به روز رسانی: 05 آذر 1399 ساعت 11:14:14
تاریخ ثبت: 01 آبان 1399 ساعت 17:31:06
بازاریابی وب، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین؛ همه این کلمات به طور مترادف برای
بازاریابی الکترونیکی استفاده می شوند که معنای آن بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از اینترنت است. ایمیل و بازاریابی بی سیم نیز در گروه بازاریابی الکترونیکی قرار می گیرند.
می توان گفت که بازاریابی الکترونیکی از فناوری ها و رسانه های مختلفی برای اتصال مشتریان و مشاغل استفاده می کند و در این عصر، به بخشی مهم در استراتژی بازاریابی شرکت های مختلف تبدیل شده است.
ویژگی های بازاریابی الکترونیکی
بسیاری از مشاغل به دلیل ویژگی های مختلف و مزایای متعدد از بازاریابی الکترونیکی استفاده می کنند. برخی از ویژگی های مهم آن به شرح زیر است:
بازاریابی الکترونیکی ارزان تر از بازاریابی سنتی است
اگر هزینه آن را با رسانه های سنتی بازاریابی مانند تبلیغات روزنامه و بیلبوردها مقایسه کنید، بسیار ارزان تر و کارآمد است. با منابع بسیار محدود می توانید به طیف وسیعی از مخاطبان برسید.
بازگشت سرمایه ملموس
صاحبان مشاغل کوچک اکنون می توانند میزان گردش مالی یا "اقدام انجام شده" را بررسی کنند. با این امکان می توانید چندین مورد از جمله بازدید از فیلم ها، تعداد ایمیل های باز شده و هر کلیک روی لینک را تجزیه و تحلیل کنید. مهم تر از همه، به ما می گوید که تجارت حاصل از بازاریابی الکترونیکی چقدر بوده است.
رویکرد 24/7/365
24 ساعت شبانه روز، 7 روز هفته و 365 روز سال کار می کند. مشغله ها، خوابیدن یا شرکت در جلسات گاه به گاه مهم نیست، بازاریابی الکترونیکی همیشه کار سختی است اما نتیجه بخش است و هر لحظه می توان آن را انجام داد.
مزایای بازاریابی الکترونیکی
در اینجا برخی از
مزایای مهم بازاریابی الکترونیکی آورده شده است.
- پاسخ فوری: میزان پاسخگویی در بازاریابی اینترنتی فوری است. به عنوان مثال ، شما چیزی را بارگذاری می کنید و پخش می شود، پس از آن به بازدید بیش از یک میلیون نفر به در یک شب رسیده است.
- صرفه جویی در هزینه: در مقایسه با رسانه های دیگر تبلیغات، بسیار ارزان تر است. اگر از روش های رایگان استفاده می کنید، هیچ هزینه ای وجود ندارد.
- احتمال خطر کم تر: وقتی هزینه شما صفر است و نرخ پاسخ فوری آن زیاد است برای از بردن آن خطری وجود ندارد.
- جمع آوری اطلاعات بیش تر: به این ترتیب، شما توانایی زیادی در جمع آوری طیف گسترده ای از اطلاعات در مورد مشتریان خود دارید، بعداً می توانید از این داده های مشتری استفاده کنید.
- در ارتباط بودن: یکی از جنبه های مهم بازاریابی دیجیتال، تعامل است. افراد می توانند نظرات خود را بگذارند و شما از بازار هدف خود بازخورد خواهید گرفت.
- راهی برای بازاریابی شخصی: بازاریابی آنلاین با یک برنامه ریزی مناسب و استراتژی بازاریابی راهی را به سمت بازاریابی شخصی باز می کند، مشتری ها را احساس خواهند کرد که این تبلیغ مستقیماً با آن ها صحبت می کند.
- قرار گرفتن در معرض بیش تر محصول شما: معروف شدن با یک پست می تواند باعث ایجاد ارتباط بیش تر افراد با محصول یا خدمات شما شود.
- دسترسی: زیبایی دنیای آنلاین و بازاریابی الکترونیکی این است که از همه جای دنیا قابل دسترسی است.
معایب بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی الکترونیکی بدون ضرر نیست، برخی از آن ها به شرح زیر است:
- وابسته به فناوری: بازاریابی الکترونیکی کاملاً وابسته به فناوری و اینترنت است، قطع شدن جزئی اینترنت می تواند کل تجارت شما را به خطر بیندازد.
- مسابقات جهانی: هنگامی که محصول خود را بصورت آنلاین عرضه می کنید، پس با یک رقابت جهانی روبرو می شوید زیرا از همه جا قابل دسترسی است.
- مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت: حریم خصوصی و مسائل امنیتی بسیار مهم است زیرا داده های شما برای همه قابل دسترسی است. بنابراین، باید بسیار محتاط باشد.
- شفافیت بالاتر و رقابت قیمت: وقتی مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت زیاد است، پس برای شفاف سازی باید هزینه های زیادی کنید. رقابت قیمت نیز با شفافیت بالاتر افزایش می یابد.
- هزینه تعمیر و نگهداری: با تغییر سریع محیط فن آوری، شما باید به طور مداوم با سرعت فن آوری پیشرفت کنید و هزینه نگهداری آن نیز بسیار زیاد است.
انواع بازاریابی الکترونیکی
هنگامی که ما در مورد بازاریابی دیجیتال و ایمیل صحبت می کنیم، روش های مختلفی برای بازاریابی الکترونیکی وجود دارد که به شرح زیر است:
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی از طریق ایمیل بسیار کارآمد و مؤثر در نظر گرفته می شود زیرا شما در حال حاضر یک پایگاه داده از مشتری هدف خود دارید. اکنون، ارسال ایمیل در مورد محصول یا خدمات خود به بازار هدفمند شما، نه تنها ارزان، بلکه بسیار کارآمد است.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی منبع بزرگی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان شما برای افزایش آگاهی از محصول شما هستند. این کار توسط هر یک از کانال های رسانه های اجتماعی مانند LinkedIn ، Instagram ، Google و غیره انجام می شود. برخی از مزایای مهم رسانه های اجتماعی به شرح زیر است:
- افزایش آگاهی و اعتبار محصول به معنای فروش بیش تر است.
- برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان می تواند وفاداری به برند را افزایش دهد.
- شما می توانید تعداد بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید و آن را در موتور جستجو رتبه بندی کنید.
- هدف قرار دادن مخاطبان دقیق به شما کمک می کند تا بیش تر درباره نیازهای مشتریان خود بدانید.
بازاریابی مقاله
جذب محتوای با کیفیت از طریق ارائه اطلاعات ارزشمند به بازار هدف شما یک روند سازگار و خوب برای ارائه محتوای با کیفیت به خوانندگان شما است. همیشه فروش مطرح نیست، شما به مخاطبان خود آموزش می دهید و به آن ها كمک می كنید.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته به فرآیند تبلیغ برخی از محصولات مارک های خاص و بدست آوردن پورسانت خود از هر فروش اختصاص دارد که یک موقعیت برد - برد محسوب می شود.
جمع بندی بازاریابی الکترونیکی
از هر نوع روش بازاریابی که استفاده می کنید، باید در حیطه ی بازار هدف شما به خوبی تمرکز و تحقیق شود. نیازها و خواسته های مشتری را نیز باید در نظر داشت. همچنین باید ثبات و انسجام بین بازار و محصول شما وجود داشته باشد.