موتور جستجو (فیلترها)

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تاریخ ثبت: 14 مهر 1398 ساعت 23:36:03
به روز رسانی: 13 آبان 1398 ساعت 18:30:59

در دنیای کسب و کار امروز کمتر کسی را‌ می‌شود یافت که تاکنون با مفهوم دیجیتال مارکتینگ برخورد نداشته باشد اما اگر از همین افراد پرسش‌هایی در این خصوص بپرسید، بسیاری از آن‌ها درک و دانش ناکافی و بعضاً نادرست در خصوص این مفهوم جدید و مهم دارند. دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روش‌های بازاریابی کسب و کار در دنیای امروز است و تقریباً هر شرکت و کسب و کار در هر مقیاس و حوزه‌ای که فعالیت داشته باشد در این نوع از بازاریابی دستی بر آتش دارد.


دیجیتال مارکتینگ یک روش بازاریابی نیست بلکه مجموعه‌‌ای از روش‌های بازاریابی است که در آن‌ها از تمامی ابزارهای الکترونیکی یا همان اینترنت بهره برده‌ می‌شود. دیجیتال مارکتینگ یا به عبارتی دیگر بازاریابی اینترنتی به معنای استفاده از تمامی ابزارهای دیجیتال برای ارائه و عرضه محصولات و خدمات خود به مشتریان و دستیابی به هدف فروش بدون محدودیت زمانی و مکانی است.


ابزارهای اینترنتی در دنیای کسب و کار شامل وب‌سایت، انواع تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق اینترنت، فروش و خدمات آنلاین‌ می‌شوند که همه و همه زیر سایه دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته‌اند.



چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟


برای روی آوردن و استفاده از دیجیتال مارکتینگ در دنیای کسب و کار امروز، بی‌نهایت دلیل و مدرک می‌توان رو کرد اما در کل به سه دلیل عمده زیر‌ می‌توان اکتفا کرد که برای بسیاری نیز قانع کننده خواهند بود:



سادگی در استفاده از دیجیتال مارکتینگ


به طوری که این نوع از بازاریابی نسبت به بازاریابی‌های سنتی بسیار ساده‌تر است و تنها با دسترسی به یک ابزار هوشمند و نه چیز دیگری،‌ می‌توان از تمامی مزایای دیجیتال مارکتینگ بهره برد. سادگی استفاده از این نوع بازاریابی ‌نهایتاً به پایین آوردن هزینه‌ها ختم‌ می‌شود.



حوزه کاری گسترده


استفاده از دیجیتال مارکتینگ را نمی‌توان به صورت جغرافیایی محدود کرد. شما با داشتن یک وب‌سایت یا هر ابزار دیجیتالی دیگری‌ می‌توانید با افراد سرتاسر جهان در ارتباط باشید و تنها با قرار دادن و معرفی محصول و خدمات خود در اینترنت‌ خواهید توانست که آن را به هر فردی در هر کجای دنیا که باشد عرضه کنید.




تغییر و گذر به این نوع از بازاریابی برای همه امکان‌پذیر است


ورود این نوع از بازاریابی به این معنا نیست که کسب و کارهایی که از قوانین و اصول بازاریابی‌های سنتی پیروی کرده‌اند دیگر محکوم به فنا هستند. هر کسب و کار در هر اندازه و مقیاسی که باشد‌، می‌تواند با کمترین امکانات و هزینه و در اسرع وقت با تغییر استراتژی خود از تمامی مزایای مربوط به بازاریابی به روش دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شود.



مقرون به صرفه بودن دیجیتال مارکتینگ


این نوع از بازاریابی به واسطه استفاده از روش‌های ارتباطی نوین که در کمترین زمان، بهترین بازده را به کاربر‌ می‌دهد و همچنین به دلیل ماهیت ساده‌‌ای که دارند، نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی متعاقباً هزینه‌های کمتری را در پی خواهند داشت.



کنترل و نظارت بهتر بر نتایج


دیجیتال مارکتینگ از طریق ابزارهای کاملاً دیجیتال و اینترنتی صورت‌ می‌گیرد که بر خلاف رقیب سنتی خود امکانات بسیار خوبی را در خصوص گردآوری داده‌ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها در اختیار شما قرار‌ می‌دهد.



انواع دیجیتال مارکتینگ


همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، حوزه کاری و فعالیت بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و طیف وسیعی را شامل‌ می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابزارهای زیر اشاره کرد:




  • بهینه‌سازی موتور جستجوگر یا همان سئو

  • بازاریابی محتوایی

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

  • بازاریابی از طریق پرداخت به ازای کلیک

  • بازاریابی از طریق تبلیغات همسان یا تبلیغات نیتیو

  • بازاریابی از طریق سیستم همکاری در فروش

  • ایمیل مارکتینگ


ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ تنها به چند مورد محدود بالا محدود نمی‌شود و می‌توان به انواع دیگری همچون بازاریابی پیامکی، ویروسی و ویدیویی اشاره کرد. در واقع هر گونه فعالیت و اقدامی را در بر می‌گیرد که در آن از ابزارهای آنلاین و دیجیتال به منظور ارائه خدمات و فروش محصولات استفاده‌ می‌شود. هر کدام از این روش‌ها را‌ می‌توان به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر روش‌ها درخصوص نوعی از کسب و کار به کار گرفت و به نتیجه مورد نظر هم دست یافت.


