یک کسب و کار اینترنتی در هر مقیاس و با هر هدفی که راهاندازی شده باشد برای موفقیت در حوزه فعالیت خود به رعایت یکسری اصول نیاز دارد البته این موضوع هیچگاه تضمین کننده موفقیت یک کسب و کار اینترنتی نوپا نخواهد بود و عوامل متعددی در روند موفقیت تأثیر خواهند گذاشت. سایت دیوار که برای بسیاری از شماها آشنا است مسلماً یکی از موفقترین کسب و کارهای اینترنتی در چند سال اخیر بوده است اما واقعاً چرا؟ دلایل متعددی را میتوان به موفقیت سایت دیوار نسبت داد که در این مطلب سعی خواهیم کرد مهمترین آنها را مورد اشاره قرار دهیم.
کسب و کارهای الکترونیکی برای اینکه بتوانند روند رو به رشد خود را ادامه دهند و نهایت به اهداف از پیش تعیین شده برسند ملزم به پیروی از یک سری اصول هستند که به طور کلی از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اما رعایت اصولی که در بالا به آنها اشاره شد هیچگاه تضمین کننده موفقیت صد در صدی یک کسب و کار نخواهد بود. علاوه بر اصول بالا، عوامل زیادی هم به صورتهای گوناگون بر موفقیت بودن یا نبودن یک کسب و کار تأثیر میگذارند. شاید بتوان با تعمیم برخی از اصول بالا، مهمترین دلایل موفقیت یک کسب و کار را موارد زیر برشمارد:
تا به اینجا به یک سری اصول و دلیل کلی موفقیتهای کسب و کارهای اینترنتی پرداختیم و پس زمینه لازم برای پرداختن به موفقیت سایت دیوار را داریم. اگر تا حالا کمی با سایت دیوار سر و کله زده باشید و با سؤال چرا دیوار موفق است مواجه شوید بدون شک یکی از پاسخهای شما رایگان بودن بسیاری از امکانات آن است؛ اما آیا واقعاً رایگان بودن تا به این اندازه مهم است؟ در پاسخ باید بگوییم هم بله و هم نه. باید بگوییم بله، چون مسلما داشتن امکانات رایگان یکی از بهترین اصول برای جذب کاربر است و باید بگویم نه چون صرفاً رایگان بودن سایت و کسب و کار هرگز نخواهد توانست موفقیت آن را تضمین کند.
دلایل موفقیت سایت دیوار که امروزه آن را به عنوان یک نمونه ایده آل از یک کسب و کار موفق میشناسیم به عوامل زیادی وابسته بوده است که همگی دست به دست هم مسیر موفقیت این کسب و کار اینترنتی را به پیش بردهاند. در ادامه قصد داریم که به بررسی مهمترین عوامل و دلایل موفقیت سایت دیوار بپردازیم.
همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد در خصوص موفقیت سایت دیوار دلایل متعددی را میتوان برشمرد. یکی از مهمترین و همچنین نخستین دلایل آن باید به رویکرد متفاوت سایت دیوار نسبت به سایر سایتهای ثبت آگهی اشاره کرد. مطمئناً بسیاری از شما با سایتهای ثبت آگهی همچون همشهری که معروفترین آنها نیز است آشنا هستید و میدانید که این سایت در قبال ثبت آگهی از کاربران خود هزینههایی را طلب میکند. سایت دیوار در اقدامی شجاعانه به یک ایده بزرگ چنگ زد که پیشتر و در دهه 1990 میلادی توسط سایتهای بزرگی همچون ای بی (Ebay) کرایگسلیست (Craigslist) و لت گو (Let go) به کار گرفته شده و امتحان خود را پس داده بود.
در سایتهای ثبت آگهی مانند همشهری که به روش قدیمی عمل میکردند، آگهیهای پولی ارزش بسیار بیشتری نسبت به آگهیهای رایگان داشتند اما در سایت دیوار روال کار اینگونه نیست و آگهیهای رایگان با آگهیهای پولی از نظر اهمیت و اولویت نمایش هیچ فرقی ندارند. همین ارزشگذاری هوشمندانه توسط سایت دیوار در کنار رایگان بودن قسمت اعظم انواع آگهیها در مدت زمان کوتاه سیل عظیمی از کاربران را به سمت دیوار سرازیر کرد.
اگرچه افزایش سریع تعداد کاربران یک سایت خود نکتهای بسیار ارزشمند است اما اگر نتوان آن را به درستی مدیریت کرد می تواند به بلای جان سایت تبدیل شود و سایت مورد نظر با مشکلات زیادی رو به رو شود که نهایتاً ممکن است باعث دلزدگی کاربران و کاهش تعداد آنها بیانجامد. بزارید برای شما یک نمونه بیاورم. سایت فروشگاه اینترنتی بامیلو را همه ما میشناسیم یا بهتر بگویم میشناختیم.
این فروشگاه بزرگ اینترنتی کمتر از یک سال پیش ورشکستگی خود را اعلام کرد. سایت بامیلو غافل از این که فاقد زیرساختهای لازم است در اقدامی دور از منطق و دانش لازم، تبلیغات بسیار گستردهای را در سرتاسر کشور انجام داد. در مدت زمان کوتاهی سیل عظیمی از کاربران اقدام به خرید از این سایت کردند اما بامیلو که فقط زیرساختها و امکانات لازم بود، قادر به پاسخگویی به آن همه سفارش نبود و متعاقب آن با کاهش کاربران مواجه شد و نهایتاً هم به ورشکستگی آن ختم شد. در ادامه به یکی دیگر از دلایل موفقیت سایت دیوار یعنی زیرساخت مناسب و نرم افزار آن خواهیم پرداخت.
حسام آرمندهی به عنوان مؤسس و مدیرعامل سایت دیوار در مصاحبهای عنوان کرد که با شروع سایت دیوار در مدت زمان کوتاهی تعداد کاربران سایت افزایش بسیار چشمگیری داشت و بسیار فراتر از انتظارات ما بود اما خوشبختانه زیرساخت فنی و برنامهنویسی سایت دیوار بسیار خوب و قدرتمند صورت گرفته بود و امکان ایجاد هرگونه تغییر و بهبود را به ما میداد.
پایههای سایت دیوار با بهرهگیری از یک گروه فنی بسیار قدرتمند از همان ابتدا بسیار قدرتمند بنا نهاده شده بود که امروز هم اثرات مثبت آن را میتوان به راحتی در سایت دید. نرم افزار قدرتمند به بخش فنی دیوار امکان داد تا بتوانند یک سایت بسیار ساده و در عین حال جذاب برای کاربران را طراحی کنند. در ادامه به دلیل سوم موفقیت سایت دیوار میپردازیم.
بدون شک داشتن یک سایت و اپلیکیشن موبایل ساده، سریع و در عین حال کاربردی و جذاب از نان شب هم برای سایتهای ثبت آگهی واجبتر است. زیرساخت و نرم افزار قدرتمند سایت دیوار چنین امکانی را برای آن فراهم کرد و یک سایت و اپلیکیشن موبایل بسیار کاربردی و ساده را در اختیار کاربران قرار داد.
سایت دیوار از آخرین استانداردهای برنامهنویسی و طراحی کرده است. در هنگام ورود به سایت دیوار یا اپلیکیشن موبایل آن، نکتهای که توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد طراحی ساده و کاربرپسند بودن آن است. کاربر تنها با چند کلیک و بدون نیاز به ثبتنام قادر خواهد بود که آگهی خود را در سریعترین زمان ممکن انتشار دهد. که همین موضوع از مهمترین نقاط قوت سایت دیوار به شمار میرود.
امروزه همه کاربران از مرد و زن گرفته تا کوچک و بزرگ، یک گوشی هوشمند در اختیار دارند و بسیاری از کارهای روزمره خود را از طریق اپلیکیشنهای مخصوص گوشیهای هوشمند انجام میدهند. سایت دیوار هم با مدیریت مناسب و درک به جا و به موقع از این پتانسیل، در بهترین زمان ممکن، بهترین و در عین حال کاربردیترین اپلیکیشن موبایل ممکن را برای گوشیهای هوشمند آندروید و آی او اس به بازار عرضه کرده است.
اپلیکیشن موبایل دیوار نیز بمانند آنچه که در سایت با آن مواجه شدیم، بسیار ساده و کاربردی طراحی و برنامهنویسی شده است و کاربر تمامی نیازهای خود را از طریق این اپلیکیشن میتواند بر طرف کند و هیچگونه نیازی به مراجعه به سایت نخواهد داشت.
نمونههای زیادی را در خصوص کسب و کارهای الکترونیکی میتوان برشمارد که پس از مدت کوتاهی از فعالیت ورشکسته شدهاند تنها به این دلیل که فعالیت آنها توجیه اقتصادی نداشته است. سایت بزرگی مثل دیوار که در زمان نوشتن این مقاله رتبه آن در سیستم رتبهبندی الکسا در ایران برابر ۷ است، مسلماً به زیرساختهای بسیار قدرتمندی نیاز دارد که هزینههای بسیار زیادی را به دیوار تحمیل خواهد کرد.
از این رو سایت دیوار هم برای آنکه بتواند پیشرفت و روند موفقیت خود را ادامه دهد مسلماً به یک منبع درآمد نیاز خواهد داشت. از این رو سایت دیوار در اقدامی هوشمندانه برای کسب درآمد و تأمین هزینههای خود امکاناتی اضافی را در اختیار کاربران قرار داد. آگهی فوری، نردبان و تمدید از جمله این امکانات هستند که با پرداخت هزینه بسیار کمی برای کاربر فعال خواهد شد.
مدیر خوب برای یک کسب و کار الکترونیکی به مانند سایت دیوار یک نعمت است. یک مدیر لایق و توانا، قادر خواهد بود که به بهترین شکل ممکن از طریق بازاریابیهای مختلف درآمدزایی داشته باشد و با داشتن برنامهکاری و زمانی بودجه، قرار گرفته در اختیار کسب و کار را به بهترین شکل ممکن هزینه کند. به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه کسب و کار، مهمترین دلیل موفق بودن یک کسب و کار به خصوص مانند دیوار بهره بردن از یک مدیر خوب است.
بسیاری از ما بر این باور هستیم که کسب و کارهای الکترونیکی مانند دیوار به سیستمهای سختافزاری قدرتمند و برنامهنویسیهای خوب متکی هستند و موفقیت آنها به طور عمده به این عوامل وابسته است. اگرچه ایرادی به این باور نمیتوان گرفت اما کاملاً درست هم نیست. آنچه که بسیاری از ما از آن غافل هستیم اهمیت عامل انسانی است.
بسیاری از کارشناسان بیان کردهاند که مهمترین و اصلیترین عامل موفقیت یک کسب و کار الکترونیکی که در اینجا منظور ما سایت دیوار است در واقع دانش و عملکرد فردی است که آن را مدیریت میکند. یک مدیر دانا و توانمند میتواند که مشکلات مختلف کسب و کار الکترونیکی مانند دیوار را از جهات مختلف شناسایی و با بهرهگیری از امکانات و نیروهای انسانی که در اختیار دارد در اسرع زمان ممکن بهترین راهحل را ارائه کند.
دلایل موفقیت سایت دیوار را تنها نمیتوان به این چهار دلیل عمده بالا محدود کرد. عوامل متعددی در مقیاسهای کوچک و بزرگ و به اندازه خود بر عملکرد و روند موفقیت سایت دیوار تأثیر گذاشتهاند. به بیانی ساده از دلایل بزرگ موفقیت سایت دیوار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
موفق بودن یک کسب و کار الکترونیکی مانند سایت دیوار به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. داشتن یک ایده مناسب، بهرهگیری از زیرساختهای قوی، داشتن سایت و اپلیکیشن موبایل ساده و کاربردی و در آخر هم داشتن یک مدیر خوب مسلماً مهمترین عواملی هستند که تأثیر به سزایی در موفقیت سایت دیوار داشتهاند. در حال حاضر سایت دیوار به طور ماهیانه بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد و مسلماً با توجه به این آمار، دیوار جامعه آماری بسیار زیادی را تحت پوشش قرار داده است.
ناگفته نماند که روند موفقیت یک کسب و کار الکترونیکی مانند سایت دیوار همیشه صعودی و رو به پیشرفت نیست و مسلماً در طول حیات خود با چالشهای متعددی مواجه خواهد شد و مسئله مهم نحوه مقابله با این چالشها و انعطافپذیری بدنه کسب و کار جهت تغییر و سازش با شرایط موجود است.