به روز رسانی: 18 تیر 1398 ساعت 21:16:02
تاریخ ثبت: 18 تیر 1398 ساعت 21:14:32
همه چیز ازیک تجربه ناخوشایند برای برادران محمدی در سال 84 آغازشد. سعید و حمید محمدی که در آن زمان حرفه عکاسی دیجیتال را دنبال می کردند، با جستجو در اینترنت برای خرید دوربین عکاسی به نتیجه ای نرسیدند و دوربین خود را از مغازه ای در خیابان جمهوری تهران خریداری کردند که گویا لنز دوربین توسط صاحب مغازه تعویض شده بود و لنز غیراصلی قرار داده شده بود.
این باعث شد برادران به فکر بیفتند و با استفاده از نبود رقیبی جدی با سرمایه 20 میلیون تومانی که از پس انداز شخصیشان هزینه می کردند دیجی کالا را با 5 پرسنل در سال 85 راه بیندازند.
در این عکس طارحی اولیه دیجی کالا را در سال 2007 می بینید.
رشد بی نظیر این استارتاپ بومی با تحریم ها چند برابر شد و در سال 91 شرکت خصوصی ایرانی سرآوا پارس 35% سهام این شرکت را خریداری کرد و با سرمایه گذاری بزرگ خود باعث سرعت بخشیدن به رشد این استارتاپ شد.
اشتغال زایی مستقیم این شرکت مورد توجه رسانه های داخلی ،خارجی و دولت ایران قرار گرفت به طوریکه در سال 92 دیجی کالا 200 نیروی مستقیم در استخدام خود داشت که در سال جاری به 700 نیرو رسید. رکورد استخدام مستقیم این شرکت 2700 نیرو در سال 96 است که در سالهای بعد به علت تعدیل های دسته جمعی کاهش قابل توجهی داشت.
این شرکت در ابتدا تنها لوازم الکترونیکی و دیجیتالی را به فروش میرساند که در سال 93 با تغییر استراتژی شرکت، روی به فروش تمامی کالا ها در دسته بندی های متنوع پرداخت.
دیجی کالا از اواخر سال 94 و اوایل 95 با سرمایه گذاری قابل توجه شرکت خارجی اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوآپرتیو تصمیم به گسترش فعالیت های خود داد و تا سال 96 مالک اصلی پلتفرم خرید کتاب الکترونیک فارسی "فیدیبو" شد.
در راستای گسترش توانایی های مجموعه، دیجی کالا بخش پوشاک خود را با نام
دیجی استایل افتتاح نمود که شامل انواع برند های داخلی و خارجی و در تمام زمینه های پوشاک فعال است.
از دیگر بخش های جدید دیجی کالا می توان به بخش های زیر اشاره نمود :
دیجی پی: استارت آپی در حوزه فناوری مالی و صنعت پرداخت است که سابقا با نام هماپی فعالیت می کرد و از سال 96 به دیجی کالا پیوست.
سوپرنوا: این پلتفرم زیرساختی برای میزبانی از صد ها هزار کسب و کار ایرانی و میلیون ها کاربر اینترنت ایران است که دیجی کالا را به عنوان یک مارکت پلیس برای هر کالایی که مورد نیازتان باشد تبدیل می کند که از شرکت آمازون الهام گرفته شده است.
بخش سوپر مارکت: بخش سوپرمارکت دیجی کالا با الهام از والمارت و اینستاکارت و با رقابت شدید با اسنپ مارکت سعی در ورود به بازار فروش و توزیع کالا های تند مصرف دارد که با پیوستن استارتاپ روکولند به این مجموعه تشکیل شده است. مهم ترین تفاوت این بخش با بخش های دیگر دیجی کالا این است که این سرویس فقط در شهر تهران موجود است و محصولات آن با نشان تازه در سایت نشان داده میشوند که این محصولات در شهر تهران به صورت 3 ساعته دلیوری می شوند.
هم اکنون دیجی کالا بزرگترین استارتاپ ای کامرس ایران است و 85% ای کامرس ایران در سایت دیجی کالا اتفاق میفتد، این سایت بعد از سایت های گوگل و آپارات سایت سوم از نظر بازدید در ایران است و با حدود سه میلیون بازدید در روز از مهم ترین استارتاپ های ایران می باشد که مورد توجه نشریه ها و رسانه های خارجی مانند گاردین، بی بی سی، واشنگتن پست و دیگر مشریه های مطرح بوده است.