دیجیتال مارکتینگ چیست



سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو


سئو به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در برگیرنده تمامی روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت شما به منظور دستیابی به رتبه‌های بالاتر در نتایج موتور جستجوگر و متعاقباً بازدید بیشتر است که در نهایت به نرخ فروش بیشتر منتهی‌ می‌شود. وب‌سایت و وبلاگ از مهم‌ترین بستر‌های استفاده کننده از سئو هستند.


پرداختن به اهمیت این نوع از دیجیتال مارکتینگ در این نوشتار نمی‌گنجد و تنها به ذکر یک مثال اکتفا‌ می‌کنیم. برای مثال بهینه‌سازی کد‌های سایت شما و در نتیجه بالا بردن سرعت بارگذاری سایت و یا تولید محتوا‌های به مراتب بهتر در مقایسه با رقیبی که دارید، مطمئناً باعث خواهند شد که در نتایج موتورهای جستجوگر بالاتر قرار بگیرید.


دیجیتال مارکتینگ چیست




بازاریابی از طریق پرداخت به ازای کلیک


پرداخت به ازای کلیک یا به عبارتی همان تبلیغات کلیکی در واقع نوعی از دیجیتال‌ مارکتینگ است که در آن یک کسب و کار نسبت به تبلیغات محصولات و خدمات خود در فضای اینترنت‌ اقدام می‌کند و بسته به شرایط مختلف بر اساس هر کلیک از تبلیغ کننده هزینه‌‌ای دریافت‌ می‌شود.


این روش از دیجیتال مارکتینگ با توجه به هدفمند بودن آن، ترافیک و بازدید‌های زیادی را در مدت زمان کمی روانه وب‌سایت کسب و کار مربوطه خواهد کرد. با پرداخت هزینه‌های بالاتر‌ می‌توانید که محصول و خدمات خود را در بالای صفحه اول گوگل نشان دهید. پیگیری این روش از بازاریابی اینترنتی مستلزم در نظر گرفتن بودجه‌‌ای پیوسته است و به همین دلیل هم هزینه این نوع از دیجیتال مارکتینگ نسبت به دیگر روش‌ها نسبتاً بالاتر است.



بازاریابی از طریق سیستم همکاری در فروش


این دسته از ابزار دیجیتال مارکتینگ که تحت عنوان بازاریابی پورسانتی نیز شناخته‌ می‌شود شاید که به گوش بسیاری از شما آشنا باشد. هدف از این نوع بازاریابی در واقع هر گونه فعالیت یا استراتژی است که موجب افزایش در میزان فروش یک کالا یا ارائه خدمات‌ می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین‌های این نوع از بازاریابی به تازگی در سایت دیجی کالا راه اندازی شده است.


نیاز به هزینه کم برای شروع این نوع از بازاریابی، عدم نیاز به تولید یک محصول یا خدمات، عدم نیاز به انبار کردن یا حمل و نقل محصولات و بی نیاز بودن از داشتن دفتر کار از مهم‌ترین مزایای این نوع از سیستم دیجیتال مارکتینگ به شمار‌ می‌رود.



شبکه‌های اجتماعی


امروزه نسبت به هر زمان دیگری، کسب و کار‌ها به اهمیت بالای شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند و تمامی آن‌ها در تلاش هستند که در حد توان خود از این بسترهای بالقوه نهایت بهره را ببرند. اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس‌بوک و پینترست از دسته شبکه‌های اجتماعی مهم و پر کاربر هستند. در شبکه‌های اجتماعی نیز‌ می‌توان از طریق انتشار محتوا‌های جذاب، قشر اجتماعی مورد نظر خود را هدف قرار داد و آن‌ها را به سمت خود هدایت کرد. شبکه‌های اجتماعی، بسترهای عمدتاً رایگانی هستند و کسب و کار‌ها‌ می‌توانند با پیروی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به نتایج بسیار خوبی دست یابند.


دیجیتال مارکتینگ چیست



بازاریابی از طریق تبلیغات نیتیو یا همسان


این روش از بازاریابی دیجیتال که اخیراً بستر‌های زیادی نیز در داخل کشور به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند از جمله روش‌های هزینه بر است. این نوع از تبلیغات که به طور عمده بر پایه محتوا هستند، در دیگر سایت‌ها و در کنار محتواهای رایگان قرار‌ می‌گیرند و با عبارات جذاب در تلاش برای کشاندن کاربر به سمت خود هستند. در این نوع از دیجیتال مارکتینگ نیز به ازای هر کلیک، هزینه‌هایی از کسب و کار تبلیغ کننده گرفته خواهد شد.



بازاریابی محتوایی


بازاریابی محتوایی یکی از بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ و در عین حال کم هزینه‌ترین آن هم است. کسب و کارهای آنلاین در هر مقیاس و با هر بودجه که باشند، می‌توانند نسبت به تولید محتوا‌های با کیفیت اقدام کنند. مهم‌ترین اصل در بازاریابی محتوا، تولید یک محتوای با کیفیت است. در بازاریابی محتوایی هزینه هرگز حرف اول را نمی‌زند، بلکه مهم است که شما نیاز کاربران و مشتریان خود را بشناسید تا شاید بتوانید با یک مقاله متنی ۱۰۰۰ لغتی و یا فیلم آموزشی چند دقیقه‌ای نیازهای آن‌ها را برآورده کنید. مقاله، پادکست، ویدئو و اینفوگرافی از جمله روش‌های تولید محتوا شمار‌ می‌روند.


دیجیتال مارکتینگ چیست



بازاریابی ایمیلی


بازاریابی از نوع ایمیلی در محیط کسب و کار کشور ما ایران به دلیل اینکه مردم به میزان کمتری از ایمیل به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی استفاده می‌کنند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است ولی با این وجود بسیاری از شرکت‌ها با درک درست از پتانسیل‌های بالقوه این سبک از دیجیتال مارکتینگ اقدام به برقراری ارتباط از طریق ایمیل با مخاطبان خود کرده‌اند.



سخن آخر


بدون شک در دنیایی قرار داریم که نمی‌توان اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نادیده گرفت. گسترده و ساده بودن روش‌های دیجیتال مارکتینگ سبب شده است که روز به روز کسب و کارهای بیشتری به سمت این استراتژی بازاریابی کشیده شوند. دیجیتال مارکتینگ شامل انواع و روش‌های بسیار متنوعی می‌شود که همگی آن‌ها بر پایه ابزارهای دیجیتال و اینترنتی بنا نهاده شده‌اند.


کسب و کارهای کوچک و بزرگ‌ می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند نسبت به اجرای یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا چند مورد از آن‌ها اقدام کنند. برخی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و تولید محتوا بلندمدت هستند و برخی نیز مانند تبلیغاتی و کلیکی در اسرع زمان ممکن کسب و کار را به نتیجه دلخواه خواهند رساند.

نظرات

سوالات

ثبت نظر (5 امتیاز)

سوال جدید (5 امتیاز)


نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ

واژه "دیجیتال مارکتینگ " برای عده بسیاری از افراد تازه کار در حوزه تبلیغات و حتی افرادی که قصد دارند وارد این حوزه...

تبلیغات کلیکی چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز از مدل‌های گوناگونی از تبلیغات استفاده می‌شود و افراد با توجه به شرایطی که دارند  از انواع...

انواع بازاریابی چیست؟

انواع بازاریابی چیست؟ همه ما می دانیم هر زمانی که پای فروش یک محصول به میان می آید، بازاریابی نقش اساسی را به دوش...

سئو و بهینه‌ سازی وب‌سایت چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سه کلمه کوتاه که برای اکثر مردم مساوی تمام تلاشهای و امیدهای آن‌ها برای موفقیت...

مشکلات متداول در خرید آنلاین چیست؟

مشکلات متداول در خرید آنلاین از جمله مواردی هستند که باعث میشوند تا افراد زیادی هنوز در برابر این شیوه خرید مقاومت...

آمازون پرایم چیست؟

اگر فردی هستید که مرتباً از وبسایت آمازون خرید می‌کنید و یا دیده‌اید که همسایگان خود به دفعات قابل توجهی کالا...

بک لینک سازی چیست؟

ارتباط رفته رفته باعث دیده شدن و در نهایت موفقیت را به ارمغان می آورد هرچند که همه چیز به نقش اصلی بستگی دارد تا...

بک لینک طبیعی چیست؟

در بحث سئو و بهینه سازی وبسایتها یکی از موارد مهم لینک دهی است. اصطلاحی که در این زمینه مورد استفاده است همان بک...

اهمیت انجام سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

اگر  شما هم دارای یک سایت، وبلاگ یا یک فروشگاه آنلاین هستید، سئو و بهینه سازی سایت می‌تواند در ایجاد ترافیک رایگان...

بهترین راه برای تبلیغات چیست؟

ممکن است اولین ورود به دنیای بازاریابی و تجارت دیجیتال برای شما طاقت فرسا و سخت باشد چرا که کانالها و پلتفرمهای...

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید محصولات و خدمات خود را بهتر در دنیای مجازی تبلیغ...

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از گوگل

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از گوگل، در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری داشته است. بسیاری از افراد که دارای کسب و...

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

در این مقاله در مورد بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کار صحبت می کنیم. در اینجا سعی می کنیم به صورت خیلی جامع...

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین

ابتدا می خواهیم با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم: مجموعه فعالیت هایی که برای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده...

بهترین شبکه های اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی: دیجیتال مارکتینگ یا همان بازریابی آنلاین، فرآیندی است برای تولید محتوا، برای...

مزایا و معایب خرید از طریق اینترنت چیست؟

مزایا و معایب خرید از طریق اینترنت چیست؟ امروزه اینترنت انقلابی در خرید و فروش های ما ایجاد کرده است. به دلیل مزیت...

درباره ما | راهنما | قوانین و مقررات | کاربران | تماس با ما | مقالات | اینستاگرام
طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است