سئو یا بهینه سازی موتور جستجو بنیادی ترین بخش از یک کسب و کار مدرن است. اگر شما مشغول کسب درآمد از یک فروشگاه اینترنتی بوده ولی اهمیت چندانی به بهینه سازی سئوی وب سایتتان نداده باشید، با در اختیار داشتن جایگاهی که مثلا در صفحه 6 گوگل به شما اختصاص داده شده، نمی توانید انتظار سیل خریداران آن هم از نوع وفادارش را داشته باشید. تا به امروز مطالعات بسیاری بیانگر این واقعیت بوده که بهینه سازی سئو چه میزان مهم و ضروری است. هنوز باور ندارید، بد نیست نگاهی به چند نمونه آماری زیر بیندازید:
اگر تا به حال در این مسیر قدم نگذاشته و یا سرمایه گذاری نکرده اید، باید بدانید که یک موقعیت بزرگ در بازار را از دست داده اید. این موقعیت شانس شما برای تبدیل شدن بازدید کنندگان به خریدارهای بالقوه را رقم می زند.
کاربرها بعد از باز کردن صفحه گوگل، کلماتی را جستجو می کنند که مرتبط با نیازهای آنها است. شما در عین حال که خدمات خود را به درستی در وب سایتتان تعریف کرده اید، می بایست زمان و هزینه قابل توجهی را صرف پیدا کردن این کلمات کلیدی کوتاه و بلند کنید و سپس، آنها را به درستی در قسمت های مختلف وب سایت یا فروشگاه آنلاین مورد نظر جایگذاری نمایید. در پایین این دو مورد را شرح می دهیم.
جستجوی کلمات کلیدی و در مرحله بعد یکپارچه سازی آنها دو بخش کاملا مجزا از یکدیگر هستند. کلمات کلیدی خود را می توانید از طریق وب سایت های مختلفی مثل AdWords ، Google Trends ، Moz Keyword Explorer و یا SEMrush جستجو و پیدا کنید. همچنین هر کدام از کمپین های شما ممکن است کلمات کلیدی مخصوص به خودشان را داشته باشد.
یک ترفند خوب این است که برای شروع بهتر است که به سراغ پیدا کردن کلمات کلیدی بلند (long-tail keyword) بروید. کلمات کلیدی بلند شامل کلید واژه های می شوند که حداقل سه قسمتی یا بیشتر باشند. به عنوان مثال می توان بر روی " خدمات لوله کشی در شهر تهران " یا " استخدام مترجم در کرج " تمرکز داشت.
این دسته از کلمات کلیدی در مقایسه با کلید واژه های کوتاه که فقط یک یا نهایتا دو کلمه ای هستند، برای وب سایت شما به شکل قابل توجهی اثر بخشی بهتری دارند. اما اگر کاربری به دنبال کلمه لوله کش یا مترجم بگردد، برای موتور جستجویی مثل گوگل، فهمیدن اینکه وی دقیقا چه قصدی دارد کمی مشکل می شود. اصلا گوگل ممکن است فکر کند که کاربر به دنبال معنای این دو کلمه می گردد، یا اینکه حتی می خواهد این دو تخصص را بیاموزد. احتمالا گوگل در سناریوی احتمالی آخر، احتمال می دهد که کاربر به دنبال افرادی که این تخصص ها را دارند می رود و نتایج مرتبط را به او نشان خواهد داد.
وقتی که کلمات کلیدی مورد نظر شما پیدا شد، نوبت به گنجاندن و ادغام آنها در وب سایتتان می رسد. ادغام سازی درست کلمات کلیدی یکی از نکات ضروری در اصول سئو می باشد. اگر می خواهید در جستجوهای مرتبط با کسب و کار شما، رتبه بهتری پیدا کنید، می بایست روش درست ادغام کردن را بیاموزید.
اگر می خواهید بفهمید که چطور می توان سئو را بهبود داد، بهتر است کار را از تحلیل تجربه کاربری آغاز کنید. تجربه کاربری نقشی اساسی در سئو ایفا می کند. هر زمان که شخصی از سایتتان بازدید می کند، شما قطعا دوست دارید که این تجربه برای او مثبت بوده باشد و محتواهایی که به چشمش می خورد را بپسندد.
گوگل هم تجربه کاربری را به عنوان معیاری برای رتبه بندی وب سایت ها مد نظر گرفته است. اگر مردم از وب سایت شما لذت ببرند، ترجیح می دهند که زمان بیشتری را در آن سپری کنند. به این مدت زمان اصطلاحا Dwell Time یا زمان ماندگاری کاربر در صفحه ای مشخص گفته می شود. زمان ماندگاری از طریق محاسبه فاصله زمانی مابین لحظه ای که کاربر وارد سایت مورد نظر شده و سپس به گوگل بازگشته و به دنبال نتیجه دیگری می گردد محاسبه می شود. هنگامی که زمان ماندگاری شما بالا باشد، گوگل این عدد زمانی را به عنوان یک امتیاز مثبت حساب می کند و شانس نمایش داده شدن وب سایت شما به کاربرانی که کلمات مشابهی را جستجو می کنند بالا می برد.</P
در اینجا با چند روش برای بهبود تجربه کاربری روی وب سایت ها آشنا می شوید:
سرعت لود شدن صفحات، موضوعی ضروری برای هر چه بهتر بودن تجربه کاربر در بازدید از وب سایت ها به شمار می رود. مخاطبان شما اصلا دوست ندارند که زمان زیادی را برای باز شدن صفحه ای که می خواهند خیلی سریع نمایش داده شود صرف کنند. اگر این طور نباشد، نیامده راهشان را به طرف دیگر رقیبانتان کج می کنند. 83 درصد از مردم انتظار دارند که وب سایت ها نهایتان ظرف مدت 3 ثانیه بازد شوند. اگر فکر می کنید که سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما به اندازه کافی بالا نیست، بدانید که مشتریان با ارزشی را در اثر همین ضعف از دست خواهید داد.
برای شروع می توانید از ابزار گوگل به نام PageSpeed Insights که کمک می کند سرعت باز شدن وب سایت را به دست آورید استفاده کنید. این ابزار مفید معیارهایی را ارائه می کند که زمان لود شدن سایت در وضعیت دسکتاپ و موبایل جزو آنهاست. Google PageSpeed Insights علاوه بر نمایش نتایج مربوط به سرعت لود شدن، مشکلاتی که باعث شده سرعت وب سایت شما پایین باشد را هم مطرح کرده تا بتوانید خودتان را سریع تر به رکورد زیر 3 ثانیه برسانید.
اگر فکر می کنید تجربه کافی برای بهبود سرعت وب سایت ندارید بهتر است از متخصصان دیجیتال مارکتینگ در این زمینه کمک بگیرید.
جهت یاب یا نویگیشن ها از عناصر ضروری ظاهر وب سایت هستند. هنگامی که کاربر وارد سایتی می شود، به دنبال راهی برای هر چه سریع تر یافتن مطلب یا محصول مورد نظر می گردد، اگر نویگیشن های شما بی نظم باشد، تجربه کاربری وی را دچار مشکل خواهد کرد.
این مسیر سر راست و آسان باعث می شود تا مخاطب راه درست برای گرفتن خدمات تعمیرات مورد نظر را در یک چشم به هم زدن پیدا کند.
تصاویر هم بخش مهمی از وب سایت را تشکیل می دهند. اگر بازدید کننده با دیواری از نوشته مواجه شود، انگیزه اش برای پیشروی را از دست می دهد. خیره شدن به صفحاتی که تصاویر گرافیکی طراحی شده و کلی عکس را شامل می شوند جذابیت بیشتری داشته و انگیزه کاربر را هم بیشتر می کند.
از به کار بردن تصاویر بیشتر در وب سایت خود هراس نداشته باشید. این تصاویر می تواند شامل انواع عکس و وکتورها، ویدیوها و همینطور اینفوگرافی ها باشند.
Title tags یا تیتر صفحات، دیگر قاعده مهم در اصول سئو می باشد. هنگامی که کاربر مشغول جستجو در گوگل است، اولین چیزی که می بیند عنوانی است که در بالای آدرس وب سایت شما نوشته شده است. این اصل مهم از شما می خواهد که عناوین خود را بهبود ببخشید. از آنجایی که خط اول آنچه به چشم کاربر می خورد (آن هم با رنگ و فونت درشت نمایش داده می شود) اهمیت بالایی دارد، سعی کنید که نشان دهید همان چیزی که دنبال کرده را به وی خواهید داد.
جهت بهبود تیتر و عناوین صفحات بهتر است که از کلمات کلیدی ادغام شده که قبلا یافته اید استفاده کنید. به این صورت مطمئن می شوید که کاربر دقیقا صفحه ای را پیدا می کند که دنبال می کرده است. مثلا کاربری به دنبال مغازه گل فروشی می گردد، شما هم قصد دارید تا صفحه ای را کار کنید که کلید واژه اصلی آن " بهترین گل فروشی برای مراسم ها " است. در اینجا سه مثال می زنیم که می تواند بهترین تیتر برای صفحه پر بازدید شما باشد:
در کنار بهینه سازی عناوین، ارتقا وضعیت توضیحات متا (meta description) به همان اندازه ضروری و اثرگذار است. توضیحات متا همان سه الی چهار خط نوشته ای است که درست در زیر تیتر اصلی در جستجوهای گوگل به معرض نمایش گذاشته می شود. در حقیقت کاربر با خواندن قسمتی از این توضیح مختصر، متوجه می شود که با کلیک کردن بر روی آن با چه محتواهایی رو به رو خواهد شد.
شما برای توضیحات متا حداکثر 150 الی 160 کاراکتر فضا در اختیار دارید و بعد از آن، نوشته شما خلاصه شده و نمایش داده نمی شود. بهتر است به شکلی هوشمندانه از کلمات و جملاتتان برای پر کردن این چند سطر استفاده کنید. توضیح متا را نه با بخشی از نوشته موجود در آن صفحه، بلکه با خلاصه ای از آنچه کاربر با کلیک کردن روی لینک سایت شما رو به رو می شود پر کنید.
اگر می خواهید که سئوی بهتری داشته باشید، همین حالا به سراغ برنامه ریزی برای کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی بر اساس محتوا بروید.
کانتنت مارکتینگ به عنوان یکی از اصول مهم سئو می تواند حجم عظیمی از ترافیک و کاربر را به سمت شما هدایت کند. پی ریزی استراتژی درست محتوایی در کنار کشاندن کاربرهای بیشتر، زمان ماندگاری آنها کنار شما را بیشتر کرده و گوگل را از با ارزش بودن محتواهایتان مطلع می کند.</P
برای شروع برنامه ریزی برای بازاریابی محتوایی ابتدا با انواع محتواهای موجود در این فضا آشنا شوید:</P
با بهره گیری از قالب های محتوایی بالا می توانید انگیزه بیشتری در مخاطب خود ایجاد کنید.
هنگامی عکس های و تصاویر گرافیکی را آماده بار گزاری و قرار دادن در صفحات مربوطه می کنید، باید از خوانا بودن عکس ها در هر شرایط نیز مطمئن شوید. Alternate Text یا Alt Text نوشته های جایگزینی هستند که می توانید بر روی عکس ها بگذارید. از آنجا که گوگل از خواندن تصاویر و عکس ها چیزی متوجه نمی شود، این Alternate Text است که عکس ها را به کلمات جستجو شده کاربران ربط می دهد.
علاوه بر آن زمان هایی وجود دارد که تصاویر شما به هر دلیلی در مرورگر کاربر بارگذاری یا اصطلاحا لود نمی شود، اینجا کاربرد دیگر نوشته های جایگزین نمایان می شود و به جای عکس، نوشته ای که برای آن قرار داده اید به او نمایش داده می شود. تگ گذاری عکس ها یکی از اصول جدا نشدنی سئو هستند و به بهتر ایندکس شدن وب سایت ها در گوگل کمک رسانی می کند.
لینک دهی داخلی (Internal linking) اصل شماره هفت در اصول سئو بوده و تاثیری مستقیم بر روی افزایش زمان ماندگاری (dwell time) کاربر بر روی وب سایت شما دارد. هنگامی که در مطلبی که کاربر مشغول خواندن آن است، لینک مطلب دیگری که با آن مرتبط است را قرار می دهید، شانس خود برای حفظ طولانی تر وی و مطالعه نوشته های بیشتر را بیشتر خواهید کرد.
لینک های داخلی انگیزه کاربر را بیشتر می کند و او را تشنه یافتن دانش بیشتر و کسب اطلاعات با ارزش تری در مورد کسب و کار شما می کند. لینک داخلی یعنی تشویق کاربر به یادگیری مطالب جدید. آنها می توانند با مطالعه مقاله های بیشتر، ضمن افزایش دانش خود، ناخواسته با برند شما هم بیشتر آشنا شوند.
هنگامی که لینک سازی داخلی را انجام می دهید، سعی کنید که انکر تکست (Anchor Text) های مرتبطی را برای لینک ها انتخاب کنید. انکر تکست نوشته ای است که در ادامه لینک شما دیده می شود و در حقیقت جزیی از لینک است. انکر تکست به کاربر و موتور جستجو کمک می کند تا درک بیشتری از محتوای لینک داشته باشد.
وقتی می شنویم که بیش از 89 درصد از بازاریاب ها به دنبال سئوی موفق هستند، نمی توانیم بی کار بنشینیم و از این موقعیت ایده آل برای رشد کسب و کارمان استفاده نکنیم. با رعایت اصول سئو نه تنها برنامه ریزی شما سر و سامان می گیرد، بلکه کاری می کند که ترافیک بیشتر و در نتیجه کانورژن یا همان مشتری های بیشتری را در کنارتان حس خواهید کنید.