به روز رسانی: 08 آبان 1399 ساعت 12:14:20
تاریخ ثبت: 20 مهر 1399 ساعت 10:28:18
بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing، که به عنوان تبلیغات پیامکی نیز شناخته می شود، روشی است که به وسیله آن مشاغل و سازمان ها از طریق پیام های متنی کاملاً هدفمند و مبتنی بر مجوز، کالاهای ویژه، قبض، تبلیغات، هشدارها و موارد دیگر را ارسال می کنند. این پیامک ها حداکثر 160 حرف دارند.
چرا از بازاریابی پیامکی استفاده کنیم؟
- دامنه جهانی
- سطح بالایی از تعامل
- فرصت های متعدد برای استفاده
- متناسب با تجارت در هر اندازه
- تماس فوری با کاربران
- بدون بازگشت
- در ترکیب با کانال های دیگر بهترین عملکرد را دارد
- مهارت خاصی را لازم ندارد
مزایای بازاریابی پیامکی
- بر اساس مجوز است. باید در نظر بگیرید که شما فقط می توانید برای مشتریانی که ارتباط خود را انتخاب کرده اند، پیام کوتاه را ارسال کنید. این لیست های بازاریابی شما را بسیار متمرکز می کند، زیرا شامل مشتریانی است که معمولاً به طور منظم قصد دارند از تجارت شما حمایت کنند.
- این یک ابزار ارتباط جمعی است. تقریباً همه صاحب تلفن همراه هستند. به احتمال زیاد همه این تلفن ها می توانند پیام متنی دریافت کنند. بازاریابی پیامکی به شما این امکان را مید هد که با کلیک یک دکمه با مشترکین خود ارتباط برقرار کنید.
- فوری است، پیامک ها در عرض چند ثانیه ارسال و دریافت می شوند.
- قابل پیگیری است. در بعضی از برنامه های ارسال پیامک های تبلیغاتی این امکان را به شما می دهند تا به راحتی متوجه بشوید که کدام پیام ها/تبلیغات کار نتبجه بخش هستند و کدام یک از آن ها نتیجه بخش نیستند. این به شما کمک می کند تا به طور مداوم تبلیغات متنی و پیام های بازاریابی خود را نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی بهبود دهید و پیشرفت کنید.
به طور کلی
مزایای مختلفی در بازاریابی پیامکی وجود دارد و براساس زمینه کاری شما و نحوه استفاده از آن متفاوت است. در اینجا برخی از رایج ترین تجارب صاحبان مشاغل و بازاریانی که از پیام کوتاه استفاده می کنند از لحاظ تبلیغاتی آورده شده است.
- توجه ها را به سمت تجارت خود افزایش دهید.
- فروش و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.
- ضمن ایجاد مشتریان جدید، به مشتریان وفادار خود امتیاز دهید.
- ارتباط شخصی قوی تر و نزدیک تری با مشتریان خود برقرار کنید.
- فوراً با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
- مشتریان می توانند به راحتی تبلیغات متنی ارزشمند را به دوستان و خانواده خود ارسال کنند.
- مشتری در جریان کسب و کار شما قرار می گیرد.
- مشتری به دلیل عدم دسترسی به محصولات جدید احساس فراموش شدن نخواهد کرد.
آمار بازاریابی پیامکی
اکنون که پیش زمینه ای درباره چرایی
قدرتمند بودن بازاریابی پیامکی داریم، نگاهی می اندازیم به تعدادی از مهم ترین آمار پیام های متنی
- 95% پیام های متنی در پنج دقیقه اول خوانده می شوند.
- 70% از آمریکایی ها دوست دارند پیشنهادهای مشاغل موردعلاقه شان به تلفن های همراه شان ارسال شود.
- یک آمریکایی به طور متوسط روزانه 150 بار به تلفن همراه خود نگاه می کند.
- 22% پیام های متنی قابل قبول بین دوستان و خانواده به اشتراک گذاشته می شوند.
- نرخ بازخرید برای قبض موبایل به طور متوسط 20% است.
- 75% از مردم دوست دارند که کدهای تخفیف تبلیغاتی از طریق پیام کوتاه برای آن ها ارسال شود.
- کدهای تخفیفی که به تلفن همراه شخص ارسال می شوند 10بار بیش تر از ایمیل و مجلات دیده می شوند.
هزینه بازاریابی پیامکی چقدر است؟
قیمت گذاری بازاریابی پیامکی در بین ارائه دهندگان پیام کوتاه متفاوت است. سه عامل در قیمت پیامک تأثیرگذار است:
- محل: بسته به کشوری که به آن پیامک ارسال می کنید، قیمت ها متفاوت است.
- کانال هزینه بستگی به ارسال پیامک به کشور بومی یا خارجی دارد. به همین ترتیب کانال های ملی یا بین المللی نامیده می شوند.
- نام فرستنده: قوانین برخی کشورها نیاز به ثبت نام فرستنده دارد. نام فرستنده ثبت نشده فقط 11 نماد را مجاز می داند.
چه کسانی از بازاریابی پیامکی استفاده می کنند؟
مشاغل و سازمان ها در بسیاری از صنایع مختلف از پیام کوتاه برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا کارمندان خود استفاده می کنند. اگر در صنعتی مشغول به کار هستید که مشتریان ثابتی دارد یا سازمانی است که باید مرتباً و با یادآوری به تعداد زیادی از مردم درباره برنامههای آتی خود اطلاع بدهد، پیام کوتاه متنی ابزاری قدرتمند برای شما خواهد بود. برای ارائه ایده، در اینجا نمونه هایی از صنایع مختلف که به طور فعال از خدمات پیامکی استفاده می کنند، آورده شده است.
- رستوران ها از بازاریابی پیامکی برای ارسال قبض موبایل، نکات تغذیه سالم، یادآوری رزرو و حتی هشدارهای ارتباطی کارکنان استفاده می کنند.
- فروشگاه های موادغذایی، پوشاک، لوازم الکترونیکی و دیگر مشاغل برای پیشنهاد تخفیف ها و محصولات جدید خود از پیامک های تبلیغاتی استفاده می کنند که برای کسب و کار آن ها بسیار مؤثر است.
- کتابخانه ها و مراکز فرهنگی و هنری از پیامک برای ارسال یادآوری برنامه ها، پیشنهادات ویژه، نشست های مختلف استفاده می کنند.
- مدارس و دانشگاه ها از پیام کوتاه متنی برای ارسال خبر برنامه های ویژه، یادآوری رویدادها، اخبار لغو برخی فعالیت ها و موارد دیگر برای والدین، دانش آموزان و دانشجویان استفاده می کنند.
این ها فقط چند نمونه از موارد استفاده از بازاریابی پیامکی هستند که امروزه موارد استفاده از آن بسیار گسترده تر شده است. تا به اینجا،
معرفی،
مزایا و انواع تبلیغات پیامکی را بررسی کردیم اما این سرویس مانند سرویس های دیگر از معایبی هم برخوردار است که تعدادی از آن ها را عبارت اند از:
- برای یک پیام کوتاه، فقط 160 حرف دارید، از آنها عاقلانه استفاده کنید
- زمان بندی ارسال پیام و فرکانس ضعیف است
- عدم شخصی سازی پیام ها
- ارسال پیام های کسل کننده و در بعضی از موارد عدم توجه به تبلیغات خلاقانه
- در برخی موارد عدم دریافت مجوز توسط ارسال کننده
- عدم ارائه گزینه انصراف
- ارسال پیام های طولانی مدت که ممکن است شخص گیرنده را آزرده خاطر کند.
در این مقاله سعی داشتیم
تعریف،
اصول،
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را همراه هم بررسی کنیم تا با یکی از چندین روش تبلیغات عصر امروز آشنا شویم.