به روز رسانی: 17 مرداد 1398 ساعت 12:50:21
تاریخ ثبت: 31 تیر 1398 ساعت 15:13:53
ما در دنیای اینترنت زندگی می کنیم. مردم نمی توانند هیچ روزی را بدون کامپیوتر یا تلفن همراه تصور کنند. با توجه به روندهای فعلی، کسب و کارها نیز به کامپیوتر و تلفن همراه وابسته هستند زیرا هر کسب وکار به مشتری نیاز دارد. هر کسب و کاری زمان و هزینه زیادی را برای بازاریابی (هم آنلاین و هم آفلاین) می گذارد چون می خواهد که مشتریان او، به کاربرانی وفادار تبدیل شوند. اما کسب وکارهای کوچک در این سناریو، با مشکل روبرو می شوند. مشکل آنها ممکن است به دلیل کمبود بودجه، فضای فروشگاه یا کارکنان باشد. از آنجا که این کسب وکارها نمی توانند با شرکت های بزرگ رقابت کنند، ممکن است در انتخاب روش های صحیح بازاریابی گیج شوند. این مقاله برای چنین افرادی نوشته شده است. ما در این مقاله به بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین خواهیم پرداخت و استراتژی های بازاریابی که در هر دو روش وجود دارد را بررسی میکنیم. در نهایت تفاوت اصلی بین این روش ها نیز بررسی می شوند. پس از این مباحث شما می توانید روش صحیح را برای کسب وکار خود انتخاب کنید. پس بیاید با تفاوت بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین شروع کنیم.
بازاریابی آنلاین در برابر بازاریابی آفلاین
بازاریابی آنلاین چیست؟
بر اساس متن نوشته شده در ویکیپدیا، بازاریابی آنلاین با نام های دیگری مانند بازاریابی اینترنت یا بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود و به حالتی از بازاریابی و تبلیغ گفته می شود که از اینترنت برای رساندن پیام های تبلیغاتی به مشتریان استفاده می کند. بازاریابی آنلاین از روش های بسیاری برای ایجاد آگاهی نسبت به برند استفاده میکند تا مشتریان مورد هدف خود را جذب کند. برخی از روشهای اصلی در ادامه آورده شده اند.
استراتژی های بازاریابی آنلاین
- بهینه سازی موتور جستجو (سئو): سئو فرایندی برای دریافت ترافیک وب از نتایجی است که موتور جستجو به ما نشان میدهد. سئو یک سرویس پولی یا تبلیغات نیست.
- بازاریابی رسانه های اجتماعی: این روش، فرآیندی برای دریافت ترافیک سایت های رسانه اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و غیره است. شما از طریق تبلیغات پولی یا پست ها میتوانید به مخاطبان مورد هدف خود دست پیدا کنید.
- بازاریابی ایمیل.
- بازاریابی موتور جستجو: این روش، حالتی دیگر از بازاریابی اینترنتی پولی است. شما میتوانید با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، سایت خود را در نتایج جستجو بالا بیاورید تا در معرض دید قرار بگیرد.
- بازاریابی وابسته: شما میتوانید میزان فروش وبسایت خود را با تقسیم کردن قسمتی از درآمد حاصل از فروش، که توسط وبسایت های دیگر حاصل شده، افزایش دهید. امتیاز این فرایند آن است که ترافیک دریافتی سایت شما از وبسایت های دیگر بدون هزینه است.
- بازاریابی تاثیرگذار: در این فرآیند لازم است تعدادی از متخصصان صنعت را پیدا کنید تا محصولات یا سرویس های شما را تبلیغ کنند. همانطور که میدانید "دهان به دهان چرخیدن" بسیار خوب عمل میکند. مردم حرفی که دهان به دهان بچرخد را بیشتر از تبلیغ قبول میکنند.
- بازاریابی محتوا: تولید محتوا (مقاله) در رابطه با محصولات یا سرویس های خود و تبلیغ آن برای رسیدن به کاربران احتمالی.
- جذب مخاطب هدف: جذب مخاطب هدف فرآیندی است که در آن توجه به یک محصول یا سرویس جلب میشود تا میزان فروش افزایش پیدا کند یا منجر به جذل افراد به کسبوکار شما شود.
همانطور که اینترنت جزئی از زندگی روزانه هر شخصی شده است، بازاریابی آنلاین نیز تبدیل به یکی از بهترین روش های بازاریابی در سراسر جهان شده است.
بازاریابی آفلاین
بازاریابی آفلاین نیز فرآیندی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند، رسیدن به کاربران مورد هدف و جذب مخاطب هدف یا فروش است. اما تفاوت این روش با روش های ذکر شده در آن است که بازاریابی آفلاین از اینترنت استفاده نمیکند. روش های رایجی که در بازاریابی آفلاین استفاده میشود در ادامه لیست شده اند:
- تلویزیون
- رادیو
- روزنامه ها
- بنرها
- بروشور
- آگهی روی کاغذهای کوچک (تراکتها)
- دفترچه های راهنما
- پوسترها
مزیتهای بازاریابی آنلاین در مقابل بازاریابی آفلاین
تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و آفلاین در موارد زیر آورده شده است:
- هزینه
کمپانی ها هزینه های زیادی را صرف تبلیغ برند خود میکنند تا بتوانند میزان فروش یا سرویس های خود را افزایش دهند. از نظر میزان هزینه، بازاریابی آنلاین مقرون بصرفه تر از بازاریابی آفلاین است. در بازاریابی آفلاین، باید هزینه زیادی را صرف نگهداری سهام، دادن حقوق، اجاره و دیگر صورتحسابها کنیم اما در بازاریابی آنلاین، هزینه های اصلی مربوط به بهینهسازی وبسایت (وبسایت با سئو)، تبلیغات در رسانه های اجتماعی یا موتورهای جستجو میشود که در مقایسه با تبلیغات آفلاین (تبلیغ در تلویزیون، رادیو یا روزنامه)، بسیار کم هزینهتر است.
- قرار گرفتن در معرض دید
تبلیغات آفلاین محدودیت های خاص خود را دارند و هرگز تضمین نمیکنند که به میزان حداکثر در معرض دید قرار بگیرند. اما تبلیغات آنلاین چنین موانعی ندارند. تبلیغات آنلاین در همه جای دنیا قابل مشاهده هستند و به میزان حداکثر در معرض دید قرار میگیرند. شما میتوانید یک محصول را در سرتاسر دنیا بفروشید، بدون آنکه نیاز باشد از فروشگاه های محلی استفاده کنید. لازم نیست سهام زیادی داشته باشید یا انبار بزرگی داشته باشید تا تمام مواد اولیه خام خود را در آن ذخیره کنید.
- سهولت – 247/7 یا 365 روز
هیچ مانع زمانی برای بازایابی اینترنتی وجود ندارد. مشتریان در هر زمانی ممکن است از وبسایت شما بازدید کنند و محصول یا سرویس های شما را بخرند. اما در بازاریابی آفلاین، تنها زمانی میتوانید انتظار خرید یا مشتریان را داشته باشید که فروشگاه شما باز باشد.
- شخصیسازی
از آنجا که ترافیک وب و سوابق خرید مشتری ها ذخیره و دنبال میشود، دادن یک پیشنهاد خاص به دسته خاصی از مشتریان بسیار ساده است. این کار همیشه به شما کمک خواهد کرد تا کسبوکار خود را گسترش دهید. همچنین، میتوانید دسته مشخصی از افراد را هدف تبلیغات خاصی قرار دهید. اما برای فروشگاه های آفلاین در مقیاس بزرگ، اعمال این نوع روش ها دشوار است. تنها مغازه های کوچک میتوانند از این روش ها برای حفظ مشتریان خود استفاده کنند.
تاثیر شبکه های اجتماعی
فروشگاه های آنلاین به سادگی میتوانند از طریق رسانه های اجتماعی تبلیغ شوند. شما میتوانید از طریق رسانه های اجتماعی تعداد زیادی طرفدار برای فروشگاه خود ایجاد کنید. همچنین، اگر بهترین سرویس ها یا محصولات را داشته باشید، مردم شما را به خوبی تبلیغ خواهند کرد. مردم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروشگاه های آنلاین شما اشاره خواهند کرد که این کار نه تنها موجب افزایش ترافیک شما، بلکه موجب افزایش فروش شما نیز میشود. فروشگاه های آنلاین نیز می توانند طرفداران اجتماعی بدست آورند اما طرفداران آنها محدودیت مکانی دارند. چون مردم از دیگر کشورها نمیآیند تا محصولات فروشگاه محلی شما را بخرند.
نتیجه گیری
ما همیشه به مشتری نیاز داریم. ما همیشه دوست داریم تا حجم معاملات یا فروش خود را افزایش دهیم. هدف ما این نیست که افرادی را که تنها مغازه های آفلاین دارند مورد تبعیض قرار دهیم. حرف ما این است که شما باید تلاش کنید تا در بخش آنلاین نیز دیده شوید. چون این کار سبب میشود تا با هزینه کم بتوانید سود بیشتری کسب کنید.