بامیلو به عنوان اولین بازار اینترنتی فضای وب فارسی فعالیت خود را در سال1393 به طور رسمی آغاز کرد و در واقع میتوان بامیلو را یکی از اصلیترین رقبای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا دانست، بامیلو یکی از زیر مجموعه های گروه اینترنتی ایران بود که البته بیشترین سرمایه گذاری خود را روی مجموعه اسنپ گذاشته است.
بامیلو را می توان دومین فروشگاه بزرگ اینترنتی دانست که البته امروزه جای خود را به اسنپ مارکت داده است،فروشگاهی که تمام تمرکز خود را بر روی کالاهای سریع مصرف گذاشته است.
با توجه به تعطیل شدن فروشگاه بامیلو و از رده خارج شدن سایت این شرکت در مقاله زیر سعی بر این داریم تا دلایل ورشکسته شدن بامیلو را بررسی کنیم.
بامیلو چگونه کار میکرد؟
در واقع بامیلو یک مارکت پلیس بود که افراد گوناگون به عنوان فروشنده در این وبسایت ثبت نام کرده و به فروش محصولات خود می پرداختند و پس از فروش محصول کمیسیون مشخص شده را به شرکت بامیلو پرداخت کرده و در مقابل، بامیلو اقدام به جمعآوری محصولات فروش رفته و ارسال آنها طی ۲ الی ۴ روز برای خریداران می نمود و از طریق هزینه حمل و نقل هم درآمدی برای خود ایجاد کرده بود.
ورشکسته شدن بامیلو
اوایل اسفند ۱۳۹۷ بود که فروشگاه اینترنتی بامیلو به طور رسمی اعلام کرد قصد تعدیل نیرو داشته و همچنین قصد دارد فعالیت این فروشگاه اینترنتی را کاهش دهد و به طور همزمان برای تامین کنندگان بامیلو پیامی با این مضمون ارسال شد که با توجه به برخی تغییرات پیش آمده در بامیلو پنل کاربری شما به زودی غیر فعال خواهد شد، تمامی سفارشات موجود در پنل توسط بامیلو لغو خواهد شد و جریمه ای در پی نخواهد داشت تمامی پرداخت ها طبق روال گذشته انجام خواهد شد از صبوری شما پیشاپیش متشکرم.
در همان هنگام،بامیلو اقدام به تعدیل نیرو گسترده زد و بسیاری از کارمندان اخراج شده بامیلو اعلام کردند که تمامی نیروهای بامیلو به غیر از کارمندان بخش حسابداری اخراج شده. با توجه به اینکه این اقدام نزدیک به تحویل سال جدید صورت گرفته بود باعث ایجاد نارضایتی بسیار زیادی بین تامین کنندگان کالا و کارمندان اخراج شده این شرکت شد.
می توان عوامل منجر به شکست بامیلو را در موارد ذیل جستجو کرد
زیرساختی ضعیف با سرمایهگذاریهای گسترده: از اولین روزهای شروع به فعالیت فروشگاه بامیلو در سال ۱۳۹۳ این فروشگاه اقدام به تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال با سرمایه بسیار زیاد کرد که در واقع این تبلیغات گسترده بامیلو با استفاده از تکنیک های حرفه ای بازاریابی دیجیتال کاربران بسیار زیادی را روانه سایت این فروشگاه می کرد اما متاسفانه زیرساخت لازم برای پذیرش این تعداد کاربر از سمت بامیلو آماده نشده بود و نمونه های بسیار زیادی از مشکلاتی که برای خریداران رخ میداد نشان دهنده این مسئله است.
می توان به عنوان دومین موردی که منجر به ورشکسته شدن وب سایت فروشگاهی بامیلو شد ضعف در معرفی به عنوان مارکت پلیس را عنوان کرد.
