اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و خلاقانه در بازاریابی مدرن است. احتمالا کلمه اینفلوئنسر برای شما ناآشانا باشد یا به کلی درباره این روش چیزی ندانید. خوب این مقاله برای کمک به شما نوشته شده است.
ابتدا بیایید بدانیم که اصلا اینفلوئنسر چه کسی است. اینفلوئنسر کیست؟ معنی این کلمه فرد تاثیرگذار است؛ اما مشکل اصلی این است که نمی دانیم چه کسی اینفلوئنسر است؟ چگونه این افراد را شناسایی کنیم؟ با یک مثال جواب را به شما می گوییم.
همه ما در مدرسه یا دانشگاه یک استاد یا معلم داشتیم که بیشتر از همه او را دوست داشتیم و هر موقع که سر کلاس هایش بودیم، زمان مثل برق و باد می گذشت. این فرد، برای ما یک اینفلوئنسر یا فرد تاثیرگذار است. برای مثالی دیگر خواننده ای را در نظر بگیرید که همین که آهنگ جدید او در دسترس قرار گرفت، شما سریعا آن را دانلود می کنید و با آهنگ های آن شخص، حس خیلی خوبی دارید. این شخص برای شما یک اینفلوئنسر است. او قادر است بر روی شما به طور ناخودآگاه تاثیراتی بگذارد.
اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بازاریابی مبتنی بر افراد تاثیرگذار جامعه است. این افراد در جامعه ایران بیشتر با نام سلبریتی ها شناخته می شوند. در این روش، برند یا شرکت در ازای پول، خدمات و یا کالای رایگانی که به اینفلوئنسر می دهد، از آن ها می خواهد که تبلیغ شرکت و یا برند را کنند. عقل حکم می کند که انسان به حرف یک دوست بیشتر اعتماد می کند تا یک حرف غریبه و شما اینفلوئنسر را مثل یک دوست برای خود می دانید. برای همین اینفلوئنسر می تواند به راحتی روی شما تاثیر بگذارد و شما را مجاب کند که از خدمات شرکت یا برندی که وی تبلیغ می کند استفاده کنید و یا محصولات آنها را خریداری کنید.
به عنوان مثال تمامی افراد حاضر در این ویدیو، یک اینفلوئنسر هستند و این ویدیو یک اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر مارکتینگ را معمولا با روش های دیگر بازاریابی که شامل بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی مبتنی بر طرفداران است، اشتباه می گیرند. در صورتی که این سه عنوان، از یکدیگر جدا هستند و مستقل از یکدیگر عمل می کنند.
برای پاسخ به این سوال اول باید بدانیم بازاریابی دهان به دهان چیست؟ این نوع بازاریابی مبنتنی بر این است که رابطه واقعی بین دو شخص برقرار است و یکی از دیگری درباره خوبی های یک محصول می شنود و ترغیب می شود که محصول را خریداری کند. اما اینفلوئنسر مارکتینگ روش دیگری دارد. در اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسر یا همان فرد تاثیرگذار، کالا و یا خدمات را برای طرفدارانش تبلیغ می کند. شما ممکن است که تا به حال این فرد را حتی از نزدیک هم ندیده باشید اما از آنجایی که او برای شما اینفلوئنسر یا فرد تاثیرگذار است، شما را مجاب می کند که محصول را خریداری کنید و یا خدمات را دریافت کنید.
در بازاریابی مبتنی بر طرفدار، شما به دنبال مشتریان وفادار خود هستید و از آنها درباره اینکه چرا به شما وفادار هستند سوال می کنید. در عین حال از آن ها می خواهید که شرحی از مزایای کالا و یا خدمات شما بدهند. در ازای این کارهای مشتری، شما هیچ پولی به او پرداخت نمی کنید و یا هیچ خدمات اضافه تری به او نمی دهید. اما در اینفلوئنسر مارکتینگ، به اینفلوئنسر در ازای تبلیغی برای این شرکت یا برند پول داده می شود و یا می تواند به صورت رایگان از بعضی خدمات شرکت استفاده کند.
صحبت های بیشتر پیرامون برند، افزایش اعتبار در بازار، افزایش فالوئر و افزایش فروش شرکت یا برند را می توان جزو اهداف این نوع بازاریابی قرار داد. در ادامه سه مورد از مزایای این نوع مارکتینگ را برای شما عنوان می کنیم . یکی از مزایای این روش بازاریابی،قرار گرفتن در معرض دید عموم مردم است. اینفلوئنسر با استفاده از شهرت خود، تبلیغ شما را به هزاران نفر و بلکه به میلیون ها نفر نشان می دهد. همانطور که گفته شد، اینفلوئنسر تاثیر زیادی بر طرفدارانش دارد و این طرفداران نیز با عقاید این اینفلوئنسر موافق اند و اکثر آن ها از شرکتی که وی تبلیغ می کند، خدمات می گیرند و یا کالا می خرند.
اینفلوئنسر ها معمولا از طریق شبکه های اجتماعی تبلیغات شما را منتشر می کنند. این تبلیغ می تواند مانند مثال بالا یک ویدیو، یک عکس و یا یک صوت باشد. برای همین باید بر اساس شبکه اجتماعی که وی بیشتر در آن فعالیت دارد و یا شبکه ای که محبوب تر است، محتوای خود را بسازید. البته ممکن است که وی فقط در یک شبکه اجتماعی فعالیت نداشته باشد و برای همین انتخاب قالب تبلیغاتی شما اهمیت دوچندانی پیدا می کند. اما هرگز از شبکه های اجتماعی کوچک غافل نشوید. درست که شبکه هایی مانند یوتیوب، فیسبوک و توییرتر در دنیا محبوب و پربازدید باشند اما ایستاگرام هم در سطح دنیا حدود هشتصد میلیون کاربر دارد که نمی توانید از آنها غافل شوید. یا برای مثال در ایران، تلگرام پرکاربر ترین شبکه اجتماعی است. نکاتی که باید در اینفلوئنسر مارکتینگ حتما رعایت کنید: به اندازه کسب و کار خودتان اینفلوئنسر انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شما یک شرکت نوپا هستید، نباید به سراغ اینفلوئنسر های بزرگ و پر هزینه بروید. به جای آن سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که تعداد دنبال کننده کمتری دارند و هزینه کمتری بر دوش شما می گذارند. خلاقیت در این نوع بازاریابی حرف اول را می زند. هرچه خلاقیت شما در تبلیغ به وسیله اینفلوئنسر بیشتر باشد، شانس فراگیر شدن تبلیغ شما بیشتر می شود و در نتیجه فروش شرکت شما نیز بیشتر می شود. قبل از شروع همکاری با اینفلوئنسر، از او اطلاعات صفحات مجازی وی را درخواست کنید. برای مثال هر پست چقدر لایک و بازدید می خورد، رده سنی دنبال کنندگان چیست و .... البته اگر بخواهید می توانید خودتان این کار را بکنید. برای این کار، شما میتوانید از برخی برنامه ها مانند social blade استفاده کنید تا روند لایک خوردن و بازدید داشتن یک صحفه را مورد مطالعه قرار بدهید.