جستجو

سئو در زمان قطع اینترنت

(16 رای)
به روز رسانی: 04 دی 1398 ساعت 20:02:51
تاریخ ثبت: 21 آذر 1398 ساعت 02:21:14
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/22145
G9heZdCQ6aCr

مسئله قطع اینترنت که طی چندین روز گذشته صورت گرفته است تأثیر بسیار زیادی بر روی کسب و کار های اینترنتی گذاشته است. قطع بودن اینترنت به مدت هفت روز باعث شده تا سرمایه گذاران از ریسک کردن برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای اینترنتی صرف نظر کنند.

موضوع مهم دیگر تأثیر مستقیم قطع اینترنت بر روی رتبه و محتوای سایت است. بسیاری از وب سایت ها به دنبال رتبه در نتایج گوگل هستند ولی با قطع یک هفته ای اینترنت کاربران خود را از دست داده اند و حال باید رقابت را از سر بگیرند.

بعد از وصل شدن اینترانت سایت های داخلی برای کاربران قابل دسترسی شده است و این امر باعث افزایش ترافیک سرورهای داخلی و باعث کاهش سرعت لود سایت ها شده است و بسیاری از افراد که از هاست های خارجی استفاده می کنند مجبور شده اند هاست های خود را به داخل ایران منتقل کنند.

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر الگوریتم گوگل، سرعت لود سایت است. زیرا اگر کاربران مدت زمان زیادی را برای لود شدن صفحه مورد نظر منتظر باشند از انتظار کشیدن خسته شده به سایت های دیگر مراجعه می کنند که این کار باعث کاهش بازدید از سایت شما شده و بر روی سئو سایت شما تأثیر می گذارد.

با قطعی اینترنت کسب و کارهای اینترنتی نتوانستند هیچ ورودی از طریق گوگل دریافت کنند و به همین دلیل میزان سرچ شدن آنها کاهش پیدا کرده است و با نوسان رتبه در گوگل رو به رو شده اند.

سئو مسائل زیاد و پیچیده ای را در بر می گیرد که عدم دسترسی به سایت ها در روزهای قطع اینترنت مسئله جدی آن بوده است زیرا در این روزها گوگل نتوانست محتوای سایت ها را بخواند و باعث تهدید رتبه سایت ها در نزد گوگل شده است.

سقوط سایت ها

ایندکس (خوانده شدن سایت ها توسط گوگل) در روزهای قطعی اینترنت با مشکلات جدی رو به رو شده است. سایت های داخلی و یا سایت های که در خارج کشور هستند هاست شده بودند، با اینکه تعداد کاربران داخلی بسیار زیاد هستند اما گوگل عملا ًهیچ ورودی دریافت نکرده است زیرا موتور جستجوی گوگل از دسترس خارج شده بودند.

تنها تعداد اندک ورودی گوگل از داخل مرزهای ایران و یا ایرانی های خارج از کشور صورت گرفته است که بسیار ناچیز بوده است.

باید توجه داشته باشید که با قطع اینترنت و عدم دسترسی به گوگل کسب و کارهای اینترنتی بخش زیادی از ورودهای خود را از دست داده اند و از ارائه دادن خدماتی که با کمک خدمات گوگل در اختیار کاربران خود ارائه می کردند باز مانده اند.

با توجه به این که کاربران ایرانی نتوانسته اند وارد گوگل شوند بنابراین امتیازها و ملاحظاتی که گوگل با توجه به رفتار کاربران در رتبه بندی برای سایت ها در نظر گرفته است دیگر در اختیار گوگل نیست. با توجه به کاهش بازدیدکنندگان سایت ها، سئو سایت  نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

بنابراین سایت های متکی به سیگنال های لحظه ای در روزهای قطع اینترنت افت رتبه زیادی را تجربه کرده اند. اما موضوع افت رتبه برای سایت هایی که دارای ساختار و لینک های قوی نیز هستند، جدی نبوده است.

مهدی رودکی مدیر عامل سئو ایران اظهار داشته است که موضوع کند شدن سایت ها بر رتبه آنها اثر خواهد گذاشت: «سرعت لود شدن سایت‌ها یک پارامتر بسیار مهم در الگوریتم گوگل است.»

رودکی بیان داشته است که به دلیل اینکه توان زیر ساختی کشور چندان بالا نیست ترافیک سنگین اینترنت داخلی باعث شده است که سایت ها کند عمل کنند. او هم چنین در این باره این گونه توضیح می دهد:

«در دیتا سنترهای داخلی تقریبا سرعتی بیشتر از صد مگابیت بر ثانیه به سرورها داده نمی شود در حالی که ارائه پورت یک ترابایتی در دنیا مرسوم است. طبعاً پهنای باند کنترل شده به کندی سایت یا سایت های روی آن سرور منجر می شود و مدیر سایت با علم به این کندی باید تصمیم بگیرد.»

با توجه به گفته های رودکی و انتخابی که از آن صحبت می کند با یک دو راهی سخت برای این روزهای کسب و کارهای اینترنتی داخل کشور رو به رو هستیم.

رودکی برای پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات اخیر، میزبانی سایت خود را به داخل کشور انتقال دهیم یا  نه؟

«تصمیم برای این مساله به نوع کسب و کار و محتوای سایت مرتبط است. فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ که مستقیماً با مشتری درگیر هستند و ارائه دهندگان خدمات و همچنین سایت های خبری باید گزینه داخل کشور را انتخاب کنند ولو اینکه سایت یا خدمات شان کند شود. آنها نباید برای لحظه ای مشتری را از دست بدهند و هر طور شده خدمات خود را باید به مشتریان عرضه کنند. اما سایت های تجاری و بین ‌المللی که بیشتر با مشتریان خارجی سر و کار دارند، باید سایت های خود را در همان خارج باقی بگذارند و تنها بخش Mail Service را در داخل کشور میزبانی کنند تا بتوانند با مشتریان خود مکاتبه داشته باشند.»

ترافیک برای سایت ها را می توان به شش صورت در نظر گرفت: پیامک، ایمیل، ورودی از موتورهای جستجو، ترافیک ریفرال، سوشال (از طریق شبکه‌های اجتماعی) و ترافیک مستقیم. بر طبق گفته مدیر عامل سئو با توجه به اتفاقی که در چند روزه اخیر برای اینترنت افتاده است ورودی ها تقریبا بسته شده اند: «شاهد ارسال پیامک یا همان SMS از سوی کسب و کارها مبنی برای دادن آدرس سایت شان بودیم. این پیامک ها از نظر روانی در این شرایط حس خوبی را در مشتری ایجاد نمی کند. مردم تصور می کنند که سایت ها مشغول ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. باید تأکید کنم که به جز ترافیک دایرکت مشروط و ریفرال مشروط، ترافیک دیگری برای سایت ها در روزهای اخیر وجود ندارد. مشروط از این نظر که اگر سایت در داخل کشور باشد و کاربر آدرسش را بداند یا اگر کاربر به سایتی داخلی برود و از آنجا به سایت دیگری در داخل کشور ارجاع داده شود.»

رودکی اظهار داشته است که در واقع تمامی کاربران سایت های مورد نیاز خود را از طریق جستجو ساده در گوگل به دست می آورند و آدرس دقیق سایت ها را حفظ نیستند. به دلیل حفظ نبودن آدرس سایت ها یک مشکل بزرگ در مارکتینگ ایران به وجود آمده است که با توجه به باور رودکی می تواند تبدیل به یک هدف مهم و یا حتی کسب و کار مهم در آینده خواهد شد.