در واقع وقتی به عنوان کاربر برای اولین بار به وب سایت بامیلو مراجعه میکردیم فروشگاه اینترنتی پیش روی ما قرار داشت همچون دیجی کالا اما پس از اقدام به خرید متوجه نام های مختلف شرکت ها و توزیع کنندگان دیگر به عنوان فروشنده و عرضه کننده کالا مواجه میشدیم. برای بسیاری از خریداران و کاربران سایت بامیلو مفهوم مارکت پلیس یا بازارچه اینترنتی یک مفهوم غریب و نا آشنا بود البته لازم به ذکر است که امروزه هم بسیاری از کاربران اینترنت با این مفهوم آشنایی دقیقی ندارد.
می توان گفت بامیلو با ایده های جدید و جذاب وارد بازار فروشگاه های اینترنتی ایران شد اما متاسفانه به علت عدم آماده بودن زیرساخت های فرهنگی لازم، خریداران بامیلو در بسیاری از مواقع کالایی خریداری میکردند که نه به موقع به دست آنها می رسید و نه از کیفیت لازم برخوردار بود و در واقع شرایط نامناسب تحویل کالا و کیفیت آن منجر به عدم رضایت کاربران بامیلو در اولین روزهای فعالیت این شرکت منجر به عدم اعتماد به فروشگاه اینترنتی بامیلو می شد، در واقع بامیلو با عدم رسیدگی به کیفیت کالای فروشندگان و عدم تحویل به موقع کالا علی رقم تبلیغات گسترده به نتایج خوبی نرسید.
یکی از متداول ترین تحلیل هایی که در رابطه با حذف بامیلو از فضای تجارت الکترونیک ایران مطرح میشود تاثیر شرایط اقتصادی بد کنونی کشورمان می باشد بسیاری از کاربران اینترنت و کارشناسان بر این تصور هستند که بامیلو در شرایط کنونی و در دست و پنجه نرم کردن با چالش های اقتصادی فعلی توان رقابت نداشته و لذا از گردونه رقابت خارج شد در مقابل عده دیگری از کارشناسان و فعالان فضای مجازی نیز بر این اعتقاد هستند که تحریم های ظالمانه و فشار گسترده اقتصادی، راه را بر فعالان تجارت الکترونیک ایران به ویژه دیجی کالا و بامیلو بسته است.
عدم فروش کافی : فروشگاه اینترنتی بامیلو با توجه به افزایش قیمتی که در سالهای اخیر برای بسیاری از محصولات خود اعمال کرده بود و همچنین عدم کیفیت کافی و عدم توزیع به موقع محصولات منجر به کاهش خریداران از این فروشگاه شده بود و این عامل باعث ایجاد زیان این فروشگاه شده بود.
بازار تجارت الکترونیک پس از بامیلو
پس از حذف بامیلو به عنوان یک بازیگر جدی و رقیب اصلی دیجی کالا در بازار تجارت الکترونیک ایران بسیاری از کاربران اینترنت معتقد بر این بودند که حذف بامیلو به نفع رقیب دیرینه و جدی این شرکت یعنی دیجی کالا می باشد اما اگر کمی جدی تر و عمیق تر به مسئله حذف بامیلو دقت کنیم متوجه میشویم که با حذف رقابت بین فروشگاه دیجی کالا و بامیلو اتفاقات خوشایندی در بازار تجارت الکترونیک فضای وب رخ نخواهد داد و در واقع احتمال تعدیل نیرو توسط دیجی کالا و ایجاد فضای یاس و ناامیدی برای استارتاپ های نوپا نیز به وجود خواهد آمد.
بامیلو برای همیشه از فضای وب خداحافظی کرد
از ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ تمامی کاربرانی که قصد ورود به فروشگاه اینترنتی بامیلو را داشتند متوجه ریدایرکت شدن آدرس این فروشگاه به فروشگاه اسنپ مارکت میشدند و در واقع می توان گفت از این تاریخ به بعد فروشگاه بامیلو رسماً به کار خود پایان داد، ظاهراً شرکت ایران اینترنت اقدام به تمرکز بر روی گسترش مجموعه شرکت اسنپ را دارد و میتوانیم این را پایانی تلخ برای فروشگاه اینترنتی بامیلو دانست، به هر حال می توان گفت بامیلو با تمام شرایط خوب و بد آن دیگر با برند بامیلو فعالیتی نخواهد داشت .