به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به شیوه های مختلفی انجام می شود که بازاریابی آنلاین یکی از این روش ها است. در بازاریابی آنلاین، از اینترنت برای رساندن پیام های تبلیغاتی به مشتریان استفاده می شود. در واقع به تمام روش های تبلیغ محصول و جذب مخاطب از طریق اینترنت، بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. بازاریابی دیجیتال به اینترنت وابسته است و به همین دلیل به آن دیجیتال مارکتینگ می گویند. در دیجیتال مارکتینگ بر خلاف بازاریابی سنتی، مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردارند و به همین دلیل شرکت ها و برندها با استفاده از انواع روش های پیام رسانی آنلاین مانند ایمیل، تلگرام، اینستاگرام و ...، تبلیغات را برای مشتریان خود ارسال می کنند.
یکی از موفق ترین روش ها در بازاریابی آنلاین، بازاریابی ایمیلی است. شما می توانید با طراحی یک صفحه به عنوان وب سایت و ارسال ایمیل به طور منظم به مشتریان، مشتریان ثابت بیشتری را جذب کنید. می توانید از طریق صفحه وب سایت خود به معرفی محصولات و برند خود بپردازید و اطلاعات محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار دهید. به این ترتیب مشتریان به راحتی می توانند محصولات شما را مشاهده کرده و در صورت علاقمندی از شما خرید کنند. گاهی اوقات نیز ممکن است محصول مورد نظر مشتری را موجود نداشته باشید. در این صورت مشتری ایمیل خود را در اختیارتان قرار می دهد تا در صورت موجود شدن کالا به ایشان اطلاع رسانی کنید. در واقع مشتری با این کار علاقه خود را به وب سایت شما نشان می دهد. زمانی که شما از طریق ایمیل با مشتریان خود تبادل نظر داشته باشید، می توانید بر اساس علاقمندی مشتریان، محصولات خود را طراحی کرده و به این وسیله بازخورد بیشتری را در کسب و کار خود دریافت کنید.
در این روش می توانید از طریق شبکه هایی مانند فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و ... که این روزها بسیار همه گیر هم شده است، با به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهای محصولات خود، برند خود را به دیگران معرفی کرده و مخاطبان بسیاری جذب کنید. همچنین می توانید از مخاطبان خود درخواست کنید تا تبلیغ محصول شما را در صفحه خود به اشتراک بگذارند و با دادن لینک کسب و کارتان، برند شما را به دیگران معرفی کنند. در این روش کاربران با گذاشتن نظر نیز می توانند به تبلیغ و گسترش کسب و کار شما کمک کنند.
در این نوع بازاریابی باید بتوانید با تولید یک محتوای خلاقانه با کمترین و مناسب ترین کلمات، بیشترین تأثیر را روی مخاطبان خود بگذارید. می توانید با اشتراک گذاری این محتوا توسط نرم افزارهای ارتباط جمعی، مشتریان بیشتری را به سمت وب سایت خود جذب کنید.
در این روش می توانید با بهینه سازی سئوی سایت خود مشتریان زیادی را جذب کنید. زمانی که سایت شما از نظر سئو در جایگاه بالایی قرار داشته باشد، هنگام جستجو در صفحه اول قرار گیرد و کاربران به سرعت و به راحتی به سایت شما دست یافته و میزان بازدید از سایت افزایش می یابد. اما اگر سایت شما استانداردهای مناسب سئو را ندارد می توانید از رپورتاژ آگهی استفاده کنید. با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های خبری مهم می توانید رتبه سئو سایت خود را بالا ببرید که به این ترتیب رتبه گوگل شما نیز إرتقاء می یابد.
یک خبر تبلیغاتی است که از آن برای معرفی کالاها و خدمات یک کسب و کار استفاده می شود و در سایت های خبری که پربازدید هستند به اشتراک گذاشته می شود. در واقع رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش های تبلیغات آنلاین است. بزرگترین برند های جهان نیز برای معرفی کردن محصولات خود از رپورتاژ آگهی استفاده می کنند. نوع دیگر بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی است. در این روش با پرداخت مبلغی به موتورهای جستجو سایت شما در قسمت تبلیغات نمایش داده می شود. به ازای هر کلیکی که مخاطب بر روی تبلیغات شما می کند، هزینه آن محاسبه می شود که باید پرداخت کنید.
با استفاده از این روش می توانید تبلیغات کسب و کار خود را در سایت ها و وبلاگ های دیگر نمایش دهید. این روش علاوه بر اینکه به توسعه کسب و کار شما کمک می کند، باعث افزایش ترافیک سایت پذیرنده تبلیغ شما نیز می شود.
خیلی وقت ها پیش می آید که با دیدن یک آگهی تبلیغاتی طولانی بدون آنکه آن را مطالعه کنید از آن رد می شوید. ممکن است وقت کافی برای خواندن متن آگهی نداشته باشید و یا خارج از حوصله تان باشد. در اینجاست که تبلیغات ویدیویی اهمیت پیدا می کند. با توجه به مشغله کاری و نداشتن وقت کافی، کاربران امروزی بیشتر به محتوای تصویری علاقمند هستند. بنابراین سعی کنید برای کسب و کار خود یک تبلیغ ویدیویی کوتاه بسازید. به این ترتیب تبلیغ شما در گوشی کاربران بسیاری پخش شده و از این طریق مخاطبان بسیاری با برند شما آشنا شده و به تدریج مخاطبان بسیاری را جذب می کنید.
همانطور که می دانیم استفاده از گوشی و تبلت در میان افراد، بسیار رواج دارد. بر این اساس می توانید برای کسب و کار خود یک اپلیکیشن کاربردی بسازید و برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران بنا بر سلیقه و علاقه خود اپلیکیشن شما را دانلود کرده و از این طریق کسب و کارتان توسعه می یابد. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که این اپلیکیشن ها برای هر کسب و کاری مناسب نیست. مثلاً برای کسب و کاری مانند آشپزی و یا بازی های رایانه ای، اپلیکیشن یک روش کارآمد است. روش دیگر در این نوع بازاریابی این است که تبلیغات خود را در اپلیکیشن ها به نمایش بگذارید.
در این نوع بازاریابی اشخاص دیگری محصولات شما را در سایت خود تبلیغ می کنند و لینک کانال و یا وب سایت شما را در پایان تبلیغات قرار می دهند. مشتری با کلیک بر روی لینک به سایت شما وارد شده و خرید خود را انجام می دهد و شخصی که محصول شما را تبلیغ کرده است، درصدی از فروش را به عنوان پورسانت دریافت می کند.
این نوع از بازاریابی علاوه بر ارزان بودن، به صورت 24 ساعته در دسترس است. همچنین به دلیل علاقه افراد به شبکه های اجتماعی و گسترش روزافزون این رسانه ها در بین مردم، بازاریابی آنلاین جذابیت بیشتری برای آنها دارد. از آن گذشته مخاطبان دیگر مانند گذشته نیستند و به روش های قدیمی و سنتی علاقه ای ندارند.