بسیاری از افرادی که اقدام به راهاندازی یک کسبوکار نسبتاً کوچک میکند مطمئناً با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد که اگر نتوانند به درستی آنها را مدیریت کنند به اهداف مورد نظر خود نخواهند رسید به عبارتی کسبوکار آنها شکست خواهد خورد. یکی از مهمترین اصول هدایت یک کسبوکار به سمت اهداف مشخص شده، تبلیغ آن کسبوکار است.
صرف نظر از این که شما کسبوکار خود را تازه راه انداخته یا مدت زمان زیادی از راهاندازی آن میگذرد یا این که کسبوکار شما کوچک است یا بزرگ مطمئناً یکی از نیازهای عمده شما اطلاع رسانی کسبوکار خود به دیگران یا در واقع همان تبلیغ است.
تبلیغ کسبوکار روشهای بسیار مختلفی دارد. بسیاری از کسبوکارها هزینههای بسیار زیادی را صرف تبلیغ میکنند. در حالی که بسیاری از کسبوکارها کوچک یا نسبتاً کوچک هستند و از منابع مالی مناسبی برخوردار نیستند که بتوانند زیر بار هزینههای سرسامآور مربوط به تبلیغ دوام بیاورند. بسیاری از افراد در مواجه شدن با هزینههای بسیار زیاد مربوط به تبلیغات کسبوکارها به راحتی سست و ناامید میشوند.
اما روشهای نیز وجود دارد که تا حد زیادی رایگان هستند و فرد با استفاده از آنها میتواند کسبوکار خود را به دیگران معرفی کند. افراد با استفاده از تبلیغات رایگان کسبوکار در استراتژی خود میتوانند بسیاری از هزینههای غیر ضروری را حذف کنند و بودجه خود را با دقت بیشتری به کسبوکار خود اختصاص دهند.
ما در این مقاله سعی داریم که در این مقاله برخی از راهکارهای تبلیغات رایگان کسبوکار را بدون در نظر گرفتن بودجهای که در اختیار دارید به شما معرفی کنیم. در این مقاله ۱۰ روش را به منظور تبلیغ رایگان ارائه میدهیم که به شما کمک میکنند با کمترین هزینه ممکن بتوانید کسبوکار خود را به دیگران معرفی کنید.
مهمترین روشهای تبلیغات رایگان کسبوکار در اینترنت
۱ استفاده از Google My Business
یکی از اصولیترین و کاربردیترین روشهای تبلیغات رایگان کسبوکار استفاده از یکی از ابزارهای گوگل تحت عنوان Google My Business است. این ابزار این به شما کمک میکند تا بتوانید که کسبوکار خود را در سرویس جستجوی گوگل و همچنین ابزار Google Maps مدیریت کنید. البته طبق معمول سایر ابزارهای گوگل این امکان نیز در داخل ایران به دلیل تحریمها به راحتی قابل دسترسی نیست. با استفاده از ابزار Google Maps خواهید توانست که به راحتی مکان و موقعیت کسبوکار خود را ثابت کنید.
این موضوع میتواند رتبه سایت شما در نتایج نشان داده شده توسط گوگل را نیز تقویت کند. در واقع قرار داشتن در رتبههای بالاتر نتایج گوگل نشان از قابل اطمینان بودن کسبوکار شما دارد که برای شما یک تبلیغات رایگان بسیار کاربردی و مهم است. زیرا که اگر در نتایج گوگل رتبههای بالاتری قرار داشته باشید، کاربران مسلماً کسبوکار شما را بیشتر از دیگر رقبا انتخاب میکنند.
2 قرار دادن پست در دیگر وبلاگها
پست گذاشتن در دیگر به وبلاگ یا به خصوص وبلاگهای شناخته شده مزیتهای مختلف و متنوعی برای کسبوکار شما در پی خواهد داشت. به عنوان مثال با گذاشتن یک پست در یک وبلاگ میتوانید که با مخاطبان و کاربران خاص آن وبلاگ ارتباط برقرار کنید با بحث و گفتگو با آنها بتوانید اطلاعات بیشتری در خصوص خط فکری کاربران به دست بیاورید. در واقع با تبلیغات رایگان یا همان گذاشتن پست در دیگر وبلاگها میتوانید که مخاطبان و کاربران مد نظر خود را افزایش دهید. به طوری که وقتی که شما به عنوان دارنده یک کسبوکار اقدام به گذاشتن یک پست خاص در یک وبلاگ خاص میکنید مسلماً ارتباطی که کاربران با شما برقرار میکنند یک ارتباط هدفمند است که در بیشتر مواقع به معرفی کسبوکار شما به فرد مقابل میانجامد.
در همین خصوص میتوانید در همان توسط یک لینک از سایت خود را قرار دهید. این لینک هم نقش مهمی را در بالا بردن اعتبار سایت شما ایفا میکند و علاوه بر این در جستجوی گوگل خواهید توانست که رتبه بالاتری را به خود اختصاص دهید.
3 مشارکت در سایتهای پرسش و پاسخ
سایتهای پرسش و پاسخ مختلفی در ایران در دسترس هستند که روزانه افراد بسیار زیادی در آنها مشارکت میکنند. شیوه کار این سایتها به این گونه است که در ابتدا کاربر اقدام به مطرح کردن یک پرسش در هر زمینهای که باشد میکند. این پرسش در دسترس تمامی کاربران این سایت قرار میگیرد. بسیاری نسبت به پاسخ دادن به این پرسش اقدام میکنند. بسیاری نیز برای راهنمایی بیشتر کاربری که پرسش را مطرح کرده است را به سایت خود هدایت میکنند. در واقع این سایتها بستری را فراهم کردهاند که کسبوکارهای کوچک میتوانند در آن خود را به دیگران معرفی کنند. شما نیز با توجه به تخصص خود میتوانید نسبت به پاسخ دادن به پرسشهایی که در آنها تخصص دارید اقدام کنید و مطمئن باشید که در دراز مدت تأثیر بسزایی بر اعتبار کس و کار شما خواهد گذاشت.
4 انتشار مطالب در شبکههای اجتماعی علمی مانند لینکدین
لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با حرفه ایها است. بر همین اساس میتواند بستر بسیار مناسبی برای انتشار مطالب مربوط به کسبوکار شما باشد. شما با انتشار مطلب و یا پست در شبکههای اجتماعی مانند لینکدین میتوانید که تخصص و توانایی خود را در کسبوکار مربوطه به رخ بکشید و بدین ترتیب اعتبار کسبوکار خود را به طور فزایندهای افزایش دهید. در لینکدین مانند هر شبکه اجتماعی دیگری شما با دیگر افراد ارتباط یا به عبارتی کانکشن برقرار خواهید کرد. این کانکشنها به پستهای شما دسترسی خواهند داشت و در بسیاری از موارد نسبت به اشتراک گذاشتن مطالب شما اقدام خواهند کرد.
5 معرفی و تبلیغ وبسایت یا کسبوکار خود در انتهای ایمیلهای شخصی یا تجاری
شما باید از هر فرصت ممکن برای معرفی و تبلیغ کسبوکار خود استفاده کنید. قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. تبلیغ در بسترهای کوچک شاید که به تنهایی کم اهمیت به نظر برسد و تأثیر جزئی داشته باشد اما توجه داشته باشید که همین بسترهای کوچک که هر کدام جامعهای خاص را هدف قرار میدهند در دراز مدت میتوانند تأثیر بسزایی بر کسبوکار شما بگذارند. شما نیز به مانند هر کسبوکار دیگری مطمئناً با ابزارهای ارسال ایمیل سر و کار خواهید داشت و روزانه ایمیلهای شخصی و تجاری زیادی را ارسال خواهید کرد. سعی کنید که در تمام ایمیلهایی که ارسال میکنید کسبوکار خود را به صورت مختصر معرفی کنید و یک لینک از سایت خود را نیز در ایمیل حتماً قرار بدهید.
6 ارسال خبرنامه برای اعضا
سایت شما ممکن است که دارای تعداد اعضای مختلفی باشد. به هر حال ارسال خبرنامه از طریق ایمیل برای اعضای سایت شما میتواند شیوه بسیار راحت و کاربردی برای تبلیغ محتوای شما باشد. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که به شما در تهیه این خبرنامههای الکترونیکی کمک میکنند. خبرنامه الکترونیکی با صرفهجویی مناسب در زمان فرصت قابل توجهی را برای به اشتراکگذاری مطالب مفید با جامعه هدف و مشتریان احتمالی و بالقوه به دست میدهد. یکی از مزیتهای ارسال خبرنامه در واقع این است که شما با این کار یک جامعه هدف را مد نظر قرار میدهید و متعاقباً بازدهی بالایی خواهد داشت و از همین رو میتواند یک روش تبلیغ رایگان برای کسبوکار شما به شمار آید.
7 انتشارات فیلم در سرویسهای ویدئویی مانند آپارات و یوتیوب
مهمترین فاکتور این سرویسهای ویدیویی در واقع بازدیدهای بسیار بالایی از که دارند. توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران این سایت ابتدا به فیلم یا ویدیوی مربوطه نگاه میکنند در صورت جذاب بودن به توضیحات زیر ویدیوی مربوطه مراجعه خواهند کرد. بنابراین سعی کنید که فیلمهای جذاب و آموزنده را در این شبکهها قرار دهید که یکی از مؤثرترین و بهترین روش تبلیغ رایگان کسبوکار است. اگر این کار را به شیوه اصولی و درست به پیش ببرید مطمئن باشید که در مدت کوتاهی بازدیدکنندگان زیادی را جذب خواهیم کرد که میتواند جامعه هدف بزرگی را به سمت سایت شما هدایت کند.
8 وبلاگ مختص کسبوکار خود را راهاندازی کنید
اگر هم اکنون برای کسبوکار خودتان یک وبلاگ در نظر گرفتهاید و مقالاتی را نیز در خصوص کسبوکار خود در آن انتشار دادهاید، بدانید که گام درستی را برداشتهاید. به اشتراکگذاری محتوای مربوط و مناسب به طور پیوسته تأثیر بسزایی بر رتبه و اعتبار کسبوکار و متعاقباً سایت شما خواهد گذاشت. هرچقدر که رتبه سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل بالاتر باشد کاربران و مصرفکنندگان تمایل بیشتری برای ورود به سایت شما خواهند داشت.
سخن آخر
همه ما میدانیم که اختصاص بودجه برای تبلیغات یا همان استفاده از تبلیغات پول بسیار خوب است و مزیتهای زیادی دارد اما در کنار همه این مزیتها یک نقطهضعف بسیار مهم دارد که آن هم هزینههای زیاد آن به خصوص در کشور ما ایران است. هزینههایی که بسیاری از کسبوکارهای کوچک از پس آن بر نخواهند آمد.
با این حال در دنیای اینترنت بسترهای بسیار متنوعی وجود دارد که هر کدام از آنها فرصتهای بسیار خوبی را تبلیغ کاملاً رایگان در اختیار ما قرار میدهند. مهمترین نکته در استفاده از تبلیغات رایگان در واقع پیوسته بودن آن است. سعی کنید از تمامی فرصتهای موجود از شبکههای اجتماعی گرفته تا سایتهای ثبت آگهی رایگان مانند دیوار و شیپور استفاده کنید. یادتان نرود که صبور باشید.
https://biteable.com/blog/tips/free-advertising-ideas
https://blog.hubspot.com/marketing/free-advertising