همچنین رودکی به سقوط الکسای سایت ها نیز اشاره کرده است که با توجه به شرایط فعلی، تکیه به آمار الکسا چندان موجه نیست اما این رتبه الکسای شامل همه ی سایت ها است. به گفته رودکی:

«همه سایت های ایرانی افت رتبه الکسا را تجربه کردند و اینگونه نیست که بگوییم یک سایت بیشتر از دیگران ضرر کرده است؛ همچنین باید یادمان باشد آمار الکسا در این روزها نمی تواند آمار چندان صحیحی باشد. کاربران داخلی و سرورهای خارجی نبودند و جستجویی وجود نداشت. توجه داشته باشید ابزار کارآمدتری دیگری وجود دارند و رتبه الکسا صرفا یک تخمین ساده است.»

با توجه به گفته های رودکی سایت ها می توانند با اتخاذ تصمیم مناسب دوباره به جایگاه قبلی خود برگردند.

در عصر حاضر که گوی رقابت را به سرعت از همدیگر می ربایند نبود یک موتور جستجوی داخلی و با کارکرد مناسب مانند گوگل می تواند ضربه سختی را به کسب و کارهای اینترنتی وارد کند.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

تبلیغات رایگان کسب و کار در اینترنت

در این مقاله، با تبلیغات رایگان آشنا شوید و چگونه از آن برای جذب مشتریان و افزایش رشد کسب و کار خود بهره‌برداری...

خرید کالای اساسی از اینترنت

اگر به یکی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ کشور مراجعه کنید، خواهید دید که در بخشی از آن قسمتی وجود دارد که می توانید...

نحوه فروش کالا های دسته دوم در اینترنت

خرید و فروش کالا های دست دوم در اینترنت به یک منبع کسب درآمد تبدیل شده است. گاهی اوقات شما کالا هایی را که نو نیستند...

خرید کالا های دست دوم در اینترنت

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد های خرید کالاهای دست دوم در اینترنت آشنا کنیم. گاهی اوقات شرایط باعث می شود...

خرید عمده کالا از اینترنت

خرید عمده کالا از اینترنت یکی از اصطلاحاتی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. اما منظور از این عبارت چیست؟ چه...

چگونه در اینترنت تبلیغ کنیم

تبلیغ در اینترنت یکی از بهترین راه های تبلیغات محصولات محسوب می شود. تبلیغات در اینترنت به صورت مستقیم و غیرمستقیم...

ثبت آگهی در اینترنت

با توجه به رشد فناوری در طول 30 سال گذشته و پیدایش شبکه اینترنت، ثبت آگهی نیز در این شبکه به اعتبار مشابهی با تبلیغات...

اصول سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو بنیادی ترین بخش از یک کسب و کار مدرن است. اگر شما مشغول کسب درآمد از یک فروشگاه اینترنتی...

سئو سایت چیست؟

سوال اکثر افرادی که به تازگی با سئو آشنا می شوند این است که سئو سایت چیست؟ اصلا به چه کاری می آید؟ در این مقاله قصد...

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئوکلاه سیاه شاید اینگونه به نظر برسد که سیاست شما در موتورهای جستجو از رتبه خوبی بهره مند باشد و بهتر دیده شود...

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

امروزه تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو جزو مباحث اصلی مطرح شده در کسب و کار های مختلف می باشد. با توجه به اینکه شبکه...

نقش اینترنت در بازاریابی چیست

بازاریابی از طریق اینترنت به چه صورت است بازاریابی اینترنتی (همچنین به عنوان اینترنت مارکتینگ، وب مارکتینگ یا...

راه های ثروتمند شدن از طریق اینترنت

آیا تا به حال به راه های ثروتمند شدن از طریق اینترنت فکر کرده اید؟ یا ایده منحصر به فردی دارید که بتوانید از طریق...

قوانین انتشار آگهی در اینترنت

در هر کسب و کاری، شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح از وظایف اصلی در تبلیغات و بازاریابی است. اما همانطور که اطلاع دارید،...

مزایای خرید آنلاین در زمان کرونا

رشد خرید آنلاین و استفاده از تجارت الکترونیک در زمان بیماری کرونا چشمگیر شده است. در این مقاله از مزایای خرید آنلاین...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد