپلیکیشن هایی استفاده می شود که مربوط به نمایش ویدیو به کاربران هستند. در واقع این نوع از تبلیغات یکی از بهترین گزینه ها برای نمایش قبل از ویدیوی اصلی می باشد به خصوص اگر دارای زمان کمتر از 2 دقیقه باشد.
به شیوه از تبلیغات گفته می شود که از نظر ظاهر با اپلیکشین نمایش دهنده بیشترین هماهنگی را دارد به صورتی که استفاده از این شیوه تبلیغات باعث عدم آزار رسانی به کاربر می شود.
در واقع این نوع از تبلیغات هماهنگ با اپلیکشین و به صورت بک پارچه و با حفظ هویت بصری اپلیکیشین سعی در افزایش میزان درگیری مخاطب با آگهی را دارد.
عوامل موثر بر موفقیت تبلیغات موبایلی را می توان به شرح زیر اشاره کرد.
از جمله مهمترین عواملی که می تواند بر موفقیت یک کمپین تبلیغاتی بر پایه تبلیغات موبایلی اثر گذار باشد، تولید و ارائه محتوای درست و تاثیر گذار است. در واقع باید به این نکته اشاره کرد که محتوای مناسب باید علاوه بر جذابیت برای بازار هدف مشخص شده مناسب سازی شده باشد و دارای حجم مناسبی باشد تا کاربر به دیدن تمام محتوا به طور کامل ترغیب شود.
در تبلیغات بر پایه موبایل باید به این نکته توجه داشته باشیم که در کمترین زمان بیشترین اثر گذاری را بر مخاطب مورد نظر خود داشته باشیم به صورتی که تلاش کرده تا در طی زمان 3 ثانیه مخاطب جذب آگهی ما شود.
می توان تبلیغات موبایلی را بر اساس میزان هزینه مورد نیاز به دسته های زیر تقسیم کرد:
پرداخت به ازای کلیک ( تبلیغات کلیکی)
در این نوع از تبلیغات سفارش دهنده تبلیغ بر اساس میزان کلیک های انجام شده بر روی تبلیغ خود هزینه مشخصی را به ناشران پرداخت می کند. از این شیوه هم در تبلیغات موبایلی و هم در تبلیغات مربوط به وب سایت ها استفاده می شود.
پرداخت به ازای تعداد نمایش آگهی
در این شیوه از پرداخت هزینه ها بر اساس میزان نمایش آگهی خود به ناشر آگهی هزینه مشخص شده را پرداخت می کند.
پرداخت هزینه به ازای هر نصب
این شبوه از تبلغیات که بیشتر مناسب توسعه دهندگان اپلیکیشن است و به این صورت عمل میکند که بر اساس تعداد نصبی که از طریق انتشار آگهی انجام گرفته هزینه مشخصی را به ناشران پرداخت می کند.
پرداخت به ازای عمل انجام شده توسط کاربر
در این شیوه از تبلیغات هزینه پرداختی مشخصی بر اساس انجام عمل خاصی که توسط کاربر و پس از مشاهده آگهی رخ می دهد انجام می گیرد.
پرداخت به ازای مشاهده ویدیو
در این شیوه، پرداخت بر اساس تعداد کاربرانی است که اقدام به مشاهده کامل ویدیویی تبلیغی مشخصی می کنند. در واقع بر اساس ویدیو های به نمایش درآمده برای کاربران به ناشران پول مشخصی پرداخت می گردد.
کدام شیوه تبلیغ برای من مناسب است؟
به طور کلی نمی توان فرمول خاصی را برای پاسخ به پرسش فوق در نظر گرفت بلکه می توان با توجه به پاسخ پرسش های ذیل تا حدی اقدام به مشخص کردن شیوه مناسب خود کرد.
باید از خود بپرسید که:
- هدف از اجرای این کمپین تبلیغاتی چیست؟
- تعیین دقیق مخاطبین هدف مرتبط با این کمپین تبلیغاتی
- پلتفرم هدف من کدام است؟