به روز رسانی: 08 مهر 1399 ساعت 15:19:33
تاریخ ثبت: 15 شهریور 1399 ساعت 02:16:13
بازاریابی ارجاعی (referral marketing) یکی از بهترین و قوی ترین روش های بازاریابی در میان مردم است. این نوع
بازاریابی در بین مردم به بازاریابی دهان به دهان نیز معروف است.
منظور از بازاریابی دهان به دهان، خرید یک محصول توسط مشتری به واسطه نظر و پیشنهاد دیگران است.
دلیل محبوبیت این نوع بازاریابی، تأثیر بسیار زیاد نظر اطرفیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده و افراد مشهور در فضای مجازی بر روی نظر مردم است. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خود ما نیز اکثر اوقات از همین طریق اقدام به خرید می کنیم.
نظر دوستان و آشنایان به شدت می تواند بر روی عقیده ما تأثیر بگذارد. مخصوصاً زمانی که از یک محصول تبلیغ منفی انجام می شود و یکی از مصرف کنندگان به هر دلیلی از آن راضی نیست. خیلی از افراد از خرید آن محصول صرف نظر می کنند.
دلیل تأثیر گذاری بازاریابی ارجاعی
- دقت در انتخاب مخاطبین
- جلب اعتماد مخاطبین
- دستیابی آسان به مشتری
دقت در انتخاب مخاطبان
به طور کل دو فاکتور در موفقیت کمپین های تبلیغاتی وجود دارد:
- انتخاب مخاطبان علاقمند به محصولات
- ارسال پیام های مناسب
در
بازاریابی ارجاعی هر دو عامل با هم وجود دارد.
در بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان به دلیل اینکه پیام ها در بین افراد جامعه از طریق دوستان و نزدیکانشان به آنها ابلاغ می شود، لذا طبق شناختی که از یکدیگر دارند
پیام های تبلیغاتی را به کسانی منتقل می کنند که به آن محصول علاقمند باشند.
بنابراین این روش از دیگر
روش های بازاریابی مؤثرتر بوده و به کمک این روش می توانید مخاطبان و مشتریان بسیاری به دست آورید.
جلب اعتماد مشتریان
اعتماد مهمترین فاکتور برای موفقیت یک کسب و کار است. زمانی که شما به یک فروشنده اعتماد نداشته باشید، بنابراین هیچ وقت از او خرید نمی کنید و یا اگر خرید کنید از خرید خود راضی نیستید.
در بازاریابی ارجاعی زمانی که تشویق به خرید از سوی افراد مورد اطمینان باشد، مورد قبول مردم قرار می گیرد.
مثلاً اگر یکی از اعضای فامیل یا خانواده محصولی را پیشنهاد کند و یا یک شخصیت معروف در صفحه شخصی خود یک محصول را معرفی کند، یا در یک مجله معتبر توسط یک نویسنده معروف محصولی پیشنهاد شود، شما با خیالی آسوده از آن محصولات خریداری می کنید.
تحقیقات در این زمینه نشان دهنده این است که این نوع بازاریابی اگر توسط افرادی که مورد اعتماد مردم هستند انجام شود، بسیار موفق تر است.
البته این نکته را هم بخاطر بسپارید که بازاریابی ارجاعی فقط در محدوده دوستان مورد اعتماد و افراد خانواده نیست. بلکه هر فردی که مورد اعتماد شخص باشد می تواند به او در این مسیر کمک کند.
منابع مورد اعتماد در بازاریابی ارجاعی
دوستان و افراد خانواده
بررسی کامنت های آنلاین کاربران
اظهار نظر افراد مشهور
گویندگان خبر
مشتری های قبلی محصولات
دست یابی آسان به مشتری
در حال حاضر دست یابی به مصرف کنندگان به لطف شبکه های اجتماعی به کاری بسیار آسان تبدیل شده است. در صورتی که قبلاً این گونه نبود و افراد فقط از طریق مراجعه حضوری و یا تلفن می توانستند با هم در تماس باشند.
به عنوان مثال کسی که در شبکه های اجتماعی مخاطبین فراوانی دارد به راحتی می تواند با گذاشتن یک عکس از محصول خود، تعداد زیادی مشتری به دست بیاورد.
در صورتی که مخاطبین این پست را با دیگران به اشتراک بگذارند، محصولات در طیف وسیع تری معرفی شده و به همین ترتیب مشتریان نیز بیشتر می شوند و کسب و کار پر رونق می شود.
نحوه استفاده از بازاریابی ارجاعی
در ادامه مقاله به نحوه استفاده از بازاریابی ارجاعی می پردازیم.
ارائه خدمات مناسب به مشتریان
ارائه محصول با کیفیت یکی از اصول موفقیت بازاریابی ارجاعی است. در واقع زمانی که شما یک محصول با کیفیت بالا در اختیار مشتری قرار می دهید، رضایت مشتری باعث می شود که این محصول را با سایرین به اشتراک بگذارد و دیگران را نیز به خرید ترغیب کند.
سرمایه گذاری بر روی کانال های ارتباطی تأثیر گذار
باید بتوانید کانال های ارتباطی که تأثیر بیشتری در جذب مشتری برای کسب و کارتان دارند را شناسایی کنید.
اگر بدانید که مشتری های شما بیشتر از چه کانال هایی آمده اند می توانید با روش هایی مانند: انتشار پست مهمان در آن کانال ها، شریک کردن کانال ها در سودتان و یا اینکه از آنها بخواهید که تبلیغات شما را بیشتر در کانال یا سایت خود قرار دهند، با آنها و همینطور مخاطبین آنها ارتباط برقرار کنید.
استفاده از کد معرف
استفاده از معرف یکی از استراتژی های بازاریابی ارجاعی است. مثلاً زمانی که یک مشتری برای خرید به سایت شما مراجعه می کند، می تواند معرف خود را معرفی کرده و از تخفیف محصول بهره مند شود.
همچنین می تواند با معرفی خود یک کد به عنوان معرف دریافت کند تا کسانی که ایشان محصولات را به آنها معرفی می کند نیز از تخفیف محصولات بهره مند شوند.
با استفاده از این روش هم شما مشتریان بسیاری جذب خواهید کرد و هم مشتریانتان به نحوی پاداش کار خود را دریافت می کنند.
ترغیب مشتریان به اشتراک گذاری محصولات
راهکارهای زیادی وجود دارد تا شما مشتریان خود را ترغیب کنید تا محصولات و خدماتتان را به اشتراک بگذارند و به نحوی برای آنها شرایط بازاریابی ارجاعی را ایجاد کنید.
مثلاً می توانید برای آن دسته از کسانی که از شما خرید می کنند یک هدیه نیز با سفارششان ارسال کنید. شاید مشتریان با دیدن هدیه آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
قطعاً دیدن هدیه سایر افراد را نیز به خرید ترغیب می کند.
تشویق مشتریان به ارائه نظر درباره محصولات
شاید خیلی وقت ها برایتان پیش آمده باشد که هنگامی که قصد خرید یک محصول را دارید، ابتدا نظرات و پیشنهادات کاربران را درباره آن محصول بررسی می کنید. نقاط قوت و ضعف محصولات را شناسایی و سپس اقدام به خرید می کنید.
بنابراین تا جایی که امکان دارد سعی کنید تا مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را درباره محصولات منتشر کنند.
این روش هم نوعی از بازاریابی ارجاعی یا دهان به دهان محسوب می شود.
در واقع بازاریابی ارجاعی یک روش تأثیرگذار و بسیار ساده است که می تواند به شما در رونق کسب و کارتان کمک کند.