به روز رسانی: 31 خرداد 1399 ساعت 21:16:13
تاریخ ثبت: 16 اردیبهشت 1399 ساعت 19:10:19
چند ماهی است که ویروسی به نام کرونا در جهان ظهور کرده است و باعث شده تا مردم از رفت و آمد در خیابان ها خودداری کنند. شرایط سختی برای مردم بوجود آمده و خیلی از کسب و کارها نیز به این دلیل به مشکل برخورده اند.
این ویروس از اوایل ماه اسفند به ایران آمده و پزشکان از مردم درخواست دارند تا جای ممکن از خانه بیرون نروند.
حتی بسیاری از شرکت ها و سازمان ها، شرایط دورکاری برای کارمندان خود فراهم کرده اند تا از این طریق هم کسب و کارشان تعطیل نشود و هم از انتقال ویروس کرونا و آلوده شدن افراد جلوگیری کنند.
بسیاری از اماکن عمومی مانند مدارس، دانشگاه ها، سینماها، آرایشگاه ها، باشگاه ها و ... در بیشتر شهرهای ایران تعطیل شده اند.
این اتفاق که در روزهای پایانی سال افتاد، باعث شد تا ضربه سختی به بسیاری از کسب و کارها وارد شود. روزهایی که برای خیلی از کسب و کارها، همیشه روزهای پرفروشی بوده است. اما اکنون به دلیل ورود ویروس کرونا زیان فراوانی به آنها وارد شده است.
حال با این بحران چه باید کرد و چگونه می توان شرایط را مدیریت کرد تا از زیان بیشتر جلوگیری شود؟
درک شرایط
اولین اقدامی که در شرایط بحرانی باید به آن توجه کرد، درک شرایط موجود است. در واقع درک درست از هر مسئله ای، نیمی از مشکلات را حل خواهد کرد.
اکنون با وجود کرونا و بحران حاصل از آن که باعث درگیر شدن جامعه و بسیاری از کسب و کارها شده است، صاحبان کسب و کار باید سعی کنند تا در حد امکان خدمات بهتری را به جامعه ارائه بدهند. همانطور که می دانیم رفت و آمد در این روزها از یک طرف باعث استرس زیاد می شود و از طرف دیگر باعث انتقال بیماری از طریق افراد ناقل می شود. بنابراین اولین کاری که باید صاحبان کسب و کار انجام دهند، عرضه خدمات به صورت آنلاین یا تلفنی (بازاریابی آنلاین) می باشد.
تعهد در کسب و کار
مهم ترین اصل در کسب و کار و زندگی، تعهد است. زیر پا گذاشتن تعهدِ کسب و کار و عدم توجه به بحران، سبب نابود شدن کسب و کار می شود.
بنابراین کسانی که در هر شرایطی به کار خود متعهد بوده و کار خود را به نحو احسن انجام می دهند، مدیران موفق تری هستند.
حرکت سریع تر از رقبا
در زمان مواجه شدن با بحرانی مانند ویروس کرونا در کسب و کار، باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، باید سریعتر از سایر رقبا عمل کنید.
این عملکرد سبب می شود تا کسب و کارتان به عنوان کسب و کاری موفق در ذهن مخاطبان ماندگار شود. در واقع این حرکت به شما کمک می کند تا بحران کرونا در کسب و کار را به راحتی پشت سر بگذارید.
ارائه راه حل اساسی برای بحران
یکی از کارهایی که در زمان بروز بحران در کسب و کار باید به آن توجه داشت، ارائه راه حل است. مثلا در هنگام مواجه شدن با بحرانی مانند کرونا ارائه راهکارهای پیشگیری به مخاطبان، از جمله کارهایی است که می توانید انجام دهید. بهترین راهکار در این شرایط برای ارائه محصولات با توجه به اینکه مشتریان نمی توانند در بازارها حضور پیدا کنند، استفاده از روش فروش آنلاین است.
همچنین علاوه بر ارائه خدمات، شما وظیفه دارید تا مشتریان خود را از سلامت محصولات و آلوده نبودن به ویروس کرونا مطلع کنید.
مدیریت بحران در هر شرایطی
به عنوان یک مدیر کسب و کار، شما باید از تمام نکات مثبت و منفی بحران آگاه باشید. با ورود ویروس کرونا به کشور و درگیر شدن اکثر کسب و کارها، کسب و کاری که بتواند بدون هیچ وقفه ای خدمات خود را به دست مشتریان برساند پیشرفت خواهد کرد.
افزایش کیفیت محصولات و کاهش دادن هزینه
در شرایط کنونی با توجه به اختلال به وجود آمده در کسب و کارها و شرایط بازار که ناشی از ورود ویروس کرونا به کشور است، میزان فروش محصولاتی که قیمت کمتری دارند به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
اما اگر نمی توان قیمت ها را به دلیل هزینه مواد اولیه و یا هزینه های نیروی انسانی کاهش داد، باید با افزایش کیفیت محصولات، میزان فروش را بالا برد.
سودجویی نکردن از شرایط
در هنگام ورود بحران کرونا در کسب و کار، مهم ترین چیزی که باید به آن توجه داشت، اهمیت و جایگاه کسب و کار در ذهن مردم است. مثلاً می توان در این شرایط بحرانی با احتکار محصولات، سود نسبتاً خوبی به دست آورد. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این کار هم در شرایط کنونی و هم پس از برطرف شدن بحران می تواند باعث حذف کلی کسب و کار شود.
خدمت رسانی به مردم
ممکن است در شرایط کنونی، کسب و کار شما امکان فعالیت چندانی نداشته باشد. بنابراین می توانید با ارائه آموزش های لازم و محصولات مورد نیاز، به مشتریان خود خدمت رسانی کنید.
شرایط سخت و بحرانی روزی به پایان می رسد. اما آنچه در ذهن مشتریان باقی می ماند، خدمت رسانی شما است.
ارائه بهترین خدمات درشرایط بحرانی کرونا در کسب و کارتان، می تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند.
شناسایی شبکه های اجتماعی
یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی و آگاهی از نظرات، نیازها و توقعات مشتریان در شرایط کنونی، استفاده از شبکه های اجتماعی است. با استفاده از شبکه های اجتماعی شما می توانید محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کرده و از این طریق محصولات خود را به فروش برسانید.
همچنین از این طریق می توانید با مشتریان در تماس بوده و از نظرات آنها آگاه شوید. و حتی از نظرات آنها در جهت ارائه بهتر خدمات، بهره مند شوید.
مسئولیت پذیری اجتماعی در کنار بازاریابی
شرکت ها، برندها و سایر فروشگاه ها برای نشان دادن اهمیت به مشتریان می توانند به همراه کالاهایی که برای مشتریان ارسال می کنند، ژل ضدعفونی هم ارسال کنند.
نمونه ای دیگر از مسئولیت پذیری اجتماعی که می توان به آن اشاره کرد، تخفیفاتی است که به برخی از کارکنان مانند کارکنان کادر درمان ارائه می شود.
همچنین کمپین هایی راه اندازی شده است که برای سوپرمارکت ها، داروخانه ها و یا سایر اماکن عمومی که افراد حضور پیدا می کنند، پرده های پلاستیکی ارائه کرده اند که حائل میان فروشنده و مشتری می شود و از این طریق از انتقال ویروس کرونا تا حد ممکن جلوگیری می شود.