اینستاگرام یک پلتفرم بصری قدرتمند است؛ که این وضعیت را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد تا اهداف خود را به دور از دخالتهای شخص ثالث به پیش ببرند. این پلتفرم در سالهای اخیر، به ویژه از سال ۲۰۱۳ به بعد پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است بهطوری که امروزه تعداد کاربران اینستاگرام بر اساس منابع موثق به بیش از یک میلیارد نفر رسیده است و همین موضوع موجب شکل گرفتن یک فضای به شدت رقابتی شده است. برای بقا در این فضای رقابتی هر کسب و کار چه بزرگ و چه کوچک باید بهترین عملکرد خود را در این پلتفرم داشته باشند.
یکی از مهمترین لازمههای داشتن عملکرد مناسب در این پلتفرم رعایت اصول سئو است. بهینهسازی پیج یا حساب اینستاگرامی کسب و کاری که راهاندازی کردهاید میتوانند تأثیر بسزایی بر عملکرد کسب و کار شما داشته باشد. از این رو در این مقاله سعی کردهایم که اشارهای داشته باشیم به 10 راهکار که انجام آنها موجب ارتقای سطح سئوی پیج شما خواهد شد. با ما همراه باشید.
آیا میدانید که کلماتی که در نامه کاربری حساب اینستاگرام خود به کار بردهاید قابل جستجو هستند؟ نام کاربری که برای حساب اینستاگرام خود انتخاب میکنید در واقع دقیقاً به مانند یک کلمه کلیدی بسیار مهم عمل میکند. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید یک مثال میزنم. وقتی که در اینستاگرام عبارت graphic designer را جستجو میکنم تعداد زیادی نتیجه به مانند موتور جستجوگر گوگل به من نشان داده خواهد شد. با نگاهی به تصویر زیر متوجه میشوید که افرادی که دو کلمه graphic یا design را در نام کاربری خود به کار بردن در لیست نتایج جستجوی من نشان داده شدهاند.
اگر این امکان برای شما وجود دارد سعی کنید که تخصص، صنعت و موقعیت مکانی کسب و کار خود را به نام کاربری صفحه اینستاگرام خود اضافه کنید. سعی کنید به این موضوع فکر کنید که افرادی که میخواهند یک کسب و کار مانند کسب و کار شما را پیدا کنند چه عباراتی را در اینستاگرام جستجو خواهند کرد.
اما اگر امکان تغییر نام کاربری برای شما وجود ندارد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. مثلاً شما بحث دارید که برند خود را تحت نام خود رشد دهید و این موضوع کاملاً عادی است و هیچ مشکلی ندارد. خب در این حالت سراغ نام اینستاگرام برای بهینهسازی میرویم.
درست به مانند نام کاربری حساب اینستاگرام نام اینستاگرام شما نیز قابل جستجو است. توجه داشته باشید هر کلمهای که در نام اینستاگرام خود به کار میبرید درست به مانند یک کلمه کلیدی مهم نقش ایفا میکند و نیازی به گفتن نیست که این کلمات کلیدی چقدر میتوانند بر سئو شکل کسب و کار شما تأثیر داشته باشند.
نام اینستاگرام شما در واقع کلماتی از که بهصورت پررنگ در بیوی اینستاگرام شما آمده است برای نمونه به تصویر زیر دقت کنید:
خوب بیایید که مجدداً نگاهی به تصویر مربوط به نتایج جستجوی که در مورد اول انجام دادیم بیندازیم. به تصویر زیر دقت کنید:
افرادی که از کلمات graphic، design و graphic designer در نام اینستاگرام خود استفاده کردهاند در صفحه مربوط به نتایج جستجوی که انجام دادهاید به نمایش در میآیند. در این مورد سعی کنید که از کلمات کلیدی مهم مرتبط با کسب و کار یا برند خود در نام اینستاگرام حتماً استفاده کنید. تلاش کنید نامی را برای اینستاگرام خود انتخاب کنید که مخاطب ایده آل شما از کلمه یا جمله موجود در آن برای پیدا کردن شما یا به طور کلی یک کسب و کار مانند شما از آن استفاده خواهد کرد.
اینستاگرام یک پلتفرم بصری است و به همین دلیل درصد عمدهای از رشد و پیشرفت حاصل شده در کسب و کار شما حاصل و نتیجه همین عوامل بصری یا بهطور خلاصه تصاویر و ویدیوها است. به طور کلی تصویرها از این مزیت برخوردار هستند که میتوان تنها با یک نگاه تمامی محتویات یک عکس یا هدف از آن را فهمید. سعی کنید تمامی عکسهایی انتشار میدهید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. البته این بدین معنا نیست که شما باید از اعمال هرگونه خلاقیت پرهیز کنید بلکه در واقع به معنای اطمینان از این است که موضوع و هدف اصلی کسب و کار شما در بسیاری از تصاویر و عکسهای شما به نمایش گذاشته شوند.
به همین دلیل است که اینستاگرام از یک فناوری تحت عنوان عکس شناسی (image recognition) استفاده میکند. این فناوری میتواند تصاویر شما را به طور کامل اسکن کند و محتویات آن را شناسایی کند. نقطه قوت و مزیت این فناوری نیز در همین موضوع خلاصه میشود. بهطوریکه این فناوری با شناسایی محتویات موجود در تصاویری که شما بارگذاری و انتشار میدهید در واقع یک درک و شناخت کلی از تصویر شما به دست میآورد و تلاش میکند که این تصاویر را به کسانی نشان دهد که پیشتر تصاویری مشابه با تصاویر شما را پسندیده یا لایک کردهاند و حتی یک بار هم حساب کاربری یا پیج شما را بازدید نکردهاند.
بدین ترتیب این فناوری میتواند به طور طبیعی موجب رشد و پیشرفت حساب اینستاگرام یا به طور کلی کسب و کار شما شود. این فناوری این فناوری حتی بدون اینکه شما دست به کاری بزنید، هزینه خاصی انجام دهید و برنامهریزی خاصی را صورت بدهید، به شما کمک میکند و افرادی را به شما پیوند بدهد که اهمیت ویژهای به محتوای شما میدهند. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که سعی کنید تصاویر واضح، ساده و باکیفیت خوب را منتشر کنید تنها در این صورت است که این فناوری میتواند به نفع شما وارد عمل شود.
یک نکته شایان ذکر و بسیار مهم در مورد تصاویر و عکسها در اینستاگرام این است که شما میتوانید برای عکسهای اینستاگرام خود یک متن جایگزین (ALT text) مشخص کنید. متن جایگزین یک استراتژی عمده سئو در وبسایتها است که پای آن به پلتفرم اینستاگرام نیز باز شده است.
به لطف متن جایگزین تصاویر اینستاگرام شما میتوانند در بیرون از اینستاگرام دارای روح باشند همین موضوع باعث میشود که تصاویر شما در نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل ظاهر شوند. به لطف متن جایگزین شما میتوانید از الگوریتم اینستاگرام به نفع خود بهره ببرید در حالی که عدم استفاده از این متن و یا استفاده نادرست از این متن جایگزین میتواند به نتایج منفی منجر شود؛ و آخر این موضوع نیز این است که بسیاری از افرادی که از اختلالات بینایی رنج میبرند با استفاده از این متون جایگزین میتوانند تصاویر شما را به شیوهای خاص مشاهده کنند.
در مجموع من ۱۰۰ درصد که هیچ 1000 درصد توصیه میکنم که حتماً حتماً در تمامی تصاویر خود از متن جایگزین استفاده کنید. متن جایگزین در واقع یکی از ویژگیهای جدید اینستاگرام از که بسیاری از افراد هنوز از آن استفاده نمیکنند و یا شیوه استفاده از آن را به درستی درک نکردهاند؛ بنابراین این یک فرصت بالقوه برای شما از که در این دنیای رقابتی سنگین بتوانید گامی جلوتر از بقیه به جلو بردارید.
هشتک یا در واقع مشابه با لغات کلیدی عمل میکنند. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند شما یا کسب و کار شما را پیدا کنند یک هشتگ خاص را جستجو میکنند. اینستاگرام نیز بررسی میکند که شما از چه هشتگ هایی استفاده میکنید تا بدین طریق بتواند پستهای شما را به آن دسته از افرادی نشان بدهد که پیشتر پستهای مشابهی او را پسندیده یا لایک کردهاند.
در استفاده از هشتگها با اعتیاد عمل کنید. به طور کلی شما میتوانید که در هر پست بیش از 30 عدد هشتگ به کار ببرید. در کل سعی کنید که از هشتگهایی استفاده کنید که محتویات تصویر شما را شرح میدهند و موقعیت مکانی کسب و کار شما یا خود شما را مشخص میکنند و یا هشتگ های استفاده کنید که مخاطبان یا جامعه ایده آل هدف شما به طور معمول از آنها استفاده میکنند. برای صرفهجویی در زمان حتماً سعی کنید که هشتگ هایی که بهدفعات از آن استفاده میکنید را ذخیره کنید و همچنین اگر در مورد استفاده از یک هشتگ مطمئن نیستید میتوانید از ابزاری مخصوص برای یافتن هشتگ استفاده کنید.
تاپ پستها (Top Posts) در واقع پستهایی هستند که مردم دوست دارند در پیج شما آنها را ببینند. این پستها در واقع منجر به لایک، کامنت یا تعامل بیشتری منجر خواهد شد. وقتی که شما در پیج خود است پستهایی دارید که مردم مشتاق دیدن آن هستند پس عاقلانه از که تعداد این پستها را افزایش دهیم مطمئناً تأثیر بسزایی بر مخاطبان شما خواهد داشت زیرا این حس را به مخاطب القا خواهد کرد که کسب و کار شما به مخاطب هدف ارزش قائل شده است.
