یکی از مباحث داغ دنیای مدرن امروز بحث بازاریابی دیجیتال است که با توسعه و فراگیری اینترنت به زندگی روزمره انسان متمدن جایگاه ویژه ای برای خود فراهم کرده است و شیوه های فروش سنتی و نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه ها را روز به روز کمرنگ تر می کند.
در ابتدا به عنوان فردی که پایبند به یک سری سنت ها و روال ها هستم با شیوه های خرید اینترنتی به دلایل مختلفی مخالف بودم و حتی در برابر آن مقاومت می کردم. برخی از این دلایل بی اعتمادی به فروشنده ای که تا به حال وی را ندیده ام و به شناخت نسبی از او نرسیده ام و یا تجربه خرید قبلی از آن فروشگاه را نداشتم، عدم امکان لمس محصولات و بررسی کیفیت آنها از نزدیک و هزاران دلیل دیگری که همگی ناشی از عدم اعتماد من به دنیای مجازی و هشدارهای پلیس از فراهم بودن بستر کلاهبرداری در این بستر بود.
تا اینکه به ناچار و برای به دست آوردن اطلاعات کامل و دقیقی از یک محصول خاص دست به جستجو در اینترنت زدم و با دنیایی از اطلاعات بکر و مد نظرم رو به رو شدم.
باید اعتراف کنم همین اطلاعات دقیق و واقعی جرقه اعتماد من به خرید اینترنتی بود.
بله این روزها همه بسیار شنیده ایم که محتوا پادشاه است و یکی از عناصر کلیدی برای جذب مشتری تولید محتوا است.
من به عنوان یک مشتری بعد از احساس نیاز به یک کالا یا محصول برای خرید و تهیه آن نیاز به کسب اطلاعات جامع و کاملی داشتم که فضای اینترنت این امکان را برای من فراهم آورد و من از طریق مقایسه و بررسی اطلاعات فروشگاه های مختلف توانستم به یک جمع بندی دقیق از مشخصات محصولی که می تواند نیاز من را برآورده کند، دست یابم که این قدم دوم برای خرید کالا است.
یکی از مزیت ها و نکات مثبت فروشگاه های اینترنتی برای من امکان مقایسه کالای تولید شده توسط تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مختلف بود که می توان گفت در زمان و انرژی من به صورت چشمگیری صرفه جویی کرد و توانستم در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی در مقایسه با حضور فیزیکی در فروشگاه های مختلف و مقایسه محصول مد نظر در این فروشگاه ها، به تصمیم نهایی برای خرید بپردازم.
همیشه یکی از دغدغه های مهم من به هنگام خرید کالا اصل بودن و داشتن ضمانت و خدمات پس از فروش بوده است که به دلیل تنوع برندها و حتی تنوع محصولات یک برند و تولید گسترده محصولات تقلبی برندها هیچ تضمینی برای اصل بودن یک کالا وجود ندارد اما در دنیای رقابتی امروز و توسعه فروشگاه های اینترنتی و رقابت شدید در این زمینه ارائه کالای اصل به همراه خدمات پس از فروش همواره به عنوان یک مزیت رقابتی بین فروشگاه های اینترنتی مطرح شده است و همین امر خرید کردن را برای من دلپذیرتر کرده است.
در واقع یکی از مهم ترین اطلاعاتی که در فضای مجازی در رابطه با محصول و فروشگاه اینترنتی عرضه کننده آن می توانید به دست آورید، نظر مشتریان و کاربران سابق آن فروشگاه ها است که با بیان تجربه های خرید خود از این مراکز آگاهی بیشتری برای انتخاب فروشگاه و انتخاب محصول در اختیار شما قرار می دهند.
شاید بد نباشد یکی از مزیت های دیگر فروشگاه اینترنتی را عدم نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه ها و مقایسه قیمت های فروشگاه های مختلف بدانیم. درواقع در فضای اینترنت می توانید تنها با جستجوی محصول خود به چندین فروشگاه آن هم به فاصله یک کلیک کردن مراجعه کرده، قیمت و کیفیت کالا ها را به راحتی با هم مقایسه کنید.
خوب در کنار بیان مزیت های جهان امروز از دید یک خریدار، بد نیست به مزایای این سبک از فروش از دید یک فروشنده هم بپردازیم. در فروشگاه های اینترنتی رقابت شما بر سر به دست آوردن سهم بازار بیشتر در منطقه جغرافیایی بدون محدودیت هستید. درواقع به عنوان یک فروشنده می توانید مشتریان خود را از هر محدوده و منطقه ای پیدا کنید. بسیارند فروشگاه هایی که در سطح جهانی به ارائه خدمات و محصولات خود می پردازند و در نتیجه در این بازار اینترنت توانسته است میزان موفقیت یک فروشنده و حاشیه سود آن را افزایش دهد.
و صد البته من نیز به عنوان یک مشتری در چنین بازاری حق انتخاب بیشتری دارم و با توجه به بودجه و نیاز خود می توانم بهترین محصول را نسبت به خریدهای فیزیکی داشته باشم.
یکی از این خدمات پشتیبانی های آنلاین و گاه شبانه روزی است که به شما اجازه می دهد مشکلات خود را در کمترین زمان و به کمک کارشناسان مرتبط مرتفع نمایید.