به روز رسانی: 14 آبان 1399 ساعت 16:14:02
تاریخ ثبت: 12 مهر 1399 ساعت 19:33:38
بازاریابی چابک یک روش بازاریابی نوین است که با استفاده از فاکتور هایی مانند صرفه جویی در زمان، منابع، انرژی و هزینه ها، بازده کار ما را در پروژه های بزرگ که خودمان به تنهایی قادر به انجامشان نیستیم بالاتر می برد.
معمولا مدیریت زمان،کار بسیار سختی است و هر کسی از عهده آن بر نمی آید. به خصوص اگر در حال انجام پروژه ای بزرگ باشید و زمان،برای شما حرف اول را بزند. روش های زیادی برای مدیریت زمان ارایه شده که بازاریابی چابک هم یکی از همین روش ها است. در ادامه قصد داریم درباره ماهیت بازاریابی چابک، مزایای بازاریابی چابک و نحوه اجرای بازاریابی چابک صحبت کنیم.
بازاریابی چابک چیست؟
تعدادی برنامه نویس، در سال 2001 گرد هم آمدند تا درباره مشکل مشترکشان گفت و گو کنند. اما این مشکل چه بود؟ آن ها برای انجام پروژه هایشان وقت کافی نداشتند و برای همین،بازده کارشان بسیار پایین بود. پس از بحث و گفت و گو های زیاد،به نتیجه ای رسیدند که امروزه آن را " مدیریت چابک می نامیم". منطق این روش این بود که به جای این که یک پروژه بزرگ را به تنهایی از اول تا آخر آن را خودتان انجام دهید، ابتدا چند تیم بسازید و سپس پروژه را به قطعات کوچکتر،شفاف تر و ساده تر تقسیم کرده و میان این تیم ها، این وظایف را پخش کنید. این روش باعث کم شدن زمان انجام پروژه ها شد. در نتیجه بازده کار آنها نیز بالاتر رفت و توانستند پروژه های خود را زودتر از موعود تحویل مشتریان خود بدهند که این کارشان باعث به وجود آمدن رضایت در مشتری بود. کم کم بازایابان با دیدن پیشرفت عظیمی که در صنعت برنامه نویسی ایجاد شده بود، تصمیم گرفتندکه از این روش تقلید کنند.
پس دریافتیم که ابداع این روش توسط برنامه نویسان بوده و نه بازاریابان! اینگونه بود که بازاریابی چابک هم ایجاد شد و پیشرفتی عظیم در صنعت بازاریابی هم ایجاد شد. بازاریابی چابک هم دقیقا مانند مدیریت چابک، پروژه ای را که به نظر زمان بر و سنگین است را به قطعات کوچکتر و در عین حال شفاف و ساده تقسیم کرده و آن ها را بین اعضا پخش می کنند. بنابراین شما می توانید پروژه خود را حتی زودتر از موعد مقرر شده تحویل مشتری بدهید که باعث جلب رضایت وی می شود.
مزایای بازاریابی چابک چیست؟
1- بازاریابی چابک یک بازاریابی مشتری محور است. بنابراین این نوع بازاریابی باعث تعامل بیشتر با مشتری و در نتیجه شناخت بهتر نیازمندی های آن ها می شود و از طرفی، شما می توانید از نظرات آن ها در جلو بردن کار خود استفاده کنید.
2- از آنجایی که در این روش تیم های مختلف تشکیل می شوند، شما قادر خواهید بود که تمام مراحل کار ها را نظارت کنید و از روند آن ها طی جلسات هر روزه آگاه شوید.
3- در این روش بازاریابی، شما می توانید زمان خود را مدیریت کنید و به بازدهی بالاتر نسبت به قبل برسید.
4- یکی از اصول این نوع بازاریابی، داشتن جلسات روزانه در شرکت است. در جلسات روزانه افراد تیم ها می توانند درباره پروژه صحبت کرده و در جریان روند این پروژه قرار بگیرند.
5- با استفاده از روش اسکرام، شما می توانید همزمان تمام مراحل پروژه را انجام بدهید اما در روش های سنتی تا یک مرحله از کار تمام نمی شد، نمی توانستید سراغ مرحله بعدی بروید. به عنوان یک مثال ساده، پختن نیمرو را در نظر بگیرید. شما تا تخم مرغ ها را نشکنید نمی توانید نمک را به آن ها اضافه کنید. اما با روش چابک، شما هم در حال شکستن تخم مرغ هستید و هم در حال اضافه کردن نمک به نیمروی خود.
بازاریابی چابک چگونه صورت می گیرد؟
1- تیم خود را تشکیل دهید: شما باید یک تیم متشکل از افرادی با استعداد و همسو با هدف های شرکت خود داشته باشید. آن ها باید هدف از استفاده از روش بازاریابی چابک را بشناسند و توانایی های لازم برای محقق شدن اهداف شرکت با استفاده از روش چابک را داشته باشند.
2- در این روش ، شما برای رسیدن به اهداف خود بازه زمانی تعریف می کنید. سپس بسته به نوع هدفی که برای سازمان یا شرکت خود اتخاذ کرده اید، این نتایج و هدف ها را هر هفته، دو هفته یکبار یا به صورت ماهانه مورد بررسی قرار می دهید. توجه کنید که در این روش حتما از باره های زمانی مناسب استفاده شود تا به اعضای تیم، فشار زیادی وارد نشود.
3- اسپرینت را شروع کنید: در این مرحله، اعضا شروع به انجام وظایف محوله می کنند. از آنجایی که در انتخاب آن ها نهایت دقت صورت گرفته، این افراد می توانند با استفاده از خلاقیت خود کمی در روند تغییر مثبت ایجاد کنند و دارای اختیار تام در انجام این کار هستند. در این مرحله، تخته شما وارد می شود.
همانطور که در عکس مشاهده می کنید، بر روی تخته ستون هایی وجود دارد. در این روند، یک وظیفه از سمت چپ وارد تخته می شود و به تدریج به سمت راست و مرحله آخر می رود.
4- حال وقت شروع اسکرام است. در این فرآیند نظارتی، اعضای تیم در جلسات هر روزه خود درباره پیشرفت، موانع و یا مشکلات خود در انجام وظایف سخن می گویند. برگزاری و هدایت این جلسات بر عهده اسکرام مستر است. اسکرام مستر کسی است که در مرحله اول یعنی تشکیل تیم انتخاب می شود و جلسات را برگزاری و هدایت می کند. همین جلسات باعث رشد سرعت کار می شود.
5- در این مرحله، دو جلسه مجزا از هم تحت عنوان نگاهی به گذشته و بازبینی اسپرینت برگزار می شود. در بازبینی اسپرینت، کسانی که اسپرینت را نوشته اند، دور هم جمع می شوند و درباره نتایج مثبت و منفی اسپرینت ها گفت و گو می کنند. در جلسات نگاهی به گذشته، هم نویسنده های اسپرینت حضور دارند و هم اعضای تیم. در این جلسه به جای مباحثه درباره وظایف هر فرد و اسپرینت او، درباره نتایج و فرآیند کلی اسپرینت گفت و گو می شود تا درباره آینده، تصمیم گرفه شود.