به روز رسانی: 09 آذر 1399 ساعت 13:42:19
تاریخ ثبت: 02 آبان 1399 ساعت 17:19:47
دیجیتال مارکتینگ در اصل فرآیند بازاریابی کسب و کار ها در دنیای اینترنت و فضای آنلاین است. در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون افراد از اینترنت و فضای دیجیتال، اهمیت
بازاریابی دیجیتال دو چندان شده است و یک ضرورت جدایی ناپذیر برای تجارت کسب و کار ها محسوب می شود. در حقیقت می توان گفت که شرط پایداری و دوام مشاغل بین رقبا حضور موثر و فعال آن ها در دنیای آنلاین است، به همین دلیل امروزه تعداد زیادی از مشاغل از حالت سنتی خارج شده و مشغول فعالیت در فضای دیجیتال هستند. این موضوع باعث به وجود آمدن شرکت های فراوان و همین طور مشاغل جدیدی شده است. از این رو ابزار بازاریابی آنلاین بستر مناسبی برای افزایش تعداد مشتریان و در نهایت افزایش درآمد شرکت ها و افراد فراهم کرده است.
بازاریابی در فضای آنلاین چطور به رشد کسب و کار ها کمک می کند؟
در دنیای مدرن امروزه، روش های بازاریابی سنتی جایگاه خود را به بازاریابی در دنیای آنلاین داده است. از سوی دیگر حضور تعداد زیادی از شرکت ها و مشاغل در دنیای وب باعث رشد چشم گیر کاربران اینترنت شده است، به همین دلیل کاربرد و
مزایای دیجیتال مارکتینگ برای رشد و توسعه کسب و کار ها بسیار گسترده است که ما در این جا مهم ترین موارد را بررسی می کنیم:
۱- باعث کاهش چشم گیر هزینه های بازاریابی می شود
در روش بازاریابی آنلاین هزینه های مربوط به چاپ تراکت و بنر های تبلیغاتی، هزینه استخدام نیرو های بازاریابی و خیلی از هزینه های دیگر از بین می رود. از طرفی مشاغل کوچک و افراد، بدون نیاز به داشتن سرمایه زیاد می توانند فعالیت گسترده تری در فضای آنلاین داشته باشند.
۲- بستر مناسبی برای ارتباط با مشتریان هدف فراهم می کند
یکی از مزایای ابزار دیجیتال مارکتینگ آسان کردن تعامل و ارتباط با مشتریان هدف است. ارتباط مداوم و همراه سازی مشتریان به شما کمک می کند تا با برنامه ریزی هدفمند تری کسب و کار خود را توسعه دهید.
۳- پاسخ گوی نیاز کاربران موبایل است
طبق بررسی های انجام شده، بیشتر از 85 درصد از حجم جستجوی کاربران در اینترنت از طریق گوشی موبایل است. تلفن های هوشمند ابزار خوبی برای بازاریابی در فضای دیجیتال محسوب می شوند.
۴- بازگشت سرمایه خوبی برای مشاغل ایجاد می کند
با توجه به میزان اثر بخشی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار ها، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه مشخصی را به همراه دارد. به عنوان مثال برند سازی موفق توسط این ابزار یکی از دلایل بازگشت سرمایه می باشد.
۵- مخاطبین را به مشتریان نهایی تبدیل می کند
از آن جایی که استفاده از این ابزار، امکان برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبین را فراهم می کند، با انتخاب درست مخاطبین هدف می توان آن ها را به مشتری نهایی تبدیل کرد.
۶- باعث افزایش اعتبار برند های مختلف می شود
یکی از توانایی های پنهان بازاریابی دیجیتال، جذب ترافیک بالا است. این مزیت باعث ایجاد تعامل بیشتر افراد با سایت مورد نظر می شود که به دنبال آن نیز شهرت و اعتبار کسب و کار افزایش می یابد.
۷- شرط پایداری کسب و کار های آنلاین را فراهم می کند
حضور پویای شرکت های مختلف و مشاغل کوچک در اینترنت و استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، دوام و بقای آن ها را در میان رقبا تضمین می کند. در حقیقت، نبودن مشاغل در دنیای وب و همراه نشدن با مسیر تکنولوژی آن ها را از میدان رقابت حذف می کند.
۸- امکان تغییر و ایجاد تحولات جدید را آسان می کند
یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال، آسان کردن اجرای روش های جدید تبلیغاتی است به عنوان مثال: اگر در بازار سنتی بخواهید از یک بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید، محدویت زمانی و مکانی و همین طور هزینه چشم گیری را باید متحمل شوید، اما در فضای آنلاین می توانید در کم ترین زمان ممکن و بدون وجود محدودیت های ذکر شده تغییرات خود را ایجاد کنید.
۹- بررسی و آنالیز تجارت را ممکن می سازد
بررسی مواردی مانند هزینه ها، زمان مصرفی، بازخورد روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ و ... را به راحتی ممکن می کند، از طرفی می توانید بعد از بررسی تمام جوانب، آن ها را با هم مقایسه کنید و به یک نتیجه مشخص برای رشد کسب و کار خود برسید.
۱۰- رقابت را میان برند های مختلف افزایش می دهد
با توجه به رشد چشم گیر حضور کسب و کار های آنلاین در دنیای وب، رقابت بسیار سخت شده است. این موضوع برای صاحبان مشاغل می تواند به عنوان یک مزیت برای پیشی گرفتن از رقبا باشد.
تفاوت استراتژی دیجیتال با کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟
استراتژی دیجیتال، مجموعه ای از اقدامات و طرح هایی است که در بازاریابی به روش آنلاین، به کسب و کار های دیجیتال کمک می کند تا به اهداف تجاری خود برسند. با توجه به بزرگ و کوچک بودن مقیاس کسب و کار شما استراتژی دیجیتال می تواند شامل بخش های مختلف و اهداف متفاوتی باشد. اما کمپین بازاریابی دیجیتال، شامل اقداماتی در استراتژی دیجیتال است که مشاغل آنلاین را به اهداف اصلی نزدیک تر می کند. در حقیقت کمپین های بازاریابی آنلاین تاکتیک هایی هستند که جزیی از استراتژی محسوب می شوند.
ویژگی های استراتژی دیجیتال مارکتینگ حرفه ای چیست؟
به دست آوردن اطلاعات جامعی از مشتریان برا اساس الگو های رفتاری آن ها، اولین قدم برای ایجاد استراتژی است. قبل از هرگونه اقدامی برای بازاریابی، شناخت مشتریان هدف با استفاده از تحقیق و بررسی، به شما کمک می کند تا تصمیم های هدفمند تری در آینده بگیرید. برخی از اقداماتی که در ایجاد استراتژی بازاریابی آنلاین باید انجام شود موارد زیر است:
۱- به دست آوردن مشخصات کمی و کیفی مشتریان
اطلاعات کمی می تواند شامل مواردی مانند: موقعیت مشتری، سن مشتری، درآمد مشتری و ... باشد و اطلاعات کیفی شامل: تفریح و سرگرمی مشتریان، اهداف کلی مشتریان و ... است که از طریق مصاحبه و چت می توانید به این مشخصات و شناخت کافی از کاربران هدف خود برسید.
۲- مشخص کردن اهداف اصلی بازاریابی دیجیتال
مشخص کردن هدف پایه به کسب و کار شما کمک می کند گام های بعدی را دقیق تر بردارید و انتخاب درست تری برای استفاده از ابزار های بازاریابی آنلاین داشته باشید. استفاده ی به موقع و درست از ابزار های دیجیتال مارکتینگ، در بازدهی بیشتر تجارت شما موثر است.
۳- بررسی و آنالیز کانال ها در فضای آنلاین
داشتن فهرستی از رسانه های دیجیتال موجود و فعال، به شما کمک می کند تصمیم درست تری جهت ایجاد استراتژی بگیرید. کانال های پولی، اکتسابی و شخصی برخی از نمونه های این رسانه ها هستند که به عنوان یک ابزار اصلی برای شما در بازاریابی دیجیتال محسوب می شوند.