شما میتوانید که تاپ پستهای خود را در اپلیکیشنهایی که به این منظوری طراحی شدهاند بررسی کنید. یکی از این ابزارها که محبوبیت بالایی هم دارد اپلیکیشن پریویو (Preview) است. برای این کار طبق مراحل زیر به پیش بروید:
خوب در این قسمت شما میتوانید تصاویر و عکسهایی که بیشترین لایک، کامنت و تعامل را دریافت کردهاند را مشاهده کنید. این ابزار به شما این امکان را میدهد که تاپ پستهای خود را شناسایی کنید و به این آگاهی برسید که باید چه نوع محتوایی را بیشتر انتشار دهید.
سعی کنید که در برنامه روزانه خود حتماً دقایقی را به دیدن پستهای دیگر کاربران، لایک کردن آنها و گذاشتن کامنت در زیر پستهای آنها اختصاص دهید. پلتفرم اینستاگرام در آخرین نسخه از الگوریتم خود تأکید زیادی بر تعامل داشته است. آنها خاطر نشان کردهاند که:
«تصاویر یا بازهایی که در فیلم به شما نشان داده میشود در واقع توسط پستهایی که شما میبینید یا کاربرانی که با آنها تعامل دارید تعیین میشود.»
اگر شما تصمیم بر این دارید که حساب کاربری یا همان پیج خود را رشد دادهاید پس حتماً تعامل با دیگر کاربران را در اولویتهای خود قرار بدهید.
حسابهای کاربری کلیدی را در حوزه کسب و کار خود پیدا کنید و آنها را در تصاویر خود تگ کنید تا بدین طریق این شانس رو داشته باشید که از محبوبیت و اعتبار آنها به نفع خود استفاده کنید و احتمال دیده شدن خود را افزایش دهید. شما میتوانید که در هر تصویر تعداد ۲۰ حساب کاربری را تگ کنید. مراقب باشید که در این کار زیادهروی نکنید و تنها حسابهای کاربری را در تصاویر خود تگ کنید که احتمال میدهید خوششان خواهد آمد.
خوب فرض کنید که شما یک حساب کاربری کلیدی را در یک تصویر خود کردهاید. این حساب کاربری بر همین اساس میتواند که تصویر شما را مشاهده کند باد در صورت تمایل به یکی از فالوورهای شما تبدیل شود و همین موضوع باعث میشود که محصولات و خدمات شما نیز در صفحه فید آنها که به مراتب مخاطبان بیشتری دارد نشان داده شود. بله، به همین سادگی میتوانید که مخاطبان و ترافیک زیادی را به سمت پیج خود هدایت کنید.
اما همانطور که در بالا نیز گفته شد نباید به تگ کردن هر پی یا حساب کاربری هم اقدام کرد. وقت بزارید، با استفاده از کلمات کلیدی در نوار جستجوی اینستاگرام خود بسته به حوزه فعالیت خود، حسابهای کاربری باارزش و کلیدی را پیدا کنید. ممکن است پیدا کردن یک حساب کاربری خوب کمی زمان ببرد، صبور باشید و پشتکار به خرج دهید و مطمئن باشید که به هدف خود خواهید رسید.
علاوه بر ترک کردن حسابهای کاربری در پستها، تگ کردن را در استوریها نیز حتماً به کار ببرید. اینستاگرام اشتراکگذاری مجدد استوریها را بسیار ساده کرده است.
وقتی که شما یک استوری را در اینستاگرام به اشتراک میگذارید که فکر میکنید مربوط به یک کاربر دیگر است، حتماً این کاربر را ترک کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما در حال استفاده از یک محصول جدید هستید و متعاقب آن شرکت مدنظر را ترک میکنید. شرکت متوجه میشود که شما در استوری خود از آنها منشن کردهاید و همین موضوع ممکن است که باعث شود آنها نیز استوری شما را در استوریهای خود مجدداً به اشتراک بگذارد. این بدین معنا است که کاربرانی که استوری آنها را مشاهده میکنند میتوانند که استوری شما را نیز ببینند شاید هم بر روی استوری شما کلیک کنند و به سمت شما هدایت شوند.
سبککاری و طرز فکر مختص اینستاگرام شما، ۲ روش بسیار مهم برای رشد حساب اینستاگرامی است که در اختیار دارید. آیا این که بتوانید یک تجربه موفقیتآمیز مدیریت و اداره یک پیج اینستاگرام داشته باشید باید سبککاری طرز فکر پیدا کنید که مناسب شما است و سعی کنید که در هر صورت آن را دنبال کنید.
اینستاگرام در چند سال اخیر پیشرفته بسیار شایان توجهی داشته است و به یکی از بزرگترین یا در واقع بزرگترین پلتفرم تصویری تبدیل شده است و همین موضوع آن را به یک بستر مهم در این دنیای کسب و کار سرشار از رقابت تبدیل کرده است. برای داشتن یک پیج موفق به مانند یک سایت، باید یک سری از اصول سئو را در آن رعایت کرد. در این مقاله به ۱۰ مورد از مهمترین اصول سئو اشاره کردیم که برای راحتی کار شما به طور خلاصه در زیر فهرست شدهاند: