به روز رسانی: 30 تیر 1398 ساعت 11:43:35
تاریخ ثبت: 20 تیر 1398 ساعت 19:38:19
در دنیای دیجیتال امروز از مدلهای گوناگونی از تبلیغات استفاده میشود و افراد با توجه به شرایطی که دارند از انواع این تبلیغات استفاده می کننده اما امروز قصد ما از نوشتن این مقاله بررسی تبلیغات کلیکی بهعنوان یکی از انواع رایج تبلیغات هست.
تبلیغات کلیکی یا همان ppc)pay per click) یکی از انواع مدلهای تبلیغات هست که بر اساس تعداد کلیک انجامشده روی تبلیغ از تبلیغ دهنده پول دریافت میشود.
تا قبل از به وجود آمدن این نوع از تبلیغات در فضای مجازی علاقهمندان به انتشار آگهی خود در اینترنت مجبور بودند یا هزینه تبلیغات خود را بر اساس تعداد نمایش آگهی محاسبه کنند و یا به اجاره ماهیانه و ثابت یک جایگاه تبلیغاتی اقدام کنند که قطعاً استفاده از این شیوه هم باعث میشد هزینه تبلیغات بالا رفته و هم اثربخشی این نوع تبلیغات رو کاهش میداد.
مزایای استفاده از تبلیغات کلیکی:
یکی از مهمترین ویژگیهای این نوع تبلیغ این هست که تقریباً با هر مقدار بودجهای که داشته باشید میتوانید از این شیوه از تبلیغات برای رشد کسبوکار خود استفاده کرده .
امروزه میتوان تبلیغات کلیکی خود را بر اساس موضوع موردنظر فیلتر کرد و درواقع این نوع از هدفگذاری در این نوع تبلیغات کمک میکند تا تبلیغاتمان در سایتهای تخصصی به نمایش دربیاید از این طریق افراد نیازمند به محصول ما در معرض نمایش آگهی ما قرار میگیرند.
و یا اینکه میشود آگهیهای خود را بر اساس زمان نمایش فیلتر کرد که این راهبرد منجر به این میشود که آگهیها فقط در زمان مشخصی از شبانهروز بر اساس نیاز ما نمایش داده میشوند.
و یا حتی میتوان ازنظر جغرافیایی تنظیماتی رو اعمال کرد که فقط برای افرادی که در منطقه خاص جغرافیای که ما مشخص کرده این آگهی ما نمایش داده شود ، از این روش زمانی میتوان بهترین استفاده رو برد که هدف ما تبلیغ خدمات و یا محصولات برای مردم یک منطقه خاص باشد.
و یا حتی میشود بر اساس شیوهای که مشترک به اینترنت متصل شده و یا دستگاهی که به طریق آن در حال وبگردی هست فیلترهای متنوعی رو اعمال کرد.
در اجرای تبلیغات کلیکی نتایج حاصل از تبلیغ خیلی سریعتر از شیوههای دیگر نشان دادهشده و افراد بر اساس نتایج کسبشده سریعاً امکان انجام تغییرات رودارند.
امروزه اجرای برنامه تبلیغات کلیکی بسیار آسان شده و در صورت اجرای صحیح خیلی سریع میتواند منجر به رشد کسبوکار ما شود .
تا اینجای مقاله ما باکلیت این نوع تبلیغات آشنا شدیم و از مزایای این نوع تبلیغات هم گفتیم اما با تمام این مزایا این روش تبلیغ معایبی هم دارد که مهمترین مشکل این نوع تبلیغات این است که شما هیچوقت نمیتوانید اطمینان داشته باشید که کلیکهای انجامشده روی تبلیغات شما واقعی بوده و درواقع تمامی این کلیکها توسط عوامل انسانی انجامشده و یا اینکه از روشهای تقلب زیادی که خیلی هم متداول شده استفاده کردند.
درواقع ممکن است رقبای شما باهدف هدر دادن بودجه شما روی آگهیها کلیک کنند و یا حتی سایتهای نمایشدهنده آگهی باهدف افزایش درامد خود اقدام به کلیک جعلی کنند و یا حتی آژانسهای تبلیغاتی مختلف با اهداف مختلف اقدام به انجام کلیک جعلی کنند.
انواع تبلیغات کلیکی:
امروزه برای تبلیغات کلیکی دودسته بندی قائل هستند:
تبلیغات بر اساس نرخ ثابت :در این شیوه از تبلیغات کلیکی نمایشدهندگان آگهی نرخ مشخصی رو برای هر کلیک در سایت خودشان مشخص میکنند که البته این روش با توجه به مشکلات متعددی که دارد بسیار کم مورداستفاده قرار داده میشود.
بر اساس مناقصه: این شیوه که امروزه توسط شرکتهای بزرگی مثل گوگل و ماکروسافت هم استفاده میشود . در این شیوه شخص سفارشدهنده آگهی قیمت هر کلیک رو مشخص میکند و البته امروزه میتوان هم ازنظر قیمت و هم ازنظر زمان نمایش آگهی و یا حتی فیلترهای جغرافیایی رو هم برای این نوع تبلیغات استفاده کرد .
برای انجام درست تبلیغات کلیکی باید موارد زیر رو مدنظر داشت :
در ابتدا باید مدنظر داشت که بودجه مناسبی رو برای این کار در نظر بگیریم و باید بدانیم که قیمت هر کلیک رو بیش از سود حاصل از این شیوه مقرر نکنیم.
در انتخاب کلمات کلیدی مدنظر داشته باشیم مناسبترین کلمات کلیدی رو انتخاب کنیم .
میتوانیم از تبلیغات کلیکی بهعنوان یک برنامه مکمل سئو استفاده کنیم درواقع با توجه به اینکه اجرای برنامه سئو روی سایت کاری زمانبر است میتوان با اجرای درست تبلیغات کلیکی به نفوذ در بازار سرعت بخشید.
برای نتیجهبخش بودن این نوع تبلیغات مدنظر باشد که صفحات فرود مناسبی را طراحی کنیم که منجر به فروش شود.
استفاده از تبلیغات کلیکی همیشه هم مناسب نیست مخصوصاً در موارد زیر :
در هنگام شروع فعالیت در فضای مجازی اجرای تبلیغات کلیکی مناسب نیست و بهتر است ابتدا کمی روی برند خودکار کرده و برای نفوذ بیشتر از این شیوه استفاده کنیم .
با توجه به اینکه اکثر پلتفرمهای تبلیغات امروزه از شیوه مناقصهای استفاده میکنند که این امر منجر به این میشود که شما برای رقابت با رقیب مهم خود باید بودجه سنگینی رو مدنظر داشته باشید.
اگر در صنعتی فعال هستید که برای تبلیغات کلیکی قوانین سختی دارد و یا اینکه بر اساس قوانین کشور شما محصول یا خدمات ارائهشده توسط شما موانعی هست قطعاً تبلیغات کلیکی مناسب شما نیست.
با توجه به اینکه امروزه بیشتر از شیوه تبلیغات کلیکی مناقصهای استفاده میشود انتخاب کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد و باید در انتخاب این کلمات نکات زیر را مدنظر داشت:
کلمات کلیدی که انتخاب میکنید حتماً با فعالیت شما مرتبط باشد درواقع کسب ترافیک غیر مرتبط با فعالیت شما سودی برای کسبوکار شما ندارد.
بهطور مستمر کلمات کلیدی مشخصشده برای کسبوکار خورد را بررسی کنید و بر تعداد آن بیفزایید و باید بدانید که کلمات کلیدی شما باید گسترده باشد و طیف وسیعی از کاربران مرتبط با کسبوکار شمارا شامل شود.