چند وقتی است که در هنگام وبگردی و جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو، به دفعات با اصطلاح SEO یا همان سئو مواجه می شویم. اما آیا می دانید این اصطلاح مخفف شده چه کلماتی است و یا چه معنایی دارد؟
همانطور که اکثرا آشنایی داریم، سئو مخفف (search engine optimization - SEO) به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد و به طور خلاصه، به هر مفهومی که با به دست آوردن ترافیک بیشتر روی وب سایت و بهتر دیده شدن در صفحات جستجو رابطه مستقیم دارد گفته می شود.
البته همین ابتدا باید مشخص کرد که سئو کردن وب سایت با خرید و افزایش ترافیک به واسطه تبلیغات کلیکی و یا سایر تکنیک هایی که با پرداخت هزینه های هنگفت امکان پذیر هستند ارتباطی ندارد. در حقیقت سئو مجموعه ای از قوانین و ترفندها است که به افزایش ترافیک و بازدید یک وب سایت به صورت ارگانیک یا کاملا طبیعی می انجامد.
تکنیک های SEO که گاهی یکی از دیگری بهتر عمل می کند، امروزه به صنعتی پر تقاضا مبدل شده و از تولید محتوا گرفته تا پیدا کردن کلمات کلیدی موثر و یا حضور داشتن در چندین شبکه اجتماعی، شما را وادار می کند تا از هر تکنیکی برای ربودن گوی این رقابت نزدیک دریغ نکنید.
روش های پیاده سازی سئو و استراتژی های اثر بخشی که برای انجام آن طراحی می شود، روز به روز دچار تحول می شوند و متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیز با آگاهی از این موضوع، مدام در حال بررسی الگوریتم های تازه ای هستند که از سوی صاحبان موتورهای جستجو نظیر شرکت گوگل ارائه می شود.
به خاطر داشته باشید که موفقیت سئو به میزان موفقیت استراتژی های به کار رفته بستگی دارد. برای تشخیص اینکه چه استراتژی هایی موفق و کدامیک نا موفق بوده اند، یک استراتژیست سئو یا همان سئو کار می بایست ابزارهای در دست خودش را آنالیز کند.
موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ از ربات های خزنده خود برای یافتن صفحات وب سایت ها فعالیت می کنند و تمامی اطلاعات بدست آمده را ایندکس (index) می کنند. در مرحله بعد الگوریتم ها فعال می شوند و با بررسی صفحات یافت شده بر اساس هزاران فاکتور که قبلا برای همه تعریف شده، صفحات وب سایت ها را طبق آنچه کاربر جستجو خواهد کرد رتبه بندی می کند.
فاکتورهایی که گوگل از آنها به عنوان معیاری برای رتبه بندی صفحات وب سایت ها استفاده می کند همگی از جنبه آنچه برای کاربر جذاب تر باشد تعیین شده اند. به عنوان مثال کیفیت محتواهای بارگذاری شده و کلید واژه های انتخاب شده از اصلی ترین فاکتورهای بهبود سئو هستند و بعد از آن، نوبت به موارد دیگری مثل ریسپانسیو بودن طراحی قالب و سپس معماری کلی وب سایت می رسد.
الگوریتم های جستجو برای این طراحی شده اند که یافته های مرتبط و صفحات معتبر را دسته بندی کرده و بهترین نتیجه ممکن را به کاربر نمایش دهند. به همین منظور توصیه می شود تا وب سایتتان را با محتوا و همینطور عواملی که به رشد رتبه بندی در صفحات گوگل کمک می کند سئو کنید. به یاد داشته باشید که بر خلاف تبلیغات اینترنتی، نمی توانید به گوگل پول بدهید تا به صورت ارگانیک رتبه وب سایت شما را افزایش دهد و این موضوع نیازمند صرف انرژی، زمان و تدارک یک استراتژی درست است.
برای فهمیدن اهمیت سئو می توان از یک آمار ساده استفاده کرد. به گزارش وب سایت torquemag فقط کاربرانی که از وردپرس برای مدیریت محتوای وب سایتشان استفاده می کنند، روزانه بیش از 2 مطلب را پست می کنند. این یعنی همین حالا که این مطلب را می خوانید حداقل 200 پست به تعداد پست های موجود در اینترنت افزوده شده است.
این تازه فقط آمار وب سایت های وردپرسی است و اگر سایر وب سایت ها که با فناوری های دیگر پیاده سازی شده اند را در نظر بگیرید، به رقم بسیار بزرگ تری در روز خواهیم رسید. حالا فکر کنید هدف تمامی این تولید کنندگان محتوا، قرار گرفتن مطلبشان در صفحه اول گوگل باشند. آنها فقط می خواهند بیشتر دیده شوند و بیشتر پول در بیاورند. اینجاست که پای سئو کردن به وسط می آید.
سئو بنیادی ترین قسمت از دیجیتال مارکتینگ است چرا که هر سال کاربران موتورهای جستجو، میلیاردها بار به دنبال کلمات مورد نظرشان در اینترنت می گردند. جستجو کردن اولین منبع تغذیه ترافیک داده های دیجیتالی برای شرکت هاست و می تواند اطلاعات با ارزشی را در مورد اینکه افراد به دنبال چه چیزی می گردند در اختیارشان قرار دهد. هر چه وضوح و رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک و در نتیجه مشتری بیشتری را بدست می آورید.
بهینه سازی SEO تنها برای شرکت های بزرگ و ثروتمند که قادر به پرداخت مبالغ هنگفت برای تبلیغ کردن هستند مهم نیست، شرکت ها و مشاغل کوچک هم می بایست به همان اندازه به سئو اهمیت بدهند. اکثر کسب و کارهای کوچک که بودجه کافی برای به نمایش گذاشتن فعالیت های خودشان ندارند، معمولا از لحاظ تبلیغات قدرت رقابت با سازمان های بزرگ را ندارند و به مانند آنها جلوی چشم مخاطب نیستند. اما این سئو است که می تواند با ایفای نقش خود، رقابت بین این دو را عادلانه تر کند. هر شرکت با هر اندازه و پشتوانه مالی می تواند بر روی سئوی وب سایت خود تمرکز کند و از این طریق رتبه بهتری را برای دیده شدن در صفحات سرچ گوگل بدست آورد.
قبل از اینکه به سراغ تکنیک ها و مفاهیم سئو بروید، ابتدا باید شناخت درستی از انسان ها پیدا کنید. خودتان را جای کاربر یا مشتری هایی که ممکن است وب سایت شما را در گوگل پیدا کنند قرار دهید. با چه چیزی هایی رو به رو می شوند؟ چه محتواهایی را مشاهده می کنند؟ مهم تر اینکه دنبال چه چیزهایی هستند؟
شاید دست به نوشتن مطلبی بزنید که از لحاظ موتورهای جستجو و قوانین مهمی که مد نظر دارند مطلب بی نقصی باشد. اما اگر برای یک انسان بی معنی و بی فایده باشد باید بدانید که ارزش چندانی به وب سایت شما اضافه نشده است. فرقی نمی کند که چند بار یک کلید واژه را استفاده کرده باشید، اگر محتوای شما حاوی اطلاعات مفیدی نباشد بدانید که جایگاه ویژه ای در این رقابت پیدا نخواهید کرد.
حالا که بهتر متوجه شده اید که SEO مخفف چیست و چرا مهم است، زمان آن رسیده که دانش خود را برای بهبود وضعیت کسب و کاری که دارید به کار ببرید. بعد از راه اندازی یک وب سایت و یا حتی بررسی وب سایتی که در حال حاضر در دست دارید، به سراغ راه اندازی بلاگ و بخش محتوایی قدرتمند بروید و با کم ترین هزینه، شرایط سئو وب سایت خود یا دیگران را بهبود دهید. به خاطر داشته باشید که سئو کردن وب سایت جادو کردن یا به کار بردن نیروی خارق العاده نمی خواهد، بلکه فقط باید زمان، انرژی و شکیبایی خودتان را برای یافتن بهترین روش و استراتژی سئو به کار ببندید.