جستجو

انواع بازاریابی چیست؟

(13 رای)
به روز رسانی: 06 مرداد 1398 ساعت 15:11:45
تاریخ ثبت: 01 مرداد 1398 ساعت 22:50:10
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/15408
انواع بازاریابی چیست؟

همه ما می دانیم هر زمانی که پای فروش یک محصول به میان می آید، بازاریابی نقش اساسی را به دوش می کشد. به این ترتیب هزاران سال است که بشر به نوعی با موضوع بازاریابی آشنایی دارد. در حال حاضر روش‌های بازاریابی مانند سابق نیستند و با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدیدتری به انواع بازاریابی اضافه شده است. در واقع از زمانی که رقابت میان بیزینس های مختلف شدت گرفت، صاحبان بیزینس ها روش های خلاقانه تر و جدید تری را وارد بازاریابی کرده اند. این موضوع سبب شده است تا در دنیای دیجیتال امروزی شاهد تبلیغات خلاقانه‌تر و بازاریابی‌های هدفمندتری باشیم.

مسلماً این روزها که این واژه بسیار بیشتر به گوش می‌خورد، افراد بیشتری نیز در پی به دست آوردن اطلاعات در زمینه بازاریابی و ورود به دنیای بی پایان آن هستند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در ادامه انواع بازاریابی در بیزینس های سنتی و امروزی را به شما معرفی کنیم. اما قبل از هرچیز به تعریف معنا و مفهوم این واژه پرکاربرد در دنیای امروزی می‌پردازیم.

بازارایابی چیست و چه مفهومی برای بیزینس ها دارد؟

بازارایابی چیست و چه مفهومی برای بیزینس ها دارد؟

همانطور که از خود این واژه پیداست، بازاریابی به معنای یافتن بازار هدف و تاثیرگذاری بر آن به منظور فروش بیشتر است. هرچند تعریف این واژه در یک جمله ساده به نظر می رسد، اما ایده‌ها و فعالیت‌های بازاریابان امروزی بسیار پیچیده تر است. بازار هدف هر کسب و کاری متشکل از جامعه‌ای از افراد است که هرکدام خط فکری متفاوتی دارند و بازاریاب باید سعی کند افکار این جامعه را به یک سمت سوق دهد.

به عنوان مثال برای یک برند لوازم آرایشی، مسلما بازار هدف زنان هستند. اما همه زنان یک جامعه به یک شکل فکر نمی‌کنند و برخی از آن‌ها اصلاً از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کنند. کار اصلی بازاریابان این است که با تعیین استراتژی‌های خلاقانه حداکثر افراد این جامعه را مشتاق به استفاده از محصولات این برند کنند. بعد از آن در مراحل بالاتر به رقابت با برندهای دیگر نیز بپردازند و با استفاده از ابزارها و ایده‌های جدیدتر تاثیرگذاری بازاریابی خود را افزایش دهند.

در گذشته بازاریابی تنها به چند روش انجام می شد که همه ما تا به حال با آن‌ها برخورد داشته‌ایم. هرچند روش‌های سنتی بازاریابی در بیشتر موارد منسوخ شده‌اند. اما همین روش‌های منسوخ شده باعث ایجاد روش‌های خلاقانه کنونی برای بیزینس های آنلاین شده‌اند. در حال حاضر بازاریابی به عنوان یک علم به شدت مورد توجه قرار گرفته است و محققین به شدت بر روی گسترش آن فعالیت می کنند. اگر روش های بازاریابی سنتی وجود نداشت چنین پیشرفتی نیز به دست نمی آمد.

معرفی انواع بازاریابی از سنتی تا امروزی

همانطور که گفتیم هر روزه با افزایش رقابت بین بیزینس ها روش‌های بازاریابی نیز متنوع‌تر و خلاقانه‌تر می‌شود. به همین سبب اکنون ده‌ها نوع بازاریابی از ویزیتوری(سنتی) گرفته تا اینفلوئنسر مارکتینگ (امروزی) وجود دارند. در ادامه برای درک بهتر انواع بازاریابی، نمونه‌های سنتی و امروزی آن را در بخش‌های جداگانه قرار می‌دهیم و پرکاربردترین آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع پرکاربرد بازاریابی سنتی:

بازاریابی تلوزیونی

  • بازاریابی تلوزیونی:


همه ما با تبلیغات تلویزیونی آشنایی کامل داریم. از زمانی که پای این جعبه جادویی به خانه‌ها باز شد، تبلیغات تلوزیونی نیز شکل گرفت. هرچند این نوع بازاریابی به دلیل قدمتی که دارد در دسته بازاریابی سنتی قرار می‌گیرد، اما هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین نوع بازاریابی برای هر بیزینسی است. به همین دلیل نیز این نوع بازاریابی هیچگاه از بین نمی‌رود و بلکه هر روز با پیشرفت تکنولوژی و امکانات تبلیغات جذاب‌تر و خلاقانه‌تری مشاهده می‌کنیم.

بازاریابی خیابانی

  • بازاریابی خیابانی:


تبلیغاتی که توسط افراد با صدای بلند در خیابان‌ها برای یک محصول انجام می‌شد  و یا نقاشی‌ها و نوشته‌های مختلف بر روی دیوارها، صندلی‌ها و هرچیزی که در خیابان‌ها دیده می شود، در این نوع از بازاریابی دسته بندی می‌شوند. هرچند این روش بسیار قدیمی است اما هنوز هم کاربرد دارد. شما از طریق بیلبورد ها، بروشور هاو سایر مواردی که در این دسته ازبازاریابی قرار می گیرند هر روزه با بازاریابی خیابانی رو به رو می شوید.

بازاریابی روزنامه‌ای

  • بازاریابی روزنامه‌ای:


 

انتشار تبلیغات و یا چاپ بنر در روزنامه‌ها و یا مجله‌های پر انتشار را بازاریابی روزنامه‌ای می گویند. البته در برخی موارد این کار به روش هوشمندانه‌تری مانند نوشتن مقاله‌ای علمی یا خبری برای معرفی محصولات و یا خدمات یک کسب و کار انجام می‌شد.

بازارایابی مستقیم یا ویزیتوری

  • بازارایابی مستقیم یا ویزیتوری:


همه ما با این نوع بازاریابی آشنایی کامل داریم. در این نوع بازاریابی افرادی به عنوان مسئول فروش به مغازه‌ها و یا شرکت‌هایی که به محصولات و یا خدمات کسب و کار آن‌ها نیاز داشتند می‌رفتند و با ایجاد مکالمه‌ای تاثیرگذار سعی در ایجاد مشارکت یا بستن قرارداد با آن‌ها داشتند. این نوع بازاریابی بر خلاف ظاهر ساده اش از سخت ترین انواع بازاریابی است. بازاریابان در این بازاریابی ویزیتوری باید دارای  مهارت های کلامی و قدرت روانشانسی بالایی باشند.

بازاریابی تلفنی

  • بازاریابی تلفنی:


بازاریابی تلفنی نیز از آن روش‌های قدیمی اس که با ورود شبکه‌های مجازی به زندگی روزمره با آن کمتر برخورد می‌کنیم. در این نوع بازاریابی صاحبان بیزینس لیستی از شماره شرکت‌ها، ارگان‌ها و حتی خانه افراد مختلف تهیه کرده و با تماس تلفنی برای فروش و یا معرفی محصولات و خدمات خود تلاش می‌کنند. در دهه 80 شمسی این نوع بازاریابی به خصوص با فراگیر شدن تلفن های همراه به اوج خود رسیده بود. در حال حاضر بازاریابی اس ام اسی نقش پر رنگ تری در مقابل بازاریابی تلفنی دارد.

بازاریابی ایمیلی

  • بازاریابی ایمیلی:


اگر بخواهیم در بازایابی سنتی پا را کمی فراتر بگذاریم، می‌توان گفت بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های نیمه مدرن بازاریابی سنتی بود. پس از منسوخ شدن تماس تلفنی در کشور های غربی نوبت به جمع آوری ایمیل افراد بازار هدف بود. مسئولین فروش با جمع آوری ایمیل کاربران به روش سنتی و دستی ایمیل‌های مستقیمی از سمت بیزینس خود برای افراد می‌فرستادند و آن‌ها را به خرید و استفاده از محصولات خود دعوت می‌کردند. البته ایمیل مارکتینگ اکنون نیز به روشی مدرن‌تر و کاربردی تر در بازاریابی آنلاین استفاده می‌شود.

انواع پرکاربرد بازاریابی امروزی( بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ)

بازاریابی ویدئویی

  • بازاریابی ویدئویی:


یکی از تاثیرگذارترین و پرکاربردترین بازاریابی‌های دنیای آنلاین، ویدئو مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی، بیزینس های آنلاین ویدئوهای تبلیغاتی خود را با داستان‌هایی جذاب به همراه طراحی گرافیک خلاقانه و مورد پسند کاربران خود تهیه می‌کنند تا بیشترین تأثیر را در بینندگان داشته باشند. ورود یوتیوب و بعد از آن سایر شبکه های مجازی، نقش ویژه ای در شکل گیری بازاریابی ویدئویی در قرن جدید داشته است.

بازاریابی محتوا

  • بازاریابی محتوا :


در این نوع بازاریابی محتواهای جذابی در قالب مقاله‌های علمی، خبری، اینفوگرافیک های آموزشی و یا تبلیغاتی با رعایت اصول سئو و هم چنین نیاز مخاطبان بازار هدف هر بیزینس تولید می‌شود. یک محتوا کاربردی و با کیفیت علاوه بر این که کاربران سایت شما را افزایش می دهد، می تواند این کاربران را به مشتریان وفاداری تبدیل کند. در حال حاضر بازاریابی محتوا به تنهایی یا به عنوان بخشی از سایر انواع بازاریابی دیجیتال در حال رشد سریعی است. متاسفانه هنوز بسیاری از افراد در ایران به اهمیت محتوای باکیفیت پی نبرده اند.

  • ایمیل مارکتینگ:


در دنیای دیجیتال و عصر جدید، بازاریابی ایمیلی با قصد و هدف دیگر و به روش‌های هوشمندانه‌تری انجام می‌شود. این نوع بازاریابی نیز به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. به عنوان مثال برخی سایت‌ها برای عضویت در سایت، خبرنامه و یا نظرسنجی و برخی دیگر با ایجاد CTAهای جذاب مربوط به جشنواره‌ها آدرس ایمیل کاربران را دریافت و در زمان مناسب با محتوایی جذاب به آن‌ها ایمیل می‌دهند. نوع جدید این بازاریابی بیشتر با هدف مشتاق کردن مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ

  • اینفلوئنسر مارکتینگ:


استفاده از افراد تاثیرگذار( اینفلوئنسرها) در شبکه‌های مجازی مختلفی مانند اینستاگرام که دنبال کننده‌های واقعی زیادی دارند، برای معرفی و یا تبلیغ محصولات یا خدمات یک بیزینس تأثیر بسیار زیادی بر روی فروش بیشتر محصولات یک بیزینس خواهد داشت. این نوع بازاریابی نیز امروزه در دیجیتال مارکتینگ طرفداران زیادی دارد. تاثیر گذاری این افراد به حدی است که بعضی از آن ها به تنهایی می توانند در شبکه های مجازی جریان ساز باشند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:


این نوع بازاریابی نیز تأثیر بسیار زیادی در پیدا کردن مشتریان بالقوه در بازار هدف هر بیزینس دارد. در این روش صاحبان بیزینس از طریق تولید محتواهای جذاب و متناسب با نیاز کاربران خود و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد مخاطبان خود، سعی در ایجاد تعامل و ارتباط بهتر با بازار هدف خود و افزایش تعداد مخاطبان خود دارند.

  • بازاریابی کمپینی:


در این نوع بازاریابی که بازار آن نیز در بیزینس های امروزی ایران بسیار داغ است، کمپانی‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین در مناسبت‌های خاص مربوط به بیزینس خود (مانند روز دختر، روز پدر، روز طبیعت، روز پرستار یا دندانپزشک و...) کمپین‌هایی برای ارائه تخفیف، معرفی محصولات جدید را با پیام‌های فرهنگی و انگیزشی راه اندازی می‌کنند. البته این کمپین‌ها برای معرفی محصولات جدید و یا ارائه خدمات جدید نیز ایجاد می‌شوند که تأثیر بسیار زیادی نیز در معرفی و تبلیغات محصول جدید دارند.

سخن پایانی:

نمونه‌هایی از بازاریابی که در بالا شرح داده شد تنها نمونه‌های محدودی از دنیای بی پایان بازاریابی هستند که بیشترین کاربرد را در زمان خود داشته و دارند. همانطور که می دانید، هرچه در عرصه دیجیتال جلوتر می‌رویم، ایده‌های جدیدتر و جالب‌تری برای تاثیرگذاری بر روی بازار هدف توسط افرادی حرفه‌ای خلق می‌شود که دنیای بازاریابی را گسترده‌تر می‌کند. در این مقاله سعی کردیم تا به طور قابل فهم و مختصر مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع بازاریابی را برای شما شرح دهیم تا آغازی بر ورود شما به این دنیای وسیع باشد.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

آشنایی با انواع لوستر و بررسی آن ها

در این محتوا با مفاهیم مختلفی در رابطه با انواع لوستر ها و برخی مفاهیم پیرامون این مسئله آشنا خواهیم شد.

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟ بازنشستگی مرحله ای از زندگی است که زمان آزاد و فرصت های فراوانی...

بک لینک سازی چیست؟

در این مقاله، مفهوم اصلی بک لینک سازی چیست؟ (ایجاد پیوندهای برگشتی) و اهمیت آن در افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت شما...

بک لینک طبیعی چیست؟

در اینجا درباره اهمیت بک لینک طبیعی در بهبود رتبه وب‌سایت شما می‌آموزید. مزایا، استراتژی‌ها و پرسش‌های متداول...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و خلاقانه در بازاریابی مدرن است. احتمالا کلمه اینفلوئنسر برای شما ناآشانا باشد یا...

ارزان‌ترین روش بازاریابی به‌صورت آنلاین

آنلاین شدن کسب‌وکارها در این روزگار تبدیل به واقعیتی جدانشدنی شده است. به‌طورکلی در مقایسه با تبلیغات آفلاین...

بازاریابی موتورهای جست و جو

بازاریابی موتورهای جست و جو توسط دنی سالیوان در سال ۲۰۰۱ عنوان شد. او یک کارآفرین آمریکایی است. سالیوان در یکی از...

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی از چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟ این سوالی است که ممکن است بارها برای ما پیش...

ایمیل مارکتینگ چیست؟

این روز ها اسم ایمیل مارکتینگ یا به عبارت ساده تر همان بازاریابی از طریق ایمیل را خیلی از ما شنیده‌ ایم. اگر همین...

بهترین کتاب بازاریابی

برای اینکه بتوانید در زمینه بازاریابی به مهارت دست پیدا کنید و یک بازاریاب حرفه ای شوید، هیچ چیزی به اندازه مطالعه...

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام امروزه بسیار معروف شده است. در واقع می توان گفت بازاریابی اینستاگرام...

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهایی که می خواهند در بازار دیجیتال مرتبط و رقابتی باقی بمانند، یکی از ضروریات شده